Início

Questões de Concursos AMEOSC

Resolva questões de AMEOSC comentadas com gabarito, online ou em PDF, revisando rapidamente e fixando o conteúdo de forma prática.


2281Q875488 | Segurança Pública, Vigia, Prefeitura de Princesa SC, AMEOSC, 2024

No desempenho de suas funções, um vigia municipal deve aderir a estritas regras de segurança para garantir tanto a sua proteção quanto a do patrimônio público que está sob sua vigilância. Considerando as responsabilidades e desafios enfrentados por vigias municipais, avalie as seguintes afirmações sobre as regras de segurança aplicáveis e assinale a alternativa CORRETA:

  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️

2282Q955872 | Direito Tributário, Fiscalização na Administração Tributária, Fiscal de Tributos, Prefeitura de São José do Cedro SC, AMEOSC, 2025

A análise de cadastros de contribuintes envolve a verificação e a atualização das informações cadastrais dos contribuintes junto à administração fiscal. Assinale a alternativa correspondente ao componente da análise de cadastro que busca garantir que os contribuintes estejam regularizados e em conformidade com as exigências fiscais e tributárias, como a inscrição no cadastro de contribuintes e o correto enquadramento tributário.
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️

2283Q898019 | Pedagogia, Lei nº 9394 de 1996, PSS, Prefeitura de Princesa SC, AMEOSC, 2024

Segundo a Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional (LDB), a avaliação na Educação Infantil deve ser feita mediante acompanhamento e registro do desenvolvimento. Sobre o assunto, avalie as proposições:

I. A avaliação deve ser contínua e processual.
II. A avaliação na Educação Infantil tem como objetivo principal a promoção dos alunos para o ensino fundamental.
III. A avaliação deve ser reflexiva, considerando as vivências proporcionadas às crianças.

Assinale a alternativa correta:
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️

2284Q870372 | História e Geografia de Estados e Municípios, Agente de Apoio Operacional, Prefeitura de Princesa SC, AMEOSC, 2024

Santa Catarina é conhecida por sua diversidade geográfica, que inclui planaltos, serras e áreas litorâneas. Qual das regiões a seguir é famosa por suas praias e por atrair grande número de turistas, especialmente no verão?
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️

2285Q913380 | Meio Ambiente, Auxiliar de Serviços Gerais Serviços Braçais, Prefeitura de Iporã do Oeste SC, AMEOSC, 2023

A separação dos resíduos sólidos têm por finalidade, marque (V) quando verdadeiras, (F) quando falsas:

(__)Minimizar o impacto ambiental e promover a reciclagem.

(__)Facilitar a coleta e o transporte do lixo a ser direcionado a reciclagem.

(__)Aumentar o volume de resíduos enviados para aterros sanitários.

(__)Reduzir o consumo de energia elétrica.

Assinale a alternativa que apresenta a sequência CORRETA:

  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️

2286Q1083366 | Direito Urbanístico, Ordem Urbanística na Constituição, Edital n 21, Prefeitura de São José do Cedro SC, AMEOSC, 2025

A Constituição Federal de 1988 estabelece diretrizes para a política de desenvolvimento urbano nos artigos 182 e 183. Analise os princípios a seguir:

I.A propriedade urbana cumpre sua função social quando atende às exigências fundamentais de ordenação da cidade expressas no plano diretor.

II.É facultado ao Poder Público municipal, mediante lei específica, exigir do proprietário do solo urbano não edificado, subutilizado ou não utilizado, que promova seu adequado aproveitamento.

III.Aquele que possuir como sua área urbana de até duzentos e cinquenta metros quadrados, por cinco anos, ininterruptamente e sem oposição, utilizando-a para sua moradia ou de sua família, adquirir-lhe-á o domínio, desde que não seja proprietário de outro imóvel.

Está correto o que se afirma em:
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️

2287Q902888 | Serviço Social, Proteção à Mulher, Assistente Social, Prefeitura de Itapiranga SC, AMEOSC, 2024

No que se refere ao Estatuto da Criança e do Adolescente, analise a afirmativa abaixo:
Art. 5º Nenhuma criança ou adolescente será objeto de qualquer forma de negligência, discriminação, exploração, violência, crueldade e opressão, punido na forma da lei qualquer atentado, por ação ou omissão, aos seus direitos fundamentais.
No que se refere a afirmativa citada acima, assinale a alternativa CORRETA.
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️

2288Q888553 | História, Período EntreGuerras Totalitarismos, Agente Administrativo, Prefeitura de Paraíso SC, AMEOSC, 2024

Uma importante guerrilha, que marcou a história do Brasil, também fez parte dos acontecimentos que envolvem o estado de Santa Catarina, chegando a ser instalado na cidade de Laguna, nomeada cidade Juliana de Laguna, o Governo de seus revolucionários. Qual foi esta guerrilha?

  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️

2289Q955883 | Direito Tributário, Modalidades de Lançamento, Fiscal de Tributos, Prefeitura de São José do Cedro SC, AMEOSC, 2025

A constituição do crédito tributário é o processo pelo qual o Estado define o montante devido pelo contribuinte a título de tributo. Esse processo envolve diversas etapas, como o lançamento, a revisão e a homologação. Assinale a alternativa que corresponde ao tipo de lançamento quando a cobrança é feita diretamente com base no fato gerador.
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️

2290Q898809 | Pedagogia, Teorias e Práticas para o Ensino de Matemática, Anos Iniciais, Prefeitura de Santa Helena SC, AMEOSC, 2024

A capacidade de resolver problemas usando a relação lógica entre informações, chamamos de raciocínio lógico matemático.
Para desenvolver esse raciocínio lógico matemático e ensinar matemática, uma das ações pode ser:
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️

2291Q898811 | Pedagogia, Teorias e Práticas para o Ensino de História, Anos Iniciais, Prefeitura de Santa Helena SC, AMEOSC, 2024

Considerando os conceitos fundamentais para o ensino de História e Geografia, e a importância de uma abordagem interdisciplinar, analise as afirmações a seguir:

I. O ensino de História deve ser centrado apenas na memorização de datas e fatos históricos, enquanto a Geografia deve se concentrar exclusivamente no estudo dos mapas.
II. A abordagem interdisciplinar permite que os professores integrem diferentes áreas do conhecimento, promovendo uma compreensão mais contextualizada dos eventos históricos e seus impactos geográficos.
III. Atividades práticas, como a realização de experimentos geográficos e análise de fontes históricas, são essenciais para estimular a participação ativa dos alunos no processo de aprendizagem.
IV. O ensino das ciências humanas não necessita de atividades práticas, pois o foco deve estar apenas no conteúdo conceitual teórico.

Assinale a alternativa correta:
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️

2292Q977407 | Psicologia, Psicologia da Saúde, Psicólogo Assistência Social, Prefeitura de Anchieta SC, AMEOSC, 2025

Durante uma capacitação para profissionais da saúde, foi apresentada uma situação em que um município com alta incidência de sofrimento psíquico grave na população adulta buscava reorganizar sua rede de atenção em saúde mental. O gestor propôs investir em um serviço territorial de cuidado continuado, substitutivo à internação psiquiátrica, e alinhado às diretrizes da reforma. Além disso, pretendia integrar esse serviço a outros pontos da rede e desenvolver ações intersetoriais e comunitárias de promoção e reabilitação psicossocial. Considerando o cenário descrito e os marcos normativos da política de saúde mental no Brasil, assinale a alternativa correta.
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️

2293Q1083141 | Engenharia Ambiental e Sanitária, Resíduos Sólidos, Engenheiro Ambiental, Prefeitura de São José do Cedro SC, AMEOSC, 2025

A Política Nacional de Resíduos Sólidos (Lei nº 12.305/2010) tornou obrigatória a estruturação de sistemas de logística reversa para diversos setores. Este instrumento visa viabilizar a coleta e a restituição dos resíduos sólidos ao setor empresarial para reaproveitamento ou outra destinação final ambientalmente adequada. Assinale a alternativa que descreve corretamente uma característica fundamental deste sistema.
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️

2294Q980742 | Saúde Pública, Agente Comunitário de Saúde Microárea 12, Prefeitura de Anchieta SC, AMEOSC, 2025

Os relatórios e registros são instrumentos essenciais para o monitoramento das ações de saúde, subsidiando a tomada de decisão e garantindo a continuidade do cuidado. Seu correto preenchimento exige precisão, clareza e responsabilidade profissional.

Nesse contexto, registre V, para verdadeiro, e F, para falso as afirmativas abaixo.

(__)Relatórios preenchidos com linguagem subjetiva demonstram maior envolvimento do profissional com a situação.

(__)O uso de siglas pouco conhecidas é recomendado para otimizar tempo no preenchimento dos relatórios.

(__)O relato objetivo, fiel aos fatos e sem julgamentos, é essencial para garantir a fidedignidade do registro.

Assinale a alternativa com a sequência CORRETA.

  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️

2295Q1083144 | Engenharia Ambiental e Sanitária, Meio Ambiente Na Engenharia Ambiental e Sanitária, Engenheiro Ambiental, Prefeitura de São José do Cedro SC, AMEOSC, 2025

A elaboração de um parecer técnico ambiental exige do engenheiro ambiental rigor, imparcialidade e fundamentação técnica sólida para subsidiar uma decisão. Suponha que um profissional foi contratado para emitir um parecer sobre a causa de uma mortandade de peixes em um rio, havendo uma indústria e uma área agrícola com uso intensivo de agrotóxicos a montante do problema. Assinale a alternativa que representa a conduta técnica adequada para a elaboração deste parecer.
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️

2296Q900105 | Inglês, Professor de Língua Inglesa, Prefeitura de São Miguel do Oeste SC, AMEOSC, 2024

Texto associado.

O texto seguinte servirá de base para responder à questão.

Why is it called the Avenue of Volcanoes?

The "Avenue of Volcanoes" is a term used to describe a geographical feature in South America, specifically in Ecuador. This name is due to a long stretch of the Andes Mountain range in Ecuador, where several volcanoes are located near each other, creating a breathtaking natural spectacle you should visit. The Avenue of the Volcanoes is a geological wonder and significant. It is part of Ecuador's natural beauty and biodiversity. It attracts tourists and mountaineers from all over the world who come to explore the volcanoes, their surrounding landscapes, and the rich ecosystems that thrive in this region.

Predominant Volcanoes

The "Avenue of the Volcanoes" in Ecuador is characterized by numerous volcanoes, some very prominent and easily visible from the road. Discover some of the predominant volcanoes that Ecuador has for you.

Cayambe

Volcan Cayambe is a stratovolcano that is part of the Andes Mountain range. It is situated in the province of Pichincha, in the north-central region of Ecuador. The volcano is famous for its unique double summit, with the main panel located at 5,790 meters above sea level and the secondary summit just slightly lower. The volcanic cone of Cayambe is composed of alternating layers of lava, ash, and volcanic materials. Its last eruption resulted in a lava flow and ash that covered the surrounding area.

Antisana

Volcan Antisana sits at an impressive 18,891 feet above sea level. Located in the Andes mountains, it is surrounded by stunning wilderness and unique ecosystems for a breathtaking view. From the highest points, it is possible to catch glimpses of the surrounding glaciers, lava landscapes, and stunning birds and animals that call this area their home.

Los Illinizas

Los Ilinizas is a composite volcano comprised of layers of lava, ash, and debris built up over time. The mountain is part of the Andes Mountain range and is located between the provinces of Cotopaxi and Pichincha. The volcano's height is roughly 17,267 ft (5,260 m). The Illinizas are two volcanoes located in the Andes region of Ecuador; the two central volcanoes in this area are Illiniza Norte (also known as Illiniza Falsa) and Illiniza Sur (Illiniza Verdadero).

Cotopaxi

Cotopaxi is one of Ecuador's best-known and most prominent volcanoes and is part of the "Avenue of theVolcanoes," a chain of volcanoes in the Andean region of the country. It has an altitude of approximately 5,897 meters above sea level. Its summit is covered with snow and ice for much of the year. Cotopaxi has significant cultural and mythological importance for the indigenous peoples of the Andean region of Ecuador. In Andean cosmology, the Cotopaxi volcano is associated with divinities and legends.

Quilotoa

The Volcan Quilotoa is undoubtedly one of the most spectacular destinations for tourists from all around the world. Quilotoa is a caldera that sits at an altitude of 3,914 meters above sea level, and visitors can find a small, emerald-green lake inside the crater, surrounded by the most stunning scenery you can imagine. However, its caldera and the lagoon are evidence of its volcanic past and past activities.

Tungurahua

The Tungurahua volcano in the Cordillera Central of the Ecuadorian Andes is notable for its imposing altitude of approximately 5,023 meters above sea level. The Tungurahua volcano has been significant in local mythology and culture. Its name translates as "Throat of Fire" in the Quechua language, and nearby communities have developed a cultural and spiritual connection with the volcano over the years.

Chimborazo

Chimborazo is the highest mountain in Ecuador and one of the highest volcanoes in the world, with an altitude of approximately 6,310 meters above sea level. Its summit is covered with snow and ice all year round, making it a popular destination for mountaineers and climbers.

Altar

El Altar is a volcanic complex composed of several peaks and craters, which gives it an impressive and unique appearance. Some of the most prominent peaks include El Obispo, El Fraile, El Monja, La Virgen, and others. The volcanic complex resembles a considerable fortress or altar, hence its name.

Sangay

It is in the Andes region, specifically in the province of Morona Santiago, in the south-central part of the country. Sangay is approximately 5,230 meters above sea level and is one of the most active volcanoes in Ecuador and the world. It has had frequent eruptions throughout history, with almost constant eruptive activity during the 20th and early 21st century.

https://www.casagangotena.com/blog/activities/avenue-of-the-volcanoe s-in-Ecuador/

Which sentence contains both a direct and an indirect object with the correct word order?
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️

2297Q980745 | Saúde Pública, Agente Comunitário de Saúde Microárea 12, Prefeitura de Anchieta SC, AMEOSC, 2025

A vacinação é uma das estratégias mais eficazes de prevenção de doenças imunopreveníveis. O Agente Comunitário de Saúde (ACS) tem papel fundamental na identificação de faltosos, mobilização da população e orientação das famílias. Com base nessas atribuições, analise as afirmativas abaixo:

I.O ACS é responsável exclusivo pela aplicação das vacinas nas unidades de saúde.

II.Cabe ao ACS identificar atrasos no calendário vacinal e orientar os usuários sobre a importância da imunização.

III.O ACS deve evitar abordar o tema da vacinação para não gerar constrangimento nas famílias.

É CORRETO o que se afirma e

  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️

2298Q900109 | Inglês, Pronome relativo Relative clauses, Professor de Língua Inglesa, Prefeitura de São Miguel do Oeste SC, AMEOSC, 2024

When constructing complex sentences in English, which of the following sentences demonstrates the correct use of a relative clause and maintains proper syntactic structure?
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️

2299Q977166 | Pedagogia, Professor I e II Língua Estrangeira Inglês, Prefeitura de Barra Bonita SC, AMEOSC, 2025

Texto associado.

O texto seguinte servirá de base para responder à questão.

How World War Two changed how France eats


By June 1940, German forces had blitzed through France in just six weeks, leading more than half of the country to be occupied. As a result, French staples like cheese, bread and meat were soon rationed, and by 1942 some citizens were living on as few as 1,110 calories per day. Even after World War Two ended in 1945, access to food in France would continue to be regulated by the government until 1949.


Such austerity certainly had an impact on how the French ate during and just after the war. Yet, more than 80 years after Allied forces landed in Normandy to begin liberating the nation on D-Day (6 June 1944), few visitors realise that France's wartime occupation still echoes across the nation's culinary landscape.


In the decades following WW2, the French abandoned the staples that had got them through the tough times of occupation; familiar ingredients like root vegetables and even hearty pain de campagne (country bread) were so eschewed they were nearly forgotten. But as wartime associations have slowly faded from memory, a bevy of younger chefs and tastemakers are reviving the foods that once kept the French alive.


There aren't many French residents old enough to vividly recall life in wartime France today, and fewer still would deign to discuss it. Author Kitty Morse only discovered her great-grandparents' "Occupation diary and recipe book" after her own mother's death. Morse released them in 2022 in her book Bitter Sweet: A Wartime Journal and Heirloom Recipes from Occupied France.


"My mother never said any of this to me," she said.


Aline Pla was just nine years old in 1945 but, raised by small-town grocers in the south of France, she remembers more than others might. "You were only allowed a few grams of bread a day," she recalled. "Some [people] stopped smoking − especially those with kids. They preferred trading for food."


Such widespread lack gave rise to ersatz replacements: saccharine stood in for sugar; butter was supplanted by lard or margarine; and instead of coffee, people brewed roots or grains, like acorns, chickpeas or the barley Pla recalls villagers roasting at home. While many of these wartime brews faded from fashion, chicory coffee remained a staple, at least in northern France. Ricoré − a blend of chicory and instant coffee − has been on supermarket shelves since the 1950s. More recently, brands like Cherico are reimagining it for a new generation, marketing it as a climate-conscious, healthful alternative traditional coffee.


According to Patrick Rambourg, French culinary historian and author of Histoire de la Cuisine et de la Gastronomie Françaises, if chicory never wholly disappeared in France, it's in large part thanks to its flavour. "Chicory tastes good," he explained. "It doesn't necessarily make you think of periods of austerity."


Other products did, however, such as swedes and Jerusalem artichokes, which WW2 historian Fabrice Grenard asserted "were more reserved for animals before the war." The French were nevertheless forced to rely heavily on them once potato rationing began in November 1940, and after the war, these vegetables became almost "taboo", according to Rambourg. "My mother never cooked a swede in her life," added Morse.


Two generations later, however, Jerusalem artichokes, in particular, have surged to near-omnipresence in Paris, from the trendy small plates at Belleville wine bar Paloma to the classic chalkboard menu at bistro Le Bon Georges. Alongside parsnips, turnips and swedes, they're often self-awarely called "les legumes oubliés"("the forgotten vegetables") and, according to Léo Giorgis, chef-owner of L'Almanach Montmartre, French chefs have been remembering them for about 15 years.


"Now you see Jerusalem artichokes everywhere, [as well as] swedes [and] golden turnips," he said. As a chef dedicated to seasonal produce, Giorgis finds their return inspiring, especially in winter. "Without them, we're kind of stuck with cabbages and butternut squah."


According to Apollonia Poilâne, the third generation of her family to run the eponymous bakery Poilâne, founded in 1932, a similar shift took place with French bread. Before the war, she explained, white baguettes, which weren't subject to the same imposed prices as sourdough, surged to popularity on a marketplace rife with competition. But in August 1940, bread was one of the first products to be rationed, and soon, white bread was supplanted by darker-crumbed iterations bulked out with bran, chestnut, potato or buckwheat. The sale of fresh bread was forbidden by law, which some say was implemented specifically to reduce bread's palatability.


"I never knew white bread!" said Pla. When one went to eat at a friend's home during wartime, she recalled, "You brought your bread − your bread ration. Your own piece of bread."


Hunger for white bread surged post-war − so much so that while Poilâne's founder, Pierre Poilâne, persisted in producing the sourdoughs he so loved, his refusal to bake more modern loaves saw him ejected from bakery syndicates, according to his granddaughter, Apollonia. These days, however, the trend has come full circle: Baguette consumption fell 25% from 2015 to 2025, but the popularity of so-called "special" breads made with whole or heirloom grains is on the rise. "It's not bad that we're getting back to breads that are a bit less white," said Pla.


For Grenard, however, the most lasting impact the war left on French food culture was a no-waste mindset. "What remains after the war is more of a state of mind than culinary practices," he said. Rambourg agreed: "You know the value of food when you don't have any."


The French were forced to get creative with what theyhad. In France's south-eastern Ardèche department, Clément Faugier rebranded its sweetened chestnut paste as Génovitine, a name whose medical consonance made it easier to market as a fortifier and even prescribe. In the coastal Camargue region, local samphire suddenly stood in for green beans. Morse's great-grandfather foraged for wild mushrooms in the nearby Vosges mountains, and in cities, those with balconies planted their window boxes with carrots or leeks. Paris' public Jardin des Tuileries was even transformed into collective kitchen gardens.


According to Rambourg, this subsistence mindset "would affect the entire generation that lived through the war, and our parents, because they were the children of our grandparents, who knew the war."


As the need for these subsistence methods dissipated, French cuisine underwent another period of change. In 1963, the country welcomed its first Carrefour hypermarket, and large-scale supermarkets soon supplanted small shops. According to Grenard, this was partly due to "suspicion" following corruption during the German occupation, when some grocers inflated prices far past the norm, just because they could . "At the end of the war, consumers held real rancour against small shopkeepers," said Grenard. "In a supermarket, the prices are fixed."


Fast-forward eight decades, and some locals, now motivated by climate change are turning back to small, local grocers, such as the locavore Terroir d'Avenir shops dotting Paris. Others are reaching into the nation's past to resuscitate techniques like canning, preserving and foraging that saved many French residents during the war, according to Grenard. "The people that got by the best were the ones who had reserves."


Today, filling the larder with foraged food has become popular once again. In Kaysersberg, Alsace, chef Jérôme Jaegle of Alchémille puts this ancestral knowledge centre-stage by offering wild harvesting workshops culminating in a multi-course meal. And in Milly-la-Forêt, just outside Paris, François Thévenon highlights the foraging techniques he learned from his grandmother with classes teaching others how to seek out these edible plants themselves.


"After the war", he explained, "people wanted to reassure themselves that they wouldn't lack anything anymore." They turned, he said, to overconsumption, specifically of meat, which even his foraging grandmother ate every day, at every meal.


"You often hear when you ask older folk why they no longer eat wild plants, that it's because they don't have to," Thévenon said, who forages for wild plants because he believes it's good for his health and that of the planet.


According to Apollonia, the war didn't only change how France eats. "It probably changed the way the world eats," she asserted. Today, the techniques and philosophies that helped the French survive are slowly coming back to life.



https://www.bbc.com/travel/article/20250605-how-world-war-two-chang ed-the-french-diet


The text presents different regional practices (e.g., Alsace, Camargue, Ardèche) and intergenerational memories. What concept from multicultural education does this best illustrate?
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️

2300Q983314 | Nutrição, Guia Alimentar da População Brasileira e Pirâmide Alimentar, Agente Comunitário de Saúde, Prefeitura de Bandeirante SC, AMEOSC, 2025

Uma alimentação equilibrada é fundamental para a manutenção da saúde, e entender os benefícios dos diferentes grupos alimentares é crucial para fazer escolhas alimentares adequadas. Nesse contexto, assinale a alternativa correta no que se refere aos grupos alimentares e seus benefícios.
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
Utilizamos cookies e tecnologias semelhantes para aprimorar sua experiência de navegação. Política de Privacidade.