Início

Questões de Concursos Ensino Fundamental

Resolva questões de Ensino Fundamental comentadas com gabarito, online ou em PDF, revisando rapidamente e fixando o conteúdo de forma prática.


241Q1022254 | Inglês, Aspectos Linguísticos Linguistic Aspects, Ensino Fundamental, InoversaSul, CESPE CEBRASPE, 2025

Texto associado.
O hábito de buscar referências na língua materna pode ser uma das principais armadilhas no aprendizado de um novo idioma. Embora a língua inglesa esteja presente em boa parte do mundo por meio da Internet, dos livros, dos filmes e das séries, para muitas pessoas a compreensão do idioma ainda é um bicho de sete cabeças. Por esse motivo, é comum ouvir queixas durante as aulas como “não consigo aprender inglês” ou “inglês não é para mim”.

A diferença da língua materna é o que mais causa dificuldade para os estudantes lusófonos, principalmente pelo fato de a principal origem do português ser o latim e a do inglês ser o anglo-saxão. Essa disparidade causa impactos no som, na escrita e na estrutura do idioma. Pela mistura do anglo-saxão com outros idiomas e culturas, o inglês difere-se do português não apenas na escrita, mas também na pronúncia. Se desprender do habitual idioma materno e precisar falar palavras de uma outra forma é uma dificuldade recorrente entre os estudantes.

Internet:<rubyacademy.com.br> (com adaptações).

Considerando os aspectos suscitados pelo texto precedente no que concerne à aquisição de língua inglesa por pessoas lusófonas, julgue o próximo item.

A ortografia da língua inglesa é mais regular que a do português, o que facilita a leitura do inglês para os lusofalantes, uma vez que as palavras são, em sua maioria, pronunciadas conforme são escritas.

  1. ✂️
  2. ✂️

242Q1022255 | Inglês, Aspectos Linguísticos Linguistic Aspects, Ensino Fundamental, InoversaSul, CESPE CEBRASPE, 2025

Texto associado.
O hábito de buscar referências na língua materna pode ser uma das principais armadilhas no aprendizado de um novo idioma. Embora a língua inglesa esteja presente em boa parte do mundo por meio da Internet, dos livros, dos filmes e das séries, para muitas pessoas a compreensão do idioma ainda é um bicho de sete cabeças. Por esse motivo, é comum ouvir queixas durante as aulas como “não consigo aprender inglês” ou “inglês não é para mim”.

A diferença da língua materna é o que mais causa dificuldade para os estudantes lusófonos, principalmente pelo fato de a principal origem do português ser o latim e a do inglês ser o anglo-saxão. Essa disparidade causa impactos no som, na escrita e na estrutura do idioma. Pela mistura do anglo-saxão com outros idiomas e culturas, o inglês difere-se do português não apenas na escrita, mas também na pronúncia. Se desprender do habitual idioma materno e precisar falar palavras de uma outra forma é uma dificuldade recorrente entre os estudantes.

Internet:<rubyacademy.com.br> (com adaptações).

Considerando os aspectos suscitados pelo texto precedente no que concerne à aquisição de língua inglesa por pessoas lusófonas, julgue o próximo item.

Lusofalantes podem usar artigos de forma incorreta ao falar inglês porque em português é mais frequente o uso de artigos definidos ou indefinidos antes de substantivos.

  1. ✂️
  2. ✂️

243Q1022249 | Inglês, Advérbios e Conjunções Adverbs And Conjunctions, Ensino Fundamental, InoversaSul, CESPE CEBRASPE, 2025

Texto associado.
Gabriele Tinti’s Hungry Ghosts is a cycle of 51 poems written in collaboration with the photographer Roger Ballen, whose photographic negatives are reproduced in the book. The images are mostly terrifying, in keeping with the otherworldly inclination of the poems. This bilingual edition includes Tinti’s original Italian poems with English translations by David Graham, interspersed with Greek lines taken from inscriptions found on archaeological objects and from ancient Greek texts.

The book is inspired by the Petavatthu, a Theravada Buddhist scripture that includes stories about the realm of the “hungry ghosts,” a category of supernatural beings ubiquitous in East and South Asian religions, with section headings such as “Abandoned Ghosts,” “Protectors,” “Guardians,” and “Hungry Ghosts.” T he poems are quite short and try to emulate the obscure, esoteric quality of scriptural language, though they struggle, at times, under the weight of too many venerable references drawn from both Buddhist and Greek traditions.

Internet:<poetryfoundation.org>(adapted).

About the linguistic and lexical features of the preceding text, judge the following item.

In the sentence “The poems are quite short” (last sentence of the second paragraph), “quite” is a degree adverb modifying the adjective “short”.

  1. ✂️
  2. ✂️

244Q900745 | Pedagogia, Legislação da Educação, Ensino Fundamental, Prefeitura de Lindóia do Sul SC, AMAUC, 2024

No Brasil, um país caracterizado pela descentralização dos entes federativos, diversidade cultural marcante e profundas disparidades sociais, os sistemas e redes de ensino têm a responsabilidade de criar currículos, enquanto as escolas devem formular propostas pedagógicas que levem em conta as necessidades, possibilidades e interesses dos estudantes, assim como suas identidades linguísticas, étnicas e culturais. Nesse contexto, a Base Nacional Comum Curricular (BNCC) desempenha papel fundamental, pois:
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

245Q1022234 | Inglês, Interpretação de Texto Reading Comprehension, Ensino Fundamental, InoversaSul, CESPE CEBRASPE, 2025

Texto associado.
We do not know how art began any more than we know how language started. If we take art to mean such activities as building temples and houses, making pictures and sculptures, or weaving patterns, there is no people in all the world without art. If, on the other hand, we mean by art some kind of beautiful luxury, something to enjoy in museums and exhibitions or something special to use as a precious decoration in the best parlour, we must realize that this use of the word is a very recent development. We can best understand this difference if we think of architecture. There is scarcely any building in the world which was not erected for a particular purpose. Those who use these buildings as places of worship or entertainment, or as dwellings, judge them first and foremost by standards of utility. But apart from this, they may like or dislike the design or the proportions of the structure, and appreciate the efforts of the good architect to make it not only practical but right. In the past the attitude to paintings and statues was often similar. They were not thought of as mere works of art but as objects which had a definite function.

Similarly, we are not likely to understand the art of the past if we are quite ignorant of the aims it had to serve. The further we go back in history, the more definite but also the more strange are the aims which art was supposed to serve. The same applies if we leave towns and cities and go to the peasants or, better still, if we travel to the peoples whose ways of life still resemble the conditions in which our remote ancestors lived. Among them there is no difference between building and image-making as far as usefulness is concerned. Their huts are there to shelter them from rain, wind and sunshine and the spirits which produce them; images are made to protect them against other powers which are, to them, as real as the forces of nature. Pictures and statues, in other words, are used to work magic.

E. H. Gombrich. The story of art.
New York, Phaidon, 2024. 16th ed. p. 9-10 (adapted).

Based on the previous text, its ideas and its linguistic aspects, judge the following item.

In the first paragraph, the author states that, in the past, no buildings were built without a practical purpose or reason.

  1. ✂️
  2. ✂️

246Q1022237 | Inglês, Interpretação de Texto Reading Comprehension, Ensino Fundamental, InoversaSul, CESPE CEBRASPE, 2025

Texto associado.
Girls play outside in nature less than boys do, even at the age of two, according to the first national survey of play among preschool-age children in Britain. While researchers expect to see older children socialised to particular gender roles, they were shocked to see similar patterns of behaviour starting to emerge at such a young age. They fear it could have long-term implications for girls’ health, as girls are less physically active as they get older and are more likely than boys to have difficulties with their mental health.

The study also found that preschool-age children from a minority ethnic background play less outdoors than their white counterparts, and children in urban areas play less outdoors than those in rural areas. “The results highlight inequalities in play even in the youngest age group, which may exacerbate existing inequalities in health,” the report concluded.

The research surveyed more than 1,100 parents and carers of children aged two, three and four. They found that preschool children spent approximately four hours a day at play, of which one hour and 45 minutes was spent playing outdoors, mainly in back gardens at home. Away from home, children played in playgrounds and green spaces, with the most adventurous play usually associated with indoor play centres.

“The popularity of these play centers is growing,” the report said. “This may be driven by indoor play centres providing adventurous play experiences that overcome some of the barriers to outdoor adventurous play such as traffic, weather and safety concerns.”

Sally Weale. Girls play outside less than boys even at two years old, UK survey reveals.
In: The Guardian. Internet:<theguardian.com> (adapted).

According to the preceding text, judge the following item.

The text presents specific numbers that prove the difference between young boys and girls as to playing outside.

  1. ✂️
  2. ✂️

247Q1022243 | Inglês, Ensino da Língua Estrangeira Inglesa, Ensino Fundamental, InoversaSul, CESPE CEBRASPE, 2025

Texto associado.
Global issues, global education, and transcultural learning all take two conditions of a globalizing world as their point of departure: (1) all social, cultural, economic, and ecological issues are increasingly interconnected and there is no such thing as an isolated, merely local issue; (2) globalization and hybridization affect all cultures and cultural phenomena. There are no pure, homogeneous, unchanging elements of culture, and this affects the life of all individuals and social groups. Global learning takes on a transcultural perspective and aims to enable learners to effectively acquire a foreign or second language while empowering them with the knowledge, skills and commitment required by world citizens to solve global problems. Here, local problems, challenges, and solutions are always seen as inextricably intertwined with global issues.

Michael Meyer, Laurenz Volkmann, and Nancy Grimm.
Teaching English. Narr: Tübigen, 2022. p. 163 (adapted).

Based on the ideas presented in the previous text, judge the item that follow.

It is correct to infer from the text that teaching English as a foreign language should be limited to dealing with problems happening in English-speaking countries.

  1. ✂️
  2. ✂️

248Q1079940 | Estatuto da Pessoa com Deficiência, Legislação das Pessoas com Deficiência, Ensino Fundamental, Prefeitura de Cananéia SP, VUNESP, 2020

A Lei n° 7.853, de 24 de outubro de 1989, com as alterações posteriores, ao tratar do apoio às pessoas com deficiência, traz um comando específico envolvendo os censos demográficos. Com base na mencionada lei, assinale a alternativa correta sobre o tema.
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️
Utilizamos cookies e tecnologias semelhantes para aprimorar sua experiência de navegação. Política de Privacidade.