Início

Questões de Concursos Língua Inglesa

Resolva questões de Língua Inglesa comentadas com gabarito, online ou em PDF, revisando rapidamente e fixando o conteúdo de forma prática.


71Q946499 | Sociologia, Max Weber e a Ação Social, Língua Inglesa, UECE, UECE CEV, 2019

Na Sociologia de Max Weber (2016), a ação social é o dado central para a compreensão dos fenômenos de qualquer realidade social. Conforme a perspectiva weberiana, uma ação é social quando é orientada pelas ações de outras pessoas. Uma ação social está referendada em ações passadas, presentes ou esperadas como sendo futuras e essas “outras pessoas” podem ser indivíduos conhecidos ou desconhecidos daquele que pratica a ação. O praticante da ação age referendado em ações de outros e, assim, toda ação para ser social, não importa se moralmente boa ou reprovável, não importa se racional ou não, possui um sentido (uma direção) na mente do indivíduo, o qual tem como referência subjetiva (na mente dele ou dela que pratica a ação) as ações de outros.
WEBER, Max. “II. O conceito de ação social” IN ______. Metodologia das Ciências Sociais. São Paulo: Ed Cortez; Campinas-SP: ED Unicamp, 2016.
Partindo dessa compreensão de Weber (2016), considere as seguintes afirmações:
I. Aquele que joga pedra em um ônibus, em tempos de paralisação grevista dos coletivos, realiza uma ação social desde que execute esta ação tendo como referência subjetiva esta forma de protestar.
II. A pessoa que aposta no Jogo do Bicho, nas periferias das cidades brasileiras, pratica um tipo de ação social, desde que aja em conformidade com o seu sonho de três noites anteriores.
III. Bater em torcedores rivais com excessiva força e raiva é um tipo de ação social a partir do momento em que o agente desta ação imagine que é “assim que se faz” quando nas brigas entre torcidas.
IV. Investir no Mercado de Ações e Derivativos é uma ação social, desde que o investidor vise, em sua mente, seus ganhos futuros de acordo com a movimentação dos agentes econômicos.
Corresponde a ação social, na perspectiva teórico-conceitual de Max Weber, somente o que consta em
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️

72Q1022978 | Inglês, Interpretação de Texto Reading Comprehension, Língua Inglesa, Prefeitura de Sete Barras SP, Avança SP, 2024

In several countries around the world, the currency known as the "Dollar" is used as the official medium of exchange. However, not all countries utilize the Dollar. Among the following English speaking countries, identify the one that does not use the Dollar as its official currency:

  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

73Q1033498 | Raciocínio Lógico, Análise Combinatória em Raciocínio Lógico, Língua Inglesa, SEE PB, IDECAN, 2025

Uma comissão de ética será formada a partir de uma autarquia municipal para fins de apreciação de denúncias. Esta comissão será formada por um presidente, um relator e três membros efetivos a partir de um grupo pré-selecionado de dez servidores públicos. Sabendo que nenhum servidor pode ocupar mais de um cargo, a quantidade de comissões distintas que se pode ter é de
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

74Q946995 | Raciocínio Lógico, Língua Inglesa, UEG, UEG, 2019

Em uma caixa mágica temos 3 lenços azuis e 4 lenços brancos. O mágico, ao realizar o seu número, deseja retirar aleatoriamente e sem reposição 2 lenços da mesma cor. A probabilidade de que ele tenha sucesso nesse número é de
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

75Q946485 | Química, Eletroquímica Oxirredução, Língua Inglesa, UECE, UECE CEV, 2019

Texto associado.
DADOS QUE PODEM SER USADOS NESTA PROVA:

ELEMENTO QUÍMICO NÚMERO ATÔMICO MASSA ATÔMICA

H 1 1,0

C 6 12,0

O 8 16,0

F 9 19,0

Na 11 23,0

Mg 12 24,3

Al 13 27,0

Si 14 28,1

S 16 32,0

Cl 17 35,5

Ti 22 47,9

Cr 24 52,0

Fe 26 56,0

Ni 28 58,7

Cd 48 112,4

Ra 88 226

U 92 238
Quando se fala em corrosão, é comum vir à mente a corrosão de metais, principalmente a do ferro, que gera a ferrugem. Porém, outros materiais podem sofrer corrosão, tais como os polímeros e as estruturas feitas de concreto armado. Tal processo representa para a sociedade uma grande perda econômica, pois todo tipo de corrosão está relacionado à diminuição do tempo de vida de um material. No que diz respeito a esse assunto, assinale a afirmação verdadeira.
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️

76Q948197 | Geografia, Urbanização brasileira, Língua Inglesa, IF Sul RioGrandense, INEP, 2018

Leia as afirmações abaixo, sobre as bacias hidrográficas do Rio Grande do Sul.

I - O Rio Grande do Sul possui cinco bacias hidrográficas principais: Bacia Hidrográfica do Guaíba, Bacia Hidrográfica do Uruguai, Bacia Hidrográfica Litorânea, Bacia Hidrográfica do Jacuí e Bacia Hidrográfica do Taquari-Antas.
II - As bacias hidrográficas possuem problemas ambientais conforme as suas características naturais, forma de ocupação e atividades econômicas predominantes.
III - Dentre os problemas ambientais comuns às principais bacias hidrográficas, estão o despejo de efluentes nas águas, a ocorrência de estiagens e enchentes e o assor am nto dos cursos d’água p la retirada da vegetação ciliar.
IV - O despejo de efluentes industriais nos cursos d’água, os altos índic s d poluição do ar por fontes fixas e também por veículos, a grande produção de resíduos urbanos e industriais e o transporte de cargas perigosas, que representam risco à contaminação do solo e da água, são os principais problemas ambientais da Bacia Hidrográfica do Uruguai.

Quais estão corretas?
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

77Q910383 | Inglês, Sinônimos Synonyms, Língua Inglesa, Prefeitura de Montes Claros MG, FUNDEP, 2024

Texto associado.

Read the following text to answer the question.


By Leo Selivan


In this article, informed by the Lexical Approach, I reflect on grammar instruction in the classroom […]. I consider the problems with ‘traditional’ grammar teaching before arguing that what we actually need is more grammar input as well as showing how lexis can provide necessary ‘crutches’ for the learner.


Lexis = vocabulary + grammar


The shift in ELT from grammar to lexis mirrors a similar change in the attitude of linguists. In the past linguists were preoccupied with the grammar of language; however the advances in corpus linguistics have pushed lexis to the forefront. The term ‘lexis’, which was traditionally used by linguists, is a common word these days and frequently used even in textbooks.


Why use a technical term borrowed from the realm of linguistics instead of the word ‘vocabulary’? Quite simply because vocabulary is typically seen as individual words (often presented in lists) whereas lexis is a somewhat wider concept and consists of collocations, chunks and formulaic expressions. It also includes certain patterns that were traditionally associated with the grammar of a language, e.g. If I were you…, I haven’t seen you for ages etc.


Recognising certain grammar structures as lexical items means that they can be introduced much earlier, without structural analysis or elaboration. Indeed, since the concept of notions and functions made its way into language teaching, particularly as Communicative Language Teaching (CLT) gained prominence, some structures associated with grammar started to be taught lexically (or functionally). I’d like to is not taught as ‹the conditional› but as a chunk expressing desire. Similarly many other ‹traditional› grammar items can be introduced lexically relatively early on.


Less grammar or more grammar?


You are, no doubt, all familiar with students who on one hand seem to know the ‘rules’ of grammar but still fail to produce grammatically correct sentences when speaking or, on the other, sound unnatural and foreign-like even when their sentences are grammatically correct. Michael Lewis, who might be considered the founder of the Lexical Approach, once claimed that there was no direct relationship between the knowledge of grammar and speaking. In contrast, the knowledge of formulaic language has been shown by research to have a significant bearing on the natural language production.


Furthermore, certain grammar rules are practically impossible to learn. Dave Willis cites the grammar of orientation (which includes the notoriously difficult present perfect and the uses of certain modal verbs) as particularly resistant to teaching. The only way to grasp their meaning is through continuous exposure and use.


Finally, even the most authoritative English grammars never claim to provide a comprehensive description of all the grammar, hence the word ‘introduction’ often used in their titles (for instance, Huddleston & Pullum’s A Student’s Introduction to English Grammar or Halliday’s An Introduction to Functional Grammar).


If grammarians do not even attempt to address all areas of grammar, how can we, practitioners, cover all the aspects of grammar in our teaching, especially if all we seem to focus on is a limited selection of discrete items, comprised mostly of tenses and a handful of modal verbs? It would seem that we need to expose our students to a lot of naturally occurring language and frequently draw their attention to various grammar points as they arise.


For example, while teaching the expression fall asleep / be asleep you can ask your students:


• Don’t make any noise – she’s fallen asleep.

• Don’t make any noise – she’s asleep.


What does’s stand for in each of these cases (is or has)?


One of the fathers of the Communicative Language Teaching Henry Widdowson advocated using lexical items as a starting point and then ‘showing how they need to be grammatically modified to be communicatively effective’ (1990:95). For example, when exploring a text with your students, you may come across a sentence like this:


They’ve been married for seven years.


You can ask your students: When did they get married? How should you change the sentence if the couple you are talking about is no longer married?


The above demonstrates how the teacher should be constantly on the ball and take every opportunity to draw students’ attention to grammar. Such short but frequent ‘grammar spots’ will help to slowly raise students’ awareness and build their understanding of the English grammar system.

[…]


Conclusion


So is there room for grammar instruction in the classroom? Certainly yes. But the grammar practice should always start with the exploitation of lexical items. Exposing students to a lot of natural and contextualised examples will offer a lexical way into the grammar of the language.


To sum up, grammar should play some role in language teaching but should not occupy a big part of class time. Instead grammar should be delivered in small but frequent portions. Students should be encouraged to collect a lot of examples of a particular structure before being invited to analyse it. Hence, analysis should be preceded by synthesis.


Lastly, language practitioners should bear in mind that grammar acquisition is an incremental process which requires frequent focus and refocus on the items already studied.



Available at: https://www.teachingenglish.org.uk/professionaldevelopment/teachers/knowing-subject/articles/grammar-vs-lexisor-grammar-through. Accessed on: April 29, 2024.

The conjunction whereas in “Quite simply because vocabulary is typically seen as individual words (often presented in lists) whereas lexis is a somewhat wider concept and consists of collocations, chunks and formulaic expressions.” is closest in meaning to
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️

78Q948186 | Matemática, Álgebra Linear, Língua Inglesa, IF Sul RioGrandense, INEP, 2018

Uma farmácia vende em média 1.050 remédios por mês. O preço médio dos medicamentos dessa farmácia é de R$ 80,00. Para aumentar seu faturamento médio, o gerente pretende dar um desconto de R$ 1,00 no preço médio dos medicamentos. Assim, 105 medicamentos serão vendidos a mais por mês. Nesse caso, qual é o preço médio dos medicamentos, em reais, que vai maximizar o faturamento da farmácia?
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

79Q911190 | Inglês, Plural dos substantivos Plural of nouns, Língua Inglesa, Prefeitura de Palmas TO, COPESE UFT, 2024

Marque (V) para verdadeiro e (F) para falso de acordo com o plural dos substantivos.
( ) Similar kinds of analyses can diagnose two other forms of complexity. (Times, Sunday Times, 2009). ( ) The sanctuary needed more humdrum fowl, more farmyard ducks and geese. (Ballard, J. G. Rushing to Paradise, 2002). ( ) The animals closely resemble wolfes, howl, and are more likely to be aggressive. (Times, Sunday Times, 2012). ( ) The iris of their eyes have an unusual lacy appearance. (Wills, C. The Runaway Brain: the Evolution of Human Uniqueness, 1993). ( ) Your older brother has been thrown in jail for his political beliefs. (Times, Sunday Times, 2007).
Assinale a alternativa que apresenta a sequência CORRETA.
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

80Q1022976 | Inglês, Interpretação de Texto Reading Comprehension, Língua Inglesa, Prefeitura de Sete Barras SP, Avança SP, 2024

William Shakespeare is regarded as one of the greatest playwrights and poets of all time. He wrote numerous works that are still studied and performed today, including tragedies, comedies, and historical plays. Below are listed some of these works. Mark the alternative that presents three works by Shakespeare:
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

82Q946455 | Matemática, Geometria Plana, Língua Inglesa, UECE, UECE CEV, 2019

Em uma circunferência com centro no ponto M, cuja medida do diâmetro é igual a 20 m, considere um arco com extremidades P e Q medindo exatamente um quarto do comprimento da circunferência. Se X é um ponto do arco tal que o triângulo MXQ é equilátero e Y é um ponto do segmento MP tal que o triângulo MYX é retângulo em Y, então, a medida da área do triângulo MYX, em m² , é
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️

83Q1021985 | Inglês, Preposições Prepositions, Língua Inglesa, Prefeitura de Cupira PE, IGEDUC, 2024

Judge the following item, about verbal agreement and prepositions in the English language.

The phrase "They are responsible for the project" uses the preposition "for" correctly to show accountability or duty.

  1. ✂️
  2. ✂️

84Q947000 | Matemática, Língua Inglesa, UEG, UEG, 2019

As raízes do polinômio P(x)= x3 - 2x2+ x -2 são
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

85Q1024708 | Inglês, Ensino da Língua Estrangeira Inglesa, Língua Inglesa, SEE PB, IDECAN, 2025

In English language teaching, the use of new technologies, new languages, and modes of interaction to research, select, share, position oneself, and produce meaning is part of
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

86Q1022977 | Inglês, Vocabulário Vocabulary, Língua Inglesa, Prefeitura de Sete Barras SP, Avança SP, 2024

The expression "break a leg" is often used in English-speaking countries, especially in theaters and performances. It might seem unusual or even negative when taken literally, but it carries a different meaning. What does "break a leg" mean?
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

87Q1023036 | Inglês, Formação de Palavras com Prefixos e Sufixos, Língua Inglesa, Prefeitura de Nova Venécia ES, IDESG, 2024

Texto associado.
Read Text I and answer question.


Text I


Stat: Young Americans have been securing the bag since the pandemic, largely thanks to their portfolios popping off. The combined wealth of adults under forty has shot up 80% since 2019, compared to 10% for people 40–54 and 30% for the over-55 set, according to economists at the New York Fed. That’s in part because they were poorer than their elders to start with, so they got more Covid stimulus cash that they put into stocks, which have since had a good run. But money from stocks leaves young people exposed to a volatile asset, since the market…doesn’t always go up.


(Source: https://www.morningbrew.com/daily/issues/slime-bowl)
Based on Text I, choose the correct alternative in which all three words have a suffix.
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️

88Q946496 | Filosofia, Língua Inglesa, UECE, UECE CEV, 2019

Atente para a seguinte passagem, que trata do alvorecer da filosofia: “A derrocada do sistema micênico ultrapassa, largamente, em suas consequências, o domínio da história política e social. Ela repercute no próprio homem grego; modifica seu universo espiritual, transforma algumas de suas atitudes psicológicas. A Grécia se reconhece numa certa forma de vida social, num tipo de reflexão que definem a seus próprios olhos sua originalidade, sua superioridade sobre o mundo bárbaro: no lugar do Rei cuja onipotência se exerce sem controle, sem limite, no recesso de seu palácio, a vida política grega pretende ser o objeto de um debate público, em plena luz do Sol, na Ágora, da parte de cidadãos definidos como iguais e de quem o Estado é a questão comum; no lugar das antigas cosmogonias associadas a rituais reais e a mitos de soberania, um pensamento novo procura estabelecer a ordem do mundo em relações de simetria, de equilíbrio, de igualdade entre os diversos elementos que compõem o cosmos”.
VERNANT, J.-P. As origens do pensamento grego. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 1996, p.6/adaptado.
Com base na passagem acima, é correto afirmar que
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️

89Q948844 | Raciocínio Lógico, Proposições Simples e Compostas e Operadores Lógicos, Língua Inglesa, UEG, UEG, 2017

O poema apresenta uma linguagem permeada de aliterações e assonâncias, o que lhe confere mais musicalidade, ao passo que a pintura apresenta traços de uma estética
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

90Q1023420 | Inglês, Interpretação de Texto Reading Comprehension, Língua Inglesa, Prefeitura de Passos MG, Instituto Access, 2023

Texto associado.
11.30.2023

City lawmakers in Brazil have enacted what appears to be the nation’s first legislation written entirely by artificial intelligence (AI) — even if they didn’t know it at the time.

The experimental ordinance was passed in October in the southern city of Porto Alegre and city councilman Ramiro Rosário revealed that it was written by a chatbot, sparking objections and raising questions about the role of artificial intelligence in public policy.

Rosário told The Associated Press that he asked OpenAI’s chatbot ChatGPT to craft a proposal to prevent the city from charging taxpayers to replace water consumption meters if they are stolen. He then presented it to his 35 peers on the council without making a single change or even letting them know about its unprecedented origin. The 36-member council approved it unanimously and the ordinance went into effect on Nov. 23.

The arrival of ChatGPT on the marketplace just a year ago has sparked a global debate on the impacts of potentially revolutionary AI-powered chatbots. While some see it as a promising tool, it has also caused concerns and anxiety about the unintended or undesired impacts of a machine handling tasks currently performed by humans.

Porto Alegre, with a population of 1.3 million, is the second-largest city in Brazil’s south. The city’s council president, Hamilton Sossmeier, found out that Rosário had enlisted ChatGPT to write the proposal when the councilman bragged about the achievement on social media. Sossmeier initially told local media he thought it was a “dangerous precedent.”

The AI large language models that power chatbots like ChatGPT work by repeatedly trying to guess the next word in a sentence and are prone to making up false information, a phenomenon sometimes called hallucination.

All chatbots sometimes introduce false information when summarizing a document, ranging from about 3% of the time for the most advanced GPT model to a rate of about 27% for one of Google’s models, according to recently published research by the tech company Vectara.

In an article published on the website of Harvard Law School’s Center of Legal Profession earlier this year, Andrew Perlman, wrote that ChatGPT “is a machine learning system, it may not have the same level of understanding and judgment as a human lawyer when it comes to interpreting legal principles and precedent. This could lead to problems in situations where a more in-depth legal analysis is required”.

There was no such transparency for Rosário’s proposal in Porto Alegre. Sossmeier said Rosário did not inform fellow council members that ChatGPT had written the proposal.

Rosário told the AP his objective was also to spark a debate. He said he entered a 49-word prompt into ChatGPT and it returned the full draft proposal within seconds, including justifications.

And the council president, who initially decried the method, already appears to have been swayed. “I changed my mind,” Sossmeier said. “I started to read more in depth and saw that, unfortunately or fortunately, this is going to be a trend.”


( (<https://www.washingtonpost.com/world/2023/11/30/brazil-artificial-intelligenceporto-alegre/9f576ecc-8fb2-11ee-95e1-edd75d825df0_story.htm>(adapted))
The text brings information about revolution caused by AIpowered chatbots as a promising tool, at the same time, the text also
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
Utilizamos cookies e tecnologias semelhantes para aprimorar sua experiência de navegação. Política de Privacidade.