Questões de Concursos Língua Inglesa

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82Q946499 | Sociologia, Max Weber e a Ação Social, Língua Inglesa, UECE, UECE CEV, 2019

Na Sociologia de Max Weber (2016), a ação social é o dado central para a compreensão dos fenômenos de qualquer realidade social. Conforme a perspectiva weberiana, uma ação é social quando é orientada pelas ações de outras pessoas. Uma ação social está referendada em ações passadas, presentes ou esperadas como sendo futuras e essas “outras pessoas” podem ser indivíduos conhecidos ou desconhecidos daquele que pratica a ação. O praticante da ação age referendado em ações de outros e, assim, toda ação para ser social, não importa se moralmente boa ou reprovável, não importa se racional ou não, possui um sentido (uma direção) na mente do indivíduo, o qual tem como referência subjetiva (na mente dele ou dela que pratica a ação) as ações de outros.
WEBER, Max. “II. O conceito de ação social” IN ______. Metodologia das Ciências Sociais. São Paulo: Ed Cortez; Campinas-SP: ED Unicamp, 2016.
Partindo dessa compreensão de Weber (2016), considere as seguintes afirmações:
I. Aquele que joga pedra em um ônibus, em tempos de paralisação grevista dos coletivos, realiza uma ação social desde que execute esta ação tendo como referência subjetiva esta forma de protestar.
II. A pessoa que aposta no Jogo do Bicho, nas periferias das cidades brasileiras, pratica um tipo de ação social, desde que aja em conformidade com o seu sonho de três noites anteriores.
III. Bater em torcedores rivais com excessiva força e raiva é um tipo de ação social a partir do momento em que o agente desta ação imagine que é “assim que se faz” quando nas brigas entre torcidas.
IV. Investir no Mercado de Ações e Derivativos é uma ação social, desde que o investidor vise, em sua mente, seus ganhos futuros de acordo com a movimentação dos agentes econômicos.
Corresponde a ação social, na perspectiva teórico-conceitual de Max Weber, somente o que consta em
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83Q908872 | Pedagogia, Base Nacional Comum Curricular BNCC, Língua Inglesa, Prefeitura de Taquaruçu do Sul RS, FUNDATEC, 2024

A BNCC estabeleceu dez competências gerais da Educação Básica, as quais os alunos devem desenvolver, buscando uma “formação humana integral que vise à construção de uma sociedade justa, democrática e inclusiva”. Considerando esse tema, assinale a alternativa INCORRETA em relação às dez competências gerais da Educação Básica.

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84Q1023420 | Inglês, Interpretação de Texto Reading Comprehension, Língua Inglesa, Prefeitura de Passos MG, Instituto Access, 2023

Texto associado.
11.30.2023

City lawmakers in Brazil have enacted what appears to be the nation’s first legislation written entirely by artificial intelligence (AI) — even if they didn’t know it at the time.

The experimental ordinance was passed in October in the southern city of Porto Alegre and city councilman Ramiro Rosário revealed that it was written by a chatbot, sparking objections and raising questions about the role of artificial intelligence in public policy.

Rosário told The Associated Press that he asked OpenAI’s chatbot ChatGPT to craft a proposal to prevent the city from charging taxpayers to replace water consumption meters if they are stolen. He then presented it to his 35 peers on the council without making a single change or even letting them know about its unprecedented origin. The 36-member council approved it unanimously and the ordinance went into effect on Nov. 23.

The arrival of ChatGPT on the marketplace just a year ago has sparked a global debate on the impacts of potentially revolutionary AI-powered chatbots. While some see it as a promising tool, it has also caused concerns and anxiety about the unintended or undesired impacts of a machine handling tasks currently performed by humans.

Porto Alegre, with a population of 1.3 million, is the second-largest city in Brazil’s south. The city’s council president, Hamilton Sossmeier, found out that Rosário had enlisted ChatGPT to write the proposal when the councilman bragged about the achievement on social media. Sossmeier initially told local media he thought it was a “dangerous precedent.”

The AI large language models that power chatbots like ChatGPT work by repeatedly trying to guess the next word in a sentence and are prone to making up false information, a phenomenon sometimes called hallucination.

All chatbots sometimes introduce false information when summarizing a document, ranging from about 3% of the time for the most advanced GPT model to a rate of about 27% for one of Google’s models, according to recently published research by the tech company Vectara.

In an article published on the website of Harvard Law School’s Center of Legal Profession earlier this year, Andrew Perlman, wrote that ChatGPT “is a machine learning system, it may not have the same level of understanding and judgment as a human lawyer when it comes to interpreting legal principles and precedent. This could lead to problems in situations where a more in-depth legal analysis is required”.

There was no such transparency for Rosário’s proposal in Porto Alegre. Sossmeier said Rosário did not inform fellow council members that ChatGPT had written the proposal.

Rosário told the AP his objective was also to spark a debate. He said he entered a 49-word prompt into ChatGPT and it returned the full draft proposal within seconds, including justifications.

And the council president, who initially decried the method, already appears to have been swayed. “I changed my mind,” Sossmeier said. “I started to read more in depth and saw that, unfortunately or fortunately, this is going to be a trend.”


( (<https://www.washingtonpost.com/world/2023/11/30/brazil-artificial-intelligenceporto-alegre/9f576ecc-8fb2-11ee-95e1-edd75d825df0_story.htm>(adapted))
The text brings information about revolution caused by AIpowered chatbots as a promising tool, at the same time, the text also
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85Q1024708 | Inglês, Ensino da Língua Estrangeira Inglesa, Língua Inglesa, SEE PB, IDECAN, 2025

In English language teaching, the use of new technologies, new languages, and modes of interaction to research, select, share, position oneself, and produce meaning is part of
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86Q948185 | Matemática, Progressão Aritmética, Língua Inglesa, IF Sul RioGrandense, INEP, 2018

Em uma caixa, existem só bolas numeradas de um a dez. Supondo que todas as bolas têm a mesma probabilidade de serem retiradas da caixa e sabendo que a probabilidade de retirar uma bola com o número é n de (1/2)n para cada n ∈ {1,2,3,4,5,6,7,8,9}. Qual a probabilidade de se retirar uma bola com o número dez?
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87Q1033498 | Raciocínio Lógico, Análise Combinatória em Raciocínio Lógico, Língua Inglesa, SEE PB, IDECAN, 2025

Uma comissão de ética será formada a partir de uma autarquia municipal para fins de apreciação de denúncias. Esta comissão será formada por um presidente, um relator e três membros efetivos a partir de um grupo pré-selecionado de dez servidores públicos. Sabendo que nenhum servidor pode ocupar mais de um cargo, a quantidade de comissões distintas que se pode ter é de
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88Q946996 | Matemática, Porcentagem, Língua Inglesa, UEG, UEG, 2019

O preço de uma calça jeans no varejo é de R$ 119,50. Caso o cliente compre acima de 6 peças, ele paga o preço de atacado, com desconto de R$ 20,00 em cada peça. Se um cliente comprar 8 calças, o desconto que ele terá em porcentagem será de aproximadamente
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89Q911192 | Inglês, Língua Inglesa, Prefeitura de Palmas TO, COPESE UFT, 2024

Texto associado.

Leia o fragmento de texto a seguir e responda a questão.


Cultural stereotypes are fixed ideas that people have about what specific social groups or individuals are like, especially an idea that is wrong. Other terms that are associated with the term stereotype are prejudice and cliché. The term has a Greek origin: stereos means solid or firm and typos mean blow, impression, engraved, or mark. The term was first used in the printing business. The first modern English use of the term was in 1850, meaning “image perpetuated without change.”

Because stereotypes are standardized and simplified ideas of groups based on some prejudices, they are not derived from objective facts but rather from subjective and often unverifiable ideas. As Sociologist Charles E. Hurst states, “one reason for stereotypes is the lack of personal, concrete familiarity that individuals have with persons in other racial or ethnic groups. Lack of familiarity encourages the lumping together of unknown individuals”.

The existence of stereotypes may be explained by the need for groups of people to view themselves as more normal or superior to other groups. Consequently, stereotypes may be used to justify ill-founded prejudices or ignorance and prevent people of stereotyped groups from entering or succeeding in various activities or fields. The stereotyping group is, generally, reluctant to reconsider their attitudes and behavior towards the stereotyped group.

Stereotypes may affect people negatively. This includes forming inaccurate and distortedimages and opinions of people. Stereotypes may also be used for scapegoating or for making general erroneous judgments about people. Some stereotyping people may feel comfortable when they prevent themselves from emotional identification with the stereotyped group, which leads to xenophobic or racist behavior. Finally, another serious consequence of stereotypes is the feeling of inferiority that the stereotyped people may have, which may impair their performance.


Fonte: HURST, Charles. Social Inequality: Forms, Causes and Consequences. Boston: Pearson Education, 2007.

Analise as afirmativas a seguir:
I. Estereótipos são ideias padronizadas e derivadas de fatos objetivos sobre grupos ou indivíduos que se comportam de maneira errada na sociedade. II. Vem do grego a origem do termo estereótipo, sendo que o uso do termo teve início no contexto do ramo gráfico. III. O sentimento de inferioridade é uma das consequências que as pessoas que sofrem por estereótipos podem vir a sentir. IV. Há pessoas que são estereotipadas porque, por vezes, aparentam se mostrar superiores a outras pessoas. V. Segundo o sociólogo Charles E. Hurst, a falta de familiaridade com indivíduos de outros grupos étnicos e raciais é uma causa para a construção de estereótipos.
Assinale a alternativa CORRETA.
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90Q946478 | Física, Calorimetria, Língua Inglesa, UECE, UECE CEV, 2019

Dois blocos de materiais diferentes (ferro e concreto) e de mesma massa foram utilizados como amostras de um teste experimental. Os mesmos foram aquecidos, a partir da temperatura ambiente, por fontes térmicas idênticas, que transmitiram a mesma quantidade de calor aos blocos. Desconsiderando eventuais mudanças de estado, observou-se que o bloco de ferro sofreu maior variação de temperatura. Com relação às propriedades térmicas dos materiais em pauta, tal fenômeno é explicado pelo fato de o bloco de ferro apresentar
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91Q910383 | Inglês, Sinônimos Synonyms, Língua Inglesa, Prefeitura de Montes Claros MG, FUNDEP, 2024

Texto associado.

Read the following text to answer the question.


By Leo Selivan


In this article, informed by the Lexical Approach, I reflect on grammar instruction in the classroom […]. I consider the problems with ‘traditional’ grammar teaching before arguing that what we actually need is more grammar input as well as showing how lexis can provide necessary ‘crutches’ for the learner.


Lexis = vocabulary + grammar


The shift in ELT from grammar to lexis mirrors a similar change in the attitude of linguists. In the past linguists were preoccupied with the grammar of language; however the advances in corpus linguistics have pushed lexis to the forefront. The term ‘lexis’, which was traditionally used by linguists, is a common word these days and frequently used even in textbooks.


Why use a technical term borrowed from the realm of linguistics instead of the word ‘vocabulary’? Quite simply because vocabulary is typically seen as individual words (often presented in lists) whereas lexis is a somewhat wider concept and consists of collocations, chunks and formulaic expressions. It also includes certain patterns that were traditionally associated with the grammar of a language, e.g. If I were you…, I haven’t seen you for ages etc.


Recognising certain grammar structures as lexical items means that they can be introduced much earlier, without structural analysis or elaboration. Indeed, since the concept of notions and functions made its way into language teaching, particularly as Communicative Language Teaching (CLT) gained prominence, some structures associated with grammar started to be taught lexically (or functionally). I’d like to is not taught as ‹the conditional› but as a chunk expressing desire. Similarly many other ‹traditional› grammar items can be introduced lexically relatively early on.


Less grammar or more grammar?


You are, no doubt, all familiar with students who on one hand seem to know the ‘rules’ of grammar but still fail to produce grammatically correct sentences when speaking or, on the other, sound unnatural and foreign-like even when their sentences are grammatically correct. Michael Lewis, who might be considered the founder of the Lexical Approach, once claimed that there was no direct relationship between the knowledge of grammar and speaking. In contrast, the knowledge of formulaic language has been shown by research to have a significant bearing on the natural language production.


Furthermore, certain grammar rules are practically impossible to learn. Dave Willis cites the grammar of orientation (which includes the notoriously difficult present perfect and the uses of certain modal verbs) as particularly resistant to teaching. The only way to grasp their meaning is through continuous exposure and use.


Finally, even the most authoritative English grammars never claim to provide a comprehensive description of all the grammar, hence the word ‘introduction’ often used in their titles (for instance, Huddleston & Pullum’s A Student’s Introduction to English Grammar or Halliday’s An Introduction to Functional Grammar).


If grammarians do not even attempt to address all areas of grammar, how can we, practitioners, cover all the aspects of grammar in our teaching, especially if all we seem to focus on is a limited selection of discrete items, comprised mostly of tenses and a handful of modal verbs? It would seem that we need to expose our students to a lot of naturally occurring language and frequently draw their attention to various grammar points as they arise.


For example, while teaching the expression fall asleep / be asleep you can ask your students:


• Don’t make any noise – she’s fallen asleep.

• Don’t make any noise – she’s asleep.


What does’s stand for in each of these cases (is or has)?


One of the fathers of the Communicative Language Teaching Henry Widdowson advocated using lexical items as a starting point and then ‘showing how they need to be grammatically modified to be communicatively effective’ (1990:95). For example, when exploring a text with your students, you may come across a sentence like this:


They’ve been married for seven years.


You can ask your students: When did they get married? How should you change the sentence if the couple you are talking about is no longer married?


The above demonstrates how the teacher should be constantly on the ball and take every opportunity to draw students’ attention to grammar. Such short but frequent ‘grammar spots’ will help to slowly raise students’ awareness and build their understanding of the English grammar system.

[…]


Conclusion


So is there room for grammar instruction in the classroom? Certainly yes. But the grammar practice should always start with the exploitation of lexical items. Exposing students to a lot of natural and contextualised examples will offer a lexical way into the grammar of the language.


To sum up, grammar should play some role in language teaching but should not occupy a big part of class time. Instead grammar should be delivered in small but frequent portions. Students should be encouraged to collect a lot of examples of a particular structure before being invited to analyse it. Hence, analysis should be preceded by synthesis.


Lastly, language practitioners should bear in mind that grammar acquisition is an incremental process which requires frequent focus and refocus on the items already studied.



Available at: https://www.teachingenglish.org.uk/professionaldevelopment/teachers/knowing-subject/articles/grammar-vs-lexisor-grammar-through. Accessed on: April 29, 2024.

The conjunction whereas in “Quite simply because vocabulary is typically seen as individual words (often presented in lists) whereas lexis is a somewhat wider concept and consists of collocations, chunks and formulaic expressions.” is closest in meaning to
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92Q946999 | Matemática, Poliedros, Língua Inglesa, UEG, UEG, 2019

O poliedro convexo regular cujo número de arestas é o dobro do número de vértices é o octaedro. O número de vértices do octaedro é
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93Q908868 | Português, Língua Inglesa, Prefeitura de Taquaruçu do Sul RS, FUNDATEC, 2024

Texto associado.

Mais de 70% dos novos alunos do ensino superior privado optaram por estudar à distância, diz Inep

Por Luiza Tenente

  1. Dados do Censo da Educação Superior de 2022 foram divulgados e os números revelam
  2. que 1 a cada 5 jovens, de 18 a 24 anos, não concluiu o ensino médio nem vai ___ escola no
  3. Brasil. Além disso, 72% dos alunos que foram aprovados no ensino superior privado optaram
  4. por estudar à distância, conforme a divulgação feita pelo Instituto Nacional de Estudos e
  5. Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Nas licenciaturas (cursos de formação de
  6. professor), o índice foi ainda maior 93,2%.
  7. O crescimento da Educação à Distância (EaD), tendência presente nos últimos anos, gera
  8. preocupação de especialistas por conta da regulação frágil do setor e da dificuldade de mensurar
  9. a qualidade dessas graduações. Os mecanismos atuais de avaliação de cursos não consideram,
  10. por exemplo, o tipo de plataforma online usada pelas instituições de ensino e o tempo dedicado
  11. ___ aulas “síncronas”, em que os alunos podem interagir em tempo real com os professores. A
  12. tendência é que as faculdades gravem o material didático apenas uma vez e o vendam para um
  13. número cada vez maior de interessados.
  14. “O papel do MEC é regular isso. É um sinal vermelho aceso para a gente tomar medidas
  15. importantes diante desse cenário”, afirmou Camilo Santana, ministro da Educação, durante o
  16. evento de divulgação dos dados. Segundo ele por decisão do governo federal, 16 cursos
  17. superiores não poderão ser feitos à distância: 4 já estão suspensos (Enfermagem, Direito,
  18. Odontologia e Psicologia) e outros 12 ainda estão em debate, por meio de consulta pública.
  19. Rodrigo Capelato, diretor-executivo do Semesp, entidade que representa mantenedoras
  20. de ensino superior no Brasil, explica que a modalidade à distância “tem sido mais atrativa por
  21. trazer flexibilidade em termos de local e horário [para o aluno estudar], mas, principalmente,
  22. por ser oferecida com mensalidades muito, muito mais baratas”. Ele complementa dizendo que
  23. “80% do alunado brasileiro têm renda per capita de até 3 salários-mínimos, ou seja, não têm
  24. condição de pagar mensalidades [dos cursos presenciais]. ___ cobertura do Prouni e do Fies é
  25. baixa e o número de vagas no ensino público também”.
  26. O número de novos alunos que escolheram fazer faculdade à distância cresceu 20% entre
  27. 2021 e 2022: saltou de 3,9 milhões para 4,7 milhões. Desde 2020, a EaD ultrapassou o ensino
  28. presencial no quesito “ingressantes”. A quantidade de cursos EaD no ensino superior triplicou
  29. em 4 anos: foi de 3.177 graduações, em 2018, para 9.186, em 2022. Os índices do Censo,
  30. referentes a professores alunos e instituições de ensino, servem para embasar novas políticas
  31. públicas e desenhar um panorama da educação brasileira.

(Disponível em: https://g1.globo.com/educacao/ – texto adaptado especialmente para esta prova).

Os símbolos das linhas 06, 16 e 30 podem ser substituídos, respectivamente, por quais sinais de pontuação?

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94Q948191 | História, Antiguidade Ocidental Gregos, Língua Inglesa, IF Sul RioGrandense, INEP, 2018

Sobre a diversidade do mundo animal, analise as afirmativas:

I - A lombriga é um verme que causa a ascaridíase.
II - A baleia é um exemplo de mamífero.
III - Os anfíbios são animais homeotérmicos.
IV - As aranhas respiram por brânquias.

Estão corretas apenas
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96Q947003 | Física, Dinâmica, Língua Inglesa, UEG, UEG, 2019

Um garoto de 38 kg está em pé sobre um skate de 2,0 kg em repouso. O garoto possui uma mochila em suas costas de 3,0 kg. Para ganhar impulso ele joga essa mochila para frente com velocidade de 2,0 m/s. Desconsiderando o atrito, qual será a velocidade, aproximadamente, de recuo adquirida pelo garoto sobre o skate, em cm/s?
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97Q946494 | Filosofia, Língua Inglesa, UECE, UECE CEV, 2019

“O silogismo é uma locução em que uma vez certas suposições sejam feitas, alguma coisa distinta delas se segue necessariamente devido à mera presença das suposições como tais. Por ‘devido à mera presença das suposições como tais’ entendo que é por causa delas que resulta a conclusão, e por isso quero dizer que não há necessidade de qualquer termo adicional para tornar a conclusão necessária”
ARISTÓTELES. Órganon: Categorias, Da interpretação, Analíticos anteriores, Analíticos posteriores, Tópicos, Refutações sofísticas. Bauru, SP: EDIPRO, 2010, p. 111.
Considerando o enunciado acima, constante no livro I dos Analíticos anteriores, atente para o que se afirma a seguir, e assinale com V o que for verdadeiro e com F o que for falso.
( ) Trata-se da definição de silogismo, termo filosófico com o qual Aristóteles designou a conclusão deduzida de premissas, a argumentação lógica perfeita.
( ) Expõe as bases do argumento indutivo com três proposições declarativas (duas premissas e uma conclusão) que se conectam de tal modo que, a partir de premissas, é possível induzir uma conclusão.
( ) Expressa a importância dada por Aristóteles à correção lógica do raciocínio empregado na construção do conhecimento do Ser das coisas.
( ) O silogismo não trata do conteúdo do que se afirma, mas permite se chegar a conclusões verdadeiras, desde que baseadas em princípios gerais verdadeiros.
A sequência correta, de cima para baixo, é:

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98Q947014 | Conhecimentos Gerais, Política, Língua Inglesa, UEG, UEG, 2019

Leia o texto a seguir.

Eu digo que o Departamento de Estado, um dos mais importantes de nossos ministérios, está completamente infectado de comunistas. Eu conheço, eu tenho em minhas mãos casos de 57 indivíduos que são membros do Partido Comunista, ou que ao menos são simpatizantes; apesar disso, eles continuam a praticar a nossa política externa.

Anais do Congresso americano. In: TASINAFO, C. L.; FREITAS NETO, J. A. de. História Geral e do Brasil. São Paulo: Habra, 2006. p. 724.

O texto é um trecho de um discurso do senador americano Joseph McCarthy, que acusou inúmeras pessoas de serem comunistas e de praticarem atividades antiamericanas. Sua atuação encontrou apoio em parte do Congresso, que aprovou a Lei McCarran, que

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99Q908870 | Pedagogia, Projeto Político Pedagógico, Língua Inglesa, Prefeitura de Taquaruçu do Sul RS, FUNDATEC, 2024

Para efeitos da Política Nacional para a Integração da Pessoa Portadora de Deficiência, consideram-se ajudas técnicas os elementos que permitem compensar uma ou mais limitações funcionais motoras, sensoriais ou mentais da pessoa portadora de deficiência, com o objetivo de permitir-lhe superar as barreiras da comunicação e da mobilidade e de possibilitar sua plena inclusão social. Assinale a alternativa que apresenta uma das ajudas técnicas discriminadas pela Política Nacional para a Integração da Pessoa Portadora de Deficiência.

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100Q908873 | Pedagogia, A Didática e o Processo de Ensino e Aprendizagem, Língua Inglesa, Prefeitura de Taquaruçu do Sul RS, FUNDATEC, 2024

Assinale a alternativa que apresenta uma descrição INCORRETA das Metodologias Ativas.

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