Questões de Concursos Primeiro Dia

Resolva questões de Primeiro Dia comentadas com gabarito, online ou em PDF, revisando rapidamente e fixando o conteúdo de forma prática.

Filtrar questões
💡 Caso não encontre resultados, diminua os filtros.

281Q679455 | Matemática, Progressão Aritmética, Primeiro dia, UNICENTRO, UNICENTRO, 2019

Para estudos relacionados ao crescimento populacional de algumas espécies, existe um modelo matemático simples. Ele é chamado o Modelo de Crescimento Exponencial (Modelo de Malthus), isto é, a taxa de variação da população em relação ao tempo é proporcional à população presente, sendo denotada pelo modelo P(t) = Po.ekt, em que Po é população i e k é uma taxa constante de crescimento (k > 0) ou decrescimento (k < 0). (PARA ESTUDOS, 2019).


Considere a população de uma determinada cidade que cresce de acordo com o modelo P(t) =

Po.e0,01t, em que Po é a população inicial e t é o tempo medido em anos.



De acordo com essas informações, o tempo necessário para essa população dobrar de tamanho, dado loge2 = 0,69, é de

  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️

282Q684596 | Física, Fundamentos da Cinemática, Primeiro Dia, UFVMG, INEP, 2018

Um gás presente no ar, embora inativo na respiração, está presente nos líquidos corporais e em combinação torna-se dissolvido especialmente no plasma sanguíneo. Em altas concentrações no corpo tem efeito tóxico, provocando dores, paralisia, deficiências sensoriais e até a morte. Este quadro ocasionalmente ocorre em mergulhadores que atingem profundidades acima de 50 metros e retornam à superfície rapidamente.
Fonte: https://pt.scribd.com/document/76672030/Lei-de-Henry-e-as-Bolhas-Fatais-Do-Mergulho em 08/06/2018
O gás responsável pelo quadro apresentado é o
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️

283Q681018 | Inglês, Primeiro Dia, FGV, FGV, 2020

Texto associado.
Read the text to answer question.

It wasn’t the first attempt to deter foreign students, but it could have been the most disruptive. The U.S. Immigration and Customs Enforcement agency sought to bar visas for international students at colleges that offer only virtual instruction. Students on existing visas would have had to transfer to a school that offers at least some in-person teaching if they wanted to remain in the U.S.
The policy swiftly brought together a broad coalition of colleges, states and businesses that opposed it. “The overwhelming negative reaction to this proposal in a very short period of time shows that the administration really struck a nerve with this,” says Terry Hartle, from the American Council on Education. “It’s unprecedented for that many colleges and universities to file suit against the federal government.”

(Bloomberg Businessweek, 20.07.2020. Adapted.)
The expressions from the first paragraph “could have been” and “would have had” help understand that, as to exclusively virtual instruction in U.S. universities and colleges,
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

284Q675906 | Química, Energias Químicas no Cotidiano, Primeiro Dia, ENEM, INEP

As cidades industrializadas produzem grandes proporções de gases como o C02, o principal gás causador do efeito estufa. Isso ocorre por causa da quantidade de combustíveis fósseis queimados, principalmente no transporte, mas também em caldeiras industriais. Além disso, nessas cidades concentram-se as maiores áreas com solos asfaltados e concretados, o que aumenta a retenção de calor, formando o que se conhece por “ilhas de calor” . Tal fenômeno ocorre porque esses materiais absorvem o calor e o devolvem para o ar sob a forma de radiação térmica.

Em áreas urbanas, devido à atuação conjunta do efeito estufa e das “ilhas de calor” , espera-se que o consumo de energia elétrica

  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

285Q942936 | Biologia, Núcleo interfásico e código genético, Primeiro dia, UNICENTRO, UNICENTRO

Segundo Francis Crick, a dupla hélice é realmente uma molécula notável. O ser humano moderno tem, talvez, 50 mil anos de existência [...] mas o DNA e o RNA já existem há, pelo menos, vários bilhões de anos [...]. No entanto, somos as primeiras criaturas da Terra a perceber a sua existência. A respeito da afirmativa e com os conhecimentos sobre o assunto, é correto afirmar:
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️

286Q942946 | Geografia, Relevo, Primeiro dia, UNICENTRO, UNICENTRO

Sobre a formação do relevo terrestre, é correto afirmar:
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️

287Q942951 | História, Antiguidade Ocidental Gregos, Primeiro dia, UNICENTRO, UNICENTRO

O escravismo parece não ter possuído grande significação durante a monarquia, só adquirindo importância com a expansão territorial romana. Na verdade, durante a monarquia surgiram condições para sua instalação, tendo o escravismo se transformado, logo a seguir, no modo de produção predominante, em detrimento de todas as outras formas de trabalho produtivo. (VICENTINO, 1994, p. 36).
A partir da análise do texto e dos conhecimentos sobre o escravismo na Roma Clássica, é correto afirmar:
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️

288Q942955 | Matemática, Função de 1 Grau ou Função Afim, Primeiro dia, UNICENTRO, UNICENTRO

Sendo S o conjunto-solução da inequação x² < 7x − 12, é correto afirmar:
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️

289Q937581 | Química, Transformações Químicas, Primeiro Dia, ENEM, INEP

As misturas efervescentes, em pó ou em comprimidos, são comuns para a administração de vitamina C ou de medicamentos para azia. Essa forma farmacêutica sólida foi desenvolvida para facilitar o transporte, aumentar a estabilidade de substâncias e, quando em solução, acelerar a absorção do fármaco pelo organismo.
As matérias-primas que atuam na efervescência são, em geral, o ácido tartárico ou o ácido cítrico que reagem com um sal de caráter básico, como o bicarbonato de sódio (NaHC03), quando em contato com a água. A partir do contato da mistura efervescente com a água, ocorre uma série de reações químicas simultâneas: liberação de íons, formação de ácido e liberação do gás carbônico — gerando a efervescência.

As equações a seguir representam as etapas da reação da mistura efervescente na água, em que foram omitidos os estados de agregação dos reagentes, e H3A representa o ácido cítrico.
I - NaHCO3 → Na+ + HCO3
II - H2CO3 ⇌ H2O + CO2
III - HCO3 + H+ ⇌ H2CO3
IV - H3A ⇌ 3H+ + A
A ionização, a dissociação iônica, a formação do ácido e a liberação do gás ocorrem, respectivamente, nas seguintes etapas:
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

290Q937591 | Física, Estática e Hidrostática, Primeiro Dia, ENEM, INEP

Durante uma obra em um clube, um grupo de trabalhadores teve de remover uma escultura de ferro maciço colocada no fundo de uma piscina vazia. Cinco trabalhadores amarraram cordas à escultura e tentaram puxá-la para cima, sem sucesso.

Se a piscina for preenchida com água, ficará mais fácil para os trabalhadores removerem a escultura, pois a

  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

291Q680835 | Matemática, Função Exponencial, Primeiro Dia, FGV, FGV, 2020

O maior valor que pode ser assumido pela função real definida por f(x) = 4√ (16 - x)(20 + x) é
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

292Q1046915 | Inglês, Preposições Prepositions, Primeiro Dia, COLÉGIO NAVAL, Marinha, 2021

Texto associado.

Read text V to answer question .

TEXT V

There are no excuses for racism.

Racism take$ many forms and can happen 1 __ many places. lt includes prejudice, discrimination ar hatred directed at someone because of their colour, ethnicity or national origin.

People often associate racism with acts of abuse or harassment. However, it doesn't need to involve violent or intimidating behaviour. Take racial name-calling and jokes. Or consider situations when people may be excluded from groups or activities because of where they come 2 _______.

Racism can be revealed through people's actions as well as their altitudes. !t can also be reflected in systems and institutions. But sometímes it may not be revealed at ali. Not ali racism is obvious. For examp!e, someone may look 3 _______ a list of job applicants and decide not to interview people with certain surnames.

Racism is more than just words, beliefs and actions. lt includes ali the barriers that prevent people from enjoying dignity and equality because of their race.



<https://humanrights.gov.au/our-work/race-discrimination/what-racism>

Complete the gaps 1, 2, and 3 in the text, respectively, with the correct preposition and then, mark the correct option.
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

293Q680904 | Química, Sistemas Homogêneos Equilíbrio Químico na Água pH e pOH, Primeiro Dia, FGV, FGV, 2020

O Brasil é o 4º produtor mundial de água engarrafada e oferece no mercado produtos com diversas especificações. Uma determinada marca de água mineral exibe no rótulo de sua garrafa de 500 mL a informação: pH = 10 a 25 °C.
Considerando-se que a 25 °C o produto iônico da água (Kw) é igual a 1 × 10–14, as quantidades de íons H+ e de íons OH presentes nessa garrafa de água são, respectivamente,
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

294Q680905 | Química, Substâncias Inorgânicas e suas características Ácidos, Primeiro Dia, FGV, FGV, 2020

A mineração é uma das atividades econômicas mais significativas para o desenvolvimento do Brasil. Dentre os minérios explorados no país estão a hematita, a cassiterita e a bauxita, que resultam, respectivamente, na produção de
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

295Q680915 | Arquivologia, Morfologia, Primeiro Dia, FGV, FGV, 2020

Texto associado.
Considere o trecho inicial do conto "Uns sábados, uns agostos", de Caio Fernando Abreu, para responder à questão.

Eles vinham aos sábados, sem telefonar. Não lembro desde quando criou-se o hábito de virem aos sábados, sem telefonar – e de vez em quando isso me irritava, pensando que se quisesse sair para, por exemplo, passear pelo parque ou tomar uma dessas lanchas de turismo que fazem excursões pelas ilhas, não poderia porque eles bateriam com as caras na porta fechada e ficariam ofendidos (eles eram sensíveis) e talvez não voltassem nunca mais. E como, aos sábados, eu jamais faria coisas como ir ao parque ou andar nessas tais lanchas que fazem excursões pelas ilhas, era obrigado a esperá-los, trancado em casa. Certamente os odiava um pouco enquanto não chegavam: um ódio de ter meus sábados totalmente dependentes deles, que não eram eu, e que não viveriam a minha vida por mim – embora eu nunca tivesse conseguido aprender como se vive aos sábados, se é que existe uma maneira específica de atravessá-los.
[...]
E afinal, chovesse ou fizesse sol, sagradamente lá estavam eles, aos sábados. Naturalmente chovesse-ou-fizesse-sol é apenas isso que se convencionou chamar força de expressão, já que há muito tempo não fazia sol, talvez por ser agosto − mas de certa forma é sempre agosto nesta cidade, principalmente aos sábados.
Não é que fossem chatos. Na verdade, eu nunca soube que critérios de julgamento se pode usar para julgar alguém definitivamente chato, irremediavelmente burro ou irrecuperavelmente desinteressante. Sempre tive uma dificuldade absurda para arrumar prateleiras. Acontece que não tínhamos nada em comum, não que isso tenha importância, mas nossas famílias não se conheciam, então não podíamos falar sobre os meus pais ou os avós deles, sobre os meus tios ou os seus sobrinhos ou qualquer outra dessas combinações genealógicas. Também não sabia que tipo de trabalho faziam, se é que faziam alguma coisa, nem sequer se liam, se estudavam, iam ao cinema, assistiam à televisão ou com que se ocupavam, enfim, além de me visitar aos sábados.

(Caio Fernando Abreu. Mel e girassóis, 1988. Adaptado.)
"E como, aos sábados, eu jamais faria coisas como ir ao parque ou andar nessas tais lanchas que fazem excursões pelas ilhas, era obrigado a esperá-los, trancado em casa" (1° parágrafo).
No contexto em que está inserida, a conjunção sublinhada introduz uma oração com sentido de
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

296Q946906 | Biologia, Uma visão geral da célula, Primeiro Dia, UFUMG, UFU MG, 2019

É uma organela proeminente em células vegetais mais velhas; suas funções incluem armazenamento, quebra de subprodutos e hidrólise de macromoléculas. A qual organela celular refere-se a descrição acima?
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️

297Q946157 | Inglês, Primeiro Dia, UENP, UENP, 2018

Texto associado.
Leia o texto a seguir e responda à questão.

’Hitting women isn’t normal’: tackling male violence in Brazil
A rehabilitation programme for violent men in Espírito Santo is cutting reoffending rates In the state of Espírito Santo, violence against women is rampant. From 2005 to 2012, the state had the highest rate of murders of women in the country. In the years since, it has been in the top five. Nationwide, almost a third of girls and women said in a 2017 survey that they had suffered violence -– ranging from threats and beatings to attempted murder – during the previous year.
The problem permeates all levels of society and it is a huge challenge, says Gracimeri Gaviorno, chief officer of the civil police in Espírito Santo. Gaviorno saw many men reoffend while they waited -– in some cases for years — for their trial, so she decided to do something about it. “You can’t just wait with your arms folded while the justice system takes its time to do something,” she says. In 2016, she worked with psychologists, social workers and other police departments to develop the Homem que é Homem programme to rehabilitate aggressive men.
The programme is voluntary and offered to all men who come into contact with the police for violence against women. For those who complete it, there is no reduction in sentencing, but it can be presented to the judge as a kind of character witness. There are seven courses a year, with four 90-minute sessions a week for five weeks. Everyone arrested for violence against women must attend an introductory lecture.
Ana Paula Milani, a police psychologist involved in running the programme, says: “I start off explaining that hitting a woman isn’t normal and is a crime, and that there is a programme to help them. The majority of men don’t know why they are there, and even after my lecture, some still think it was the woman’s fault.” For every course, around 60 men will come to the first lecture; around 20 agree to participate in the programme and 15 complete it.
Group sessions are run like an AA group. Participants sit in a circle and discussions revolve around gender roles in society. They examine the concept of masculinity -– machismo is rife in Brazil -– and talk about why men are more likely to take drugs and why the male suicide rate is higher. They then discuss how to manage and resolve conflict without resorting to violence. The last meeting is about how to return to having a relationship and how to regain trust. The programme, run by police professionals, has been successful. In its first year, 6% of attendees reoffended; the number fell to 3% in its second year and in 2017, when 73 men completed the course, 2% reoffended. The project has been replicated in three other areas of the state, and there are plans to launch it in two other municipalities.
Gaviorno, who was a finalist in the first awards in Brazil to recognise outstanding contributions to the public sector, is aware that the project plays only a small part in tackling violence against women, which she says continues to be “a huge challenge”. “From the female lawyer who asks for something from the judge and gets it because she is pretty, to the woman who is murdered by her husband, there are a lot of layers of sexism in Brazil,” she says. Until this changes, Gaviorno and her colleagues will have their work cut out.
(Adaptado de: https://www.theguardian.com/society/2018/aug/23/hitting-women-isnt-normal-tackling-male-violence-brazil. Acesso em: 19 jul. 2018.)

Em relação aos recursos linguístico-semânticos do texto, relacione as colunas de modo a identificar a função dos termos em destaque.

(I) Until this changes, Gaviorno and her colleagues will have their work cut out.

(II) From the female lawyer who asks for something from the judge and gets it because she is pretty, to the woman who is murdered by her husband. . .

(III) Everyone arrested for violence against women must attend an introductory lecture.

(IV) “You can’t just wait with your arms folded while the justice system takes its time to do something,”

(V) Group sessions are run like an AA group.


(A) Demonstra obrigatoriedade de uma ação.
(B) Aponta “limite” de algo.
(C) Demonstra que duas ações acontecem ao mesmo tempo.
(D) Aponta “origem e limite” de algo.
(E) Compara duas ideias.

Assinale a alternativa que contém a associação correta.

  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

298Q946928 | Português, Interpretação de Textos, Primeiro Dia, UFUMG, UFU MG, 2019

No nada. Era em um lugar assim, no meio do mato, sem sinal de celular, longe do trânsito, da pressão do trabalho e dos motivos que o levaram a um quadro de arritmia cardíaca, que o advogado gaúcho José Henrique Costa, 52, pretendia passar as últimas férias. "Queria um destino em que pudesse manter algumas práticas que comecei depois que tive um quadro grave de estresse, como ioga, meditação e nadismo, que conheci pela internet", diz. Nadismo é um movimento que, como diz o nome, consiste em incentivar pessoas a passar algumas horas fazendo, literalmente, coisa nenhuma. Nada mesmo, Ihufas, patavina – basta ficar sentado ou deitado e se colocar em estado de inatividade. Quanto mais inútil, melhor.
MOLINERO, Bruno. Nada melhor do que não fazer nada. Folha de S. Paulo, Turismo D4, 10 de dezembro de 2015. (Fragmento)
As formas verbais em destaque indicam, respectivamente, uma ação
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️

299Q943867 | História, Expansão Comercial a Marítima a busca de novos mundos, Primeiro Dia, PUC RS, PUC RS, 2018

A força das correntes oceânicas é resultado da fricção gerada a partir do arrasto dos ventos sobre a superfície do oceano. Além disso, a interação da força de coriólis, as diferenças de densidade causadas pela temperatura e salinidade, as marés astronômicas, a forma dos continentes e o relevo marinho também são importantes para controlar essas correntes, que são como vastos rios na superfície dos oceanos. Aproveitando esse contexto natural, as grandes navegações partiram da Europa e deram início à exploração de novos continentes ao longo dos séculos XV, XVI e XVII.

Adaptado de CHRISTOPHERSON, Robert W. Geossistemas, uma Introdução a geografia física. Porto Alegre: Bookman, 2012, p. 165.

Considerando o texto acima, a alternativa que melhor relaciona o contexto natural às grandes navegações é:
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️

300Q1046792 | Inglês, Vocabulário Vocabulary, Primeiro Dia, ESCOLA NAVAL, Marinha, 2019

Texto associado.
Based on the text below, answer the six questions that follow it. The paragraphs of the text are numbered.

If children lose contact with nature they won't fight for it

[1] According to recent research, even if the present rate of global decarbonisation were to double, we would still be on course for 6°C of warming by the end of the century. Limiting the rise to 2°C, which is the target of current policies, requires a six-time reduction in carbon intensity.
[2] A new report shows that the UK has lost 20% of its breeding birds since 1966: once common species such as willow tits, lesser spotted woodpeckers and turtle doves have all but collapsed; even house sparrows have fallen by two thirds. Ash dieback is just one of many terrifying plant diseases, mostly spread by trade. They now threaten our oaks, pines and chestnuts.
[3] While the surveys show that the great majority of people would like to see the living planet protected, few are prepared to take action. This, I think, reflects a second environmental crisis: the removal of children from the natural world. The young people we might have expected to lead the defence of nature have less and less to do with it.
[4] We don't have to undervalue the indoor world, which has its own rich ecosystem, to lament children's disconnection from the outdoor world. But the experiences the two spheres offer are entirely different. There is no substitute for what takes place outdoors, mostly because the greatest joys of nature are unplanned. The thought that most of our children will never swim among phosphorescent plankton at night, will never be startled by a salmon leaping, or a dolphin breaching is almost as sad as the thought that their children might not have the opportunity.
[5] The remarkable collapse of children's engagement with nature - which is even faster than the collapse of the natural world - is recorded in Richard Louv's book Last Child in the Woods, and in a report published recently by the National Trust. Since the 1970s the area in which children may roam without supervision has decreased by almost 90%. In one generation the proportion of children regularly playing in wild places in the UK has fallen from more than half to fewer than one in 10. In the US, in just six years (1997-2003) children with particular outdoor hobbies fell by half. Eleven- to 15-year-olds in Britain now spend, on average, half their waking day in front of a screen.
[6] There are several reasons for this collapse: parents' irrational fear of strangers and rational fear of traffic, the destruction of the fortifying lands where previous generations played, the quality of indoor entertainment, the structuring of children's time, the criminalisation of natural play. The great indoors, as a result, has become a far more dangerous place than the diminished world beyond.
[7] The rise of obesity and asthma and the decline in cardio-respiratory fitness are well documented. Louv also links the indoor life to an increase in attention deficit hyperactivity disorder and other mental ill health. Research conducted at the University of Illinois suggests that playing among trees and grass is associated with a markedreduction in indications of ADHD, while playing indoors appears to increase them. The disorder, Louv suggests, "may be a set of symptoms aggravated by lack of exposure to nature". Perhaps it's the environment, not the child, that has gone wrong.
[8] In her famous essay the Ecology of Imagination in Childhood, Edith Cobb proposed that contact with nature stimulates creativity. Reviewing the biographies of 300 "geniuses", she exposed a common theme: intense experiences of the natural world in the middle age of childhood (between five and 12). Animals and plants, she argued, are among "the figures of speech in the rhetoric of play... which the genius, in particular of later life, seems to remember".
[9] Studies in several nations show that children's games are more creative in green places than in concrete playgrounds. Natural spaces encourage fantasy and roleplay, reasoning and observation. The social standing of children there depends less on physical dominance, more on inventiveness and language skills.
[10] And here we meet the other great loss. Most of those I know who fight for nature are people who spent their childhoods immersed in it. Without a feel for the texture and function of the natural world, without an intensity of engagement almost impossible in the absence of early experience, people will not devote their lives to its protection.
[11] Forest Schools, Outward Bound, Woodcraft Folk, the John Muir Award, the Campaign for Adventure, Natural Connections, family nature clubs and many others are trying to bring children and the natural world back together. But all of them are fighting forces which, if they cannot be changed, will deprive the living planet of the wonder and delight that for millennia have attracted children to the wilds.

(Adapted from: https://www.theguardian.com/commentisfree/2012/nov/19/children-lose-contact-with-nature)
According to the text, which option completes the sentence below correctly?
The current policies aim at a ________ in the rise of temperatures by the end of the century.
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️
Utilizamos cookies e tecnologias semelhantes para aprimorar sua experiência de navegação. Política de Privacidade.