Questões de Concursos QM 2019

Resolva questões de QM 2019 comentadas com gabarito, online ou em PDF, revisando rapidamente e fixando o conteúdo de forma prática.

Filtrar questões
💡 Caso não encontre resultados, diminua os filtros.

81Q1070222 | Filosofia, O que É a Filosofia, QM 2019, SEDUC SP, VUNESP, 2025

Ao abordarem a filosofia desenvolvida nos séculos XIX e XX, Maria Lúcia de Arruda Aranha e Maria Helena Pires Martins, no livro Filosofando: introdução à filosofia, explicam um dos acontecimentos importantes desse período: “Chama-se ‘virada linguística’ (…) a revolução que representou o novo paradigma filosófico da epistemologia. A filosofia analítica privilegia a análise conceitual, utilizando os novos recursos da linguística à sua disposição e os da lógica simbólica, que permitem o estudo lógico das sentenças. (…) Abandona as noções do ‘sujeito que conhece’ para se limitar à investigação da linguagem”.
O primeiro Wittgenstein contribui com essa virada ao defender que
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

82Q1070234 | Filosofia, O Sujeito Moderno, QM 2019, SEDUC SP, VUNESP, 2025

Kant discute a relação entre a razão especulativa e as ilusões transcendentes na seguinte passagem da Crítica da razão pura: “Um procedimento desta espécie, que consiste em submeter ao exame os fatos da razão, e, segundo o caso, à sua repreensão, pode-se designar por censura da razão. E incontestável que esta censura conduz inevitavelmente à dúvida com respeito a todo o uso transcendental dos princípios. (…) O primeiro passo nas coisas da razão pura (…) é dogmático. O segundo passo (…) é cético e testemunha a prudência do juízo avisado pela experiência. Mas é ainda necessário um terceiro passo, (…) o qual tem por fundamento máximas sólidas e de provada universalidade; consiste em submeter a exame não os fatos da razão, mas a própria razão no que respeita a todo o poder e capacidade de conhecimento puro a priori; já não se trata aqui da censura, mas da crítica da razão”.
A passagem da “censura” para a “crítica”, mencionada no excerto, implica
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

83Q1020066 | Inglês, Interpretação de Texto Reading Comprehension, QM 2019, SEDUCSP, VUNESP, 2025

Texto associado.
Brown (2006) mentions that language, culture, and context are very influential in effective communication. Read the account by a foreigner of his experience in another country to answer question.

At first, things in the cities look pretty much alike. There are taxis, hotels with hot and cold running water, theaters, neon lights, even tall buildings with elevators and a few people who can speak English. But pretty soon the American discovers that underneath the familiar...exterior there are vast differences. When someone says “yes” it often doesn’t mean yes at all, and when people smile it doesn’t always mean they are pleased. When the American visitor makes a helpful gesture, he may be rebuffed, when he tries to be friendly nothing happens. People tell him that they will do things and don’t. The longer he stays, the more enigmatic the new country looks.
This text could be part of a reading unit aimed at developing students’ awareness of
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

84Q1020067 | Inglês, Análise Sintática Syntax Parsing, QM 2019, SEDUCSP, VUNESP, 2025

Among the following sentences, the one which presents syntactic ambiguity, allowing more than one possible interpretation, is
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

85Q1020073 | Inglês, Interpretação de Texto Reading Comprehension, QM 2019, SEDUCSP, VUNESP, 2025

Texto associado.

Read the text to answer question.

Robots are writing more of what we read on the internet. And artificial intelligence (AI) writing tools are becoming freely available for anyone, including students, to use.


In a period of rapid change, there are enormous ethical implications for post-human authorship — in which humans and machines collaborate. The study of AI ethics needs to be central to education as we increasingly use machinegenerated content to communicate with others.


AI robot writers, such as GPT-3 (Generative Pre-trained Transformer) take seconds to create text that seems like it was written by humans. In September, 2020 GPT-3 wrote an entire essay in The Guardian to convince people not to fear artificial intelligence. As recently as 2019, this kind of technology seemed a long way off. But today, it is readily available.


Of course, there’s the issue of cheating on essays and other assignments. School and university leaders need to have difficult conversations about what constitutes “authorship” and “editorship” in the post-human age. We are all (already) writing with technological devices, even just via spelling and grammar checkers.


(https://theconversation.com. Adaptado)

In the sentence from the second paragraph “In a period of rapid change, there are enormous ethical implications for post-human authorship — in which humans and machines collaborate”, the fragment in bold intends to
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

86Q1024955 | Inglês, Interpretação de Texto Reading Comprehension, QM 2019, SEDUC SP, VUNESP, 2025

Texto associado.

Read the text and answer question.

Education in a language which is not the first language of the learner is as old as education itself. As individuals from different language groups have lived together, some have been educated in an additional language. This is as true of Ancient Rome as it is of the increasingly multilingual societies being created through mobility and globalization in the 21th century.


Two thousand years ago, provision of an educational curriculum in an additional language happened as the Roman Empire expanded and absorbed Greek territory, language and culture. Families in Rome educated their children in Greek to ensure that they would have access to not only the language, but also the social and professional opportunities it would provide for them in their future lives, including living in Greek-speaking educational communities. This historical experience has been replicated across the world through the centuries, and is now particularly true of the global uptake of English language learning.


Researchers and educators have sought new practices in education that will suit the demands of the present day. Globalization and the forces of economic and social convergence have had a significant impact on who learns which language, at what stage in their development, and in which way. The driving forces for language learning differ according to country and region, but they share the objective of wanting to achieve the best possible results in the shortest time. This need has often dovetailed with the need to adapt content-teaching methodologies so as to raise overall levels of proficiency.


(COYLE, Do; HOOD, Philip; MARSH, David. 2010. Adaptado)

The first and second paragraphs of the text mention that
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

87Q1024957 | Inglês, Análise Sintática Syntax Parsing, QM 2019, SEDUC SP, VUNESP, 2025

Texto associado.

Read the text and answer question.

Education in a language which is not the first language of the learner is as old as education itself. As individuals from different language groups have lived together, some have been educated in an additional language. This is as true of Ancient Rome as it is of the increasingly multilingual societies being created through mobility and globalization in the 21th century.


Two thousand years ago, provision of an educational curriculum in an additional language happened as the Roman Empire expanded and absorbed Greek territory, language and culture. Families in Rome educated their children in Greek to ensure that they would have access to not only the language, but also the social and professional opportunities it would provide for them in their future lives, including living in Greek-speaking educational communities. This historical experience has been replicated across the world through the centuries, and is now particularly true of the global uptake of English language learning.


Researchers and educators have sought new practices in education that will suit the demands of the present day. Globalization and the forces of economic and social convergence have had a significant impact on who learns which language, at what stage in their development, and in which way. The driving forces for language learning differ according to country and region, but they share the objective of wanting to achieve the best possible results in the shortest time. This need has often dovetailed with the need to adapt content-teaching methodologies so as to raise overall levels of proficiency.


(COYLE, Do; HOOD, Philip; MARSH, David. 2010. Adaptado)

From the items in bold in the third paragraph, identify the one which functions as a noun in the context.
Globalization and the forces of economic and social convergence have had a significant impact on who learns which language, at what stage in their development, and in which way. The driving forces for language learning differ according to country and region, but they share the objective of wanting to achieve the best possible results in the shortest time. This need has often dovetailed with the need to adapt content-teaching methodologies so as to raise overall levels of proficiency.
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

88Q1024967 | Inglês, Interpretação de Texto Reading Comprehension, QM 2019, SEDUC SP, VUNESP, 2025

Texto associado.

Read the text by Brown to answer question.

The question of whether or not to distinguish between native and nonnative speakers in the teaching profession has grown into a common and productive topic of research in the last decade. For many decades the English language teaching profession assumed that native English-speaking teachers, by virtue of their superior model of oral production, comprised the ideal English language teacher. Then, Medgyes (1994), among others, showed in his research that nonnative English speaking teachers offered as many if not more inherent advantages. Other authors concur by noting not only that multiple varieties of English are now considered legitimate and acceptable, but also that teachers who have actually gone through the process of learning English possess distinct advantages over native speakers.


As we move into a new paradigm in which the concepts of native and nonnative “speaker” become less relevant, it is perhaps more appropriate to think in terms of the proficiency level of a user of a language. Speaking is one of four skills and may not deserve in all contexts to be elevated to the sole criterion for proficiency. So, the profession is better served by considering a person’s communicative proficiency across the four skills. Teachers of any language, regardless of their own variety of English, can then be judged accordingly, and in turn, their pedagogical training and experience can occupy focal attention.


(Brown, 2006. Adaptado)

In the second paragraph, we read that
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

89Q1024972 | Inglês, Interpretação de Texto Reading Comprehension, QM 2019, SEDUC SP, VUNESP, 2025

Texto associado.
Brown (2006) mentions that language, culture, and context are very influential in effective communication. Read the account by a foreigner of his experience in another country to answer question.

At first, things in the cities look pretty much alike. There are taxis, hotels with hot and cold running water, theaters, neon lights, even tall buildings with elevators and a few people who can speak English. But pretty soon the American discovers that underneath the familiar...exterior there are vast differences. When someone says “yes” it often doesn’t mean yes at all, and when people smile it doesn’t always mean they are pleased. When the American visitor makes a helpful gesture, he may be rebuffed, when he tries to be friendly nothing happens. People tell him that they will do things and don’t. The longer he stays, the more enigmatic the new country looks.
From the reading of this account by a traveler it is possible to understand that
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

90Q1019956 | Espanhol, Verbos Verbos, QM 2019, SEDUCSP, VUNESP, 2025

El enunciado que expresa un deseo por parte del hablante es:
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

91Q1019959 | Espanhol, Interpretação de Texto Comprensión de Lectura, QM 2019, SEDUCSP, VUNESP, 2025

La diferencia de significado entre los enunciados (1) “Suele llover” y (2) “Volví a casarme” radica en que
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

92Q1073762 | Filosofia, Filosofia da Cultura, QM 2019, SEDUC SP, VUNESP, 2025

Alberto Cupani, no artigo “A tecnologia como problema filosófico: três enfoques”, discute em que consiste a área de investigação denominada Filosofia da Tecnologia e suas possíveis interpretações teóricas, variando de autor para autor. Porém, mesmo as diferentes abordagens apresentam um ponto em comum: “a disciplina encontra a sua unidade na preocupação por um aspecto ou dimensão da vida humana impossível de ignorar e particularmente marcado na sociedade contemporânea: a atividade eficiente, racionalmente regrada, no que diz respeito às suas motivações, desenvolvimento, alcance e consequências”.
No âmbito do ponto em comum mencionado, Cupani entende o homo faber como aquele que
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

93Q1073763 | Filosofia, O Sujeito Moderno, QM 2019, SEDUC SP, VUNESP, 2025

No prefácio da segunda edição da obra Crítica da Razão Pura, Kant apresenta uma de suas contribuições fundamentais para o desenvolvimento da estética transcendental, como se segue: “Deste modo, a razão especulativa concede-nos, ainda assim, campo livre para essa extensão, embora o tivesse que deixar vazio, competindo-nos a nós preenchê-lo, se pudermos, com os dados práticos, ao que por ela mesmo somos convidados”.
O excerto corresponde
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

94Q1073775 | Filosofia, Filosofia da Cultura, QM 2019, SEDUC SP, VUNESP, 2025

No artigo “A tecnologia como problema filosófico: três enfoques”, Alberto Cupani analisa a proposta de Andrew Feenberg. Conforme explica o autor, “Trata-se de um enfoque que prolonga as análises da Escola de Frankfurt (em particular, Marcuse), aspirando a ‘reconstruir a ideia de socialismo com base numa radical filosofia da tecnologia’”.
No texto, Cupani destaca que o elemento criticado por Feenberg em sua crítica à tecnologia é a
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

95Q1073785 | Artes Cênicas, Artes Cênicas e Educação, QM 2019, SEDUC SP, VUNESP, 2025

Segundo Koudela (2015), no que diz respeito à pedagogia relacionada ao Teatro, a Escola Nova é representada pelas correntes metodológicas anglo-saxônicas que operaram como oposição à hegemonia dos métodos diretivos de ensino de teatro praticados no ambiente escolar.
Um exemplo dessa corrente é
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

96Q1070214 | Filosofia, Conceitos Filosóficos, QM 2019, SEDUC SP, VUNESP, 2025

A definição de Alves et al. (2024) traz que “(...) é também aquilo que nos provoca, que nos desacomoda (...) é aquele movimento que força o pensamento a pensar e que, portanto, nos convoca a pensar em nossos próprios termos, sem referência a qualquer outro”.
O trecho se refere ao
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

97Q1070225 | Filosofia, Conceitos Filosóficos, QM 2019, SEDUC SP, VUNESP, 2025

Alberto Cupani discute a concepção de Filosofia da Tecnologia de Mario Bunge no artigo “A tecnologia como problema filosófico: três enfoques”. Cupani destaca a influência iluminista no entendimento de Bunge de modo que, para este autor: “(…) a tecnologia pode ser vista como a concretização da ação plenamente racional. E quanto mais racionais forem o pensamento e a ação humanos, melhor poderá ser, em princípio, a sua vida – sustenta Bunge (…). Essa convicção explica que ele possa classificar como tecnologias atividades tais como a medicina, a administração ou a pedagogia, (…) o otimismo bungeano chega a supor possível uma ‘engenharia social’”.
A expressão “engenharia social”, resultante da visão otimista de Bunge, apresentada por Cupani, diz respeito ao entendimento segundo o qual
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

98Q1070227 | Filosofia, O que É a Filosofia, QM 2019, SEDUC SP, VUNESP, 2025

Em seu interesse por definir em que consiste a reflexão filosófica, Maria Lúcia de Arruda Aranha e Maria Helena Pires Martins, em sua obra Filosofando: introdução à filosofia, examinam a proposta do filósofo Demerval Saviani, que conceitua filosofia com uma “reflexão radical, rigorosa e de conjunto sobre os problemas apresentados pela realidade”.
Ao compartilhar com Saviani o atributo “radical”, Aranha e Martins concebem a reflexão filosófica como algo
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

99Q1070229 | Filosofia, A Política, QM 2019, SEDUC SP, VUNESP, 2025

“No processo de legitimação do pacto social, o fundamental é a condição de igualdade das partes contratantes. As cláusulas do contrato, quando bem compreendidas, reduzem-se a uma só”, explica Milton Meira do Nascimento no texto “Rousseau: da servidão à liberdade”. E completa com um trecho do próprio Rousseau: “a alienação total de cada associado, com todos os seus direitos, à comunidade toda, porque, em primeiro lugar, cada um dando-se completamente, a condição é igual para todos e, sendo a condição igual para todos, ninguém se interessa por tornar onerosa para os demais”.
De acordo com Rousseau, a falta da “alienação total” implica
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

100Q1070230 | Filosofia, O Sujeito Moderno, QM 2019, SEDUC SP, VUNESP, 2025

Na Crítica da razão pura, Kant apresenta sua crítica ao empirismo de Hume. Diz o filósofo: “Hume concluiu pois, falsamente, da contingência da nossa ação de determinar segundo a lei, a contingência da própria lei e confundiu a passagem do conceito de uma coisa à experiência possível (…) com a síntese dos objetos da experiência real que, na verdade, é sempre empírica”.
A crítica kantiana mencionada está pautada em sua concepção de causalidade como
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️
Utilizamos cookies e tecnologias semelhantes para aprimorar sua experiência de navegação. Política de Privacidade.