Início

Questões de Concursos QM 2023

Resolva questões de QM 2023 comentadas com gabarito, online ou em PDF, revisando rapidamente e fixando o conteúdo de forma prática.


81Q1020029 | Inglês, Interpretação de Texto Reading Comprehension, QM 2023, SEDUCSP, VUNESP, 2025

Texto associado.
Read the text to answer question:


In foreign language education, the teaching of culture remains a hotly debated issue. What is culture? What is its relation to language? Which and whose culture should be taught? What role should the learners’ culture play in the acquisition of knowledge of the target culture? How can we avoid essentializing cultures and teaching stereotypes? And how can we develop in the learners an intercultural competence that would shortchange neither their own culture nor the target culture, but would make them into cultural mediators in a globalized world? This paper explores these issues from the perspective of the large body of research done in Australia, Europe and the U.S. in the last twenty years. It links the study of culture to the study of discourse (see, e.g., Kramsch 1993, 1998, 2004) and to the concept of translingual and transcultural competence proposed by theModern Language Association (e.g., Kramsch, 2010). Special attention will be given to the unique role that the age-old Persian culture can play in fostering the cultural mediators of tomorrow.


(KRAMASCH, Claire. Cultura no ensino de língua estrangeira. Bakhtiniana: Revista de Estudos do Discurso, São Paulo, LAEL/PUC-SP, v. 19, n. 4, 2024)
De acordo com o trecho, uma questão importante da discussão sobre o ensino de cultura em línguas estrangeiras é
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

82Q1046398 | Pedagogia, Temas Educacionais Pedagógicos, QM 2023, SEDUC SP, VUNESP, 2025

Considerando o texto de Pletsch (2014), em relação às disputas em torno da escolarização de alunos com deficiência intelectual, assinale a alternativa correta,
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

83Q1046413 | Pedagogia, Temas Educacionais Pedagógicos, QM 2023, SEDUC SP, VUNESP, 2025

As autoras Mendes, Vilaronga e Zerbato (2014) afirmam que a ideia principal do coensino é que o professor especializado é
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

84Q1070294 | Filosofia, O que É a Filosofia, QM 2023, SEDUC SP, VUNESP, 2025

Madalena da Silva, Joel Cezar Bonin e Ramón Garrote (2023), no artigo intitulado Elementos da cultura digital para o ensino de filosofia no Ensino Médio: o que dizem as pesquisas?, ressaltam que: “Como área do conhecimento humano, a Filosofia tem sido considerada ultimamente como conhecimento obsoleto e desnecessário e isso se explica, muitas vezes, porque no mundo contemporâneo, vemos que há uma supervalorização do tecnicismo e do pragmatismo, que consideram apenas válido o conhecimento que tem caráter útil”.

Para os autores, tal concepção tecnicista e utilitarista é equivocada porque a Filosofia
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

85Q1014786 | Libras, Educação dos Surdos, QM 2023, SEDUCSP, VUNESP, 2025

Com base em Damázio (2007), assinale a alternativa que expressa o que é essencial e indispensável para o respeito à estrutura da Libras e da língua portuguesa.

  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

86Q1020003 | Espanhol, Pronomes Pronombres, QM 2023, SEDUCSP, VUNESP, 2025

Al analizar los pronombres “nos” y “las” de la sentencia “Tus llaves nos las van a entregar mañana” se advierte que
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

87Q1020033 | Inglês, Interpretação de Texto Reading Comprehension, QM 2023, SEDUCSP, VUNESP, 2025

Texto associado.
Read the text to answer question:


Today, many of the pedagogical springs and rivers of the last few decades are appropriately captured in the term Communicative Language Teaching (CLT), now a catch phrase for language teachers. CLT is an eclectic blend of the contributions of previous methods into the best of what a teacher can provide in authentic uses of the second language in the classroom. Indeed, the single greatest challenge in the profession is to move significantly beyond the teaching of rules, patterns, definitions, and other knowledge “about” language to the point that we are teaching our students to communicate genuinely, spontaneously, and meaningfully in the second language.


A significant difference between current language teaching practices and those of, say, a half a century ago, is the absence of proclaimed “orthodoxies” and “best” methods. We are well aware that methods, as they were conceived of 40 or 50 years ago or so, are too narrow and too constrictive to apply to a wide range of learners in an enormous number of situational contexts. There are no instant recipes. No quick and easy method is guaranteed to provide success. As Bell (2003), Brown (2001), Kumaravadivelu (2001), and others have appropriately shown, pedagogical trends in language teaching now spur us to develop a principled basis—sometimes called an approach (Richards & Rodgers, 2001)—upon which teachers can choose particular designs and techniques for teaching a foreign language in a specific context. Every learner is unique. Every teacher is unique. Every learner-teacher relationship is unique, and every context is unique. Your task as a teacher is to understand the properties of those relationships and contexts.


(BROWN, H. Douglas. Principles of language learning and teaching. 5. ed. Londres: Longman, 2006)


In the sentence “pedagogical trends in language teaching now spur us to develop a principled basis…”, the most accurate meaning of the word “spur” in this context is
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

88Q1020035 | Inglês, Interpretação de Texto Reading Comprehension, QM 2023, SEDUCSP, VUNESP, 2025

Texto associado.
Read the text to answer question.


Traditional EFL classrooms face several challenges, including limited exposure to authentic language use, lack of engagement, and varying learner proficiency levels. Research indicates that reliance on non-authentic materials can hinder listening comprehension and motivation among students. For instance, substituting traditional listening inputs with spontaneous teacher discourse and storytelling has been proposed as a means to enhance engagement and provide authentic language exposure (Ypsilanti, 2024). Additionally, the integration of Content and Language Integrated Learning (CLIL) approaches can bridge the gap between vocabulary learning and meaningful text production, fostering a more engaging learning environment (Balle & Olsen, 2023). Moreover, varying proficiency levels among learners often lead to common writing errors, such as grammatical mistakes and vocabulary misuse, which necessitate targeted instructional strategies to address these challenges effectively (Isma etal., 2023). Teachers also encounter difficulties in adapting to curriculum reforms and integrating digital media due to limited resources and training, which can further exacerbate engagement issues (Alnasib & Alharbi, 2024; Syarifuddin & Hz, 2023). Addressing these challenges requires innovative teaching strategies and a supportive infrastructure to enhance EFL learning outcomes.


(Sari, Nurhidayah. The Role of Technology in Facilitating EFL Learning: A Case Study Approach. Journal of Education Research, v. 5, 2024)
Based on the text, which of the following pedagogical strategies most comprehensively addresses the interconnected challenges faced in traditional EFL classrooms?
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

89Q1046421 | Pedagogia, Temas Educacionais Pedagógicos, QM 2023, SEDUC SP, VUNESP, 2025

Um dos aspectos abordados por Masini (2013) é a dificuldade em estabelecer uma comunicação mútua e uma interação satisfatória, como no caso da relação entre mãe e bebê com cegueira nos primeiros meses de vida, dificuldade esta que é difícil de ser remediada e que poderá afetar negativamente
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

90Q1046425 | Pedagogia, Temas Educacionais Pedagógicos, QM 2023, SEDUC SP, VUNESP, 2025

Mendes, Vilaronga e Zerbato (2014) destacam que é fácil perceber que, nas escolas, há professores – tanto os especialistas quanto os professores da sala comum – que estão indisponíveis para estabelecer uma parceria.

Embora isso possa ser um obstáculo na implementação do modelo de coensino, uma vez que não pode ser imposto, o desejo de adotá-lo deve ser negociado e construído sob a perspectiva de
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

91Q1070276 | Filosofia, A Política, QM 2023, SEDUC SP, VUNESP, 2025

Maria Tereza Sadek, na obra organizada por Francisco Weffort Os clássicos da política, explica que: “o maquiavelismo serve a todos os ódios, metamorfoseia-se de acordo com os acontecimentos, já que pode ser apropriado por todos os envolvidos em disputa. É uma forma de desqualificar o inimigo, apresentando-o sempre como a encarnação do mal. Personificando a imoralidade, o jogo sujo e sem escrúpulos, o “maquiavelismo”, ou melhor, o “antimaquiavelismo” tornou-se mais forte do que Maquiavel.”

(Sadek, M.T.In: Welfort, 2006. Adaptado)

Ressalta Maria Tereza Sadek que, efetivamente, o chamado “antimaquiavelismo” é concebido como
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

92Q1014792 | Libras, Aspectos Linguísticos da Língua Brasileira de Sinais, QM 2023, SEDUCSP, VUNESP, 2025

Quadros e Karnopp (2004) afirmaram que há diferentes formas para que verbos e substantivos na língua brasileira de sinais apresentem flexão de número.

Quando há repetição do sinal, a flexão refere-se à

  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

93Q1020006 | Espanhol, Interpretação de Texto Comprensión de Lectura, QM 2023, SEDUCSP, VUNESP, 2025

Observe la siguiente interacción:

– Tengo un hambre que no te cuento.

– Pero, por favor, si acabamos de almorzar.

El operador “por favor” del parlamento expresa

  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

94Q1020030 | Inglês, Análise Sintática Syntax Parsing, QM 2023, SEDUCSP, VUNESP, 2025

Texto associado.
Read the text to answer question:


In foreign language education, the teaching of culture remains a hotly debated issue. What is culture? What is its relation to language? Which and whose culture should be taught? What role should the learners’ culture play in the acquisition of knowledge of the target culture? How can we avoid essentializing cultures and teaching stereotypes? And how can we develop in the learners an intercultural competence that would shortchange neither their own culture nor the target culture, but would make them into cultural mediators in a globalized world? This paper explores these issues from the perspective of the large body of research done in Australia, Europe and the U.S. in the last twenty years. It links the study of culture to the study of discourse (see, e.g., Kramsch 1993, 1998, 2004) and to the concept of translingual and transcultural competence proposed by theModern Language Association (e.g., Kramsch, 2010). Special attention will be given to the unique role that the age-old Persian culture can play in fostering the cultural mediators of tomorrow.


(KRAMASCH, Claire. Cultura no ensino de língua estrangeira. Bakhtiniana: Revista de Estudos do Discurso, São Paulo, LAEL/PUC-SP, v. 19, n. 4, 2024)
No trecho “How can we develop in the learners an intercultural competence that would shortchange neither their own culture nor the target culture…”, há uso de estrutura paralela, a qual tem regras específicas.

Nas sentenças a seguir, o exemplo de estrutura paralela usada corretamente é encontrado em:
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

95Q1020044 | Inglês, Palavras Conectivas Connective Words, QM 2023, SEDUCSP, VUNESP, 2025

Texto associado.
Read the text to answer question.


Stephen R. Covey (2017) once explained the importance of priorities by using an experience he had in a business class. He stated that a professor stood in front of a group of students and set a large canning jar in front of them. He filled it to the top with rocks and asked the students if it was full. They responded yes. Then he took out a bucket of sand and filled the jar again, and students watched as the sand poured inside the spaces between the large rocks. The professor asked again if the jar was full. This time students hesitated, and with good reason. The professor proceeded to fill the jar with a pitcher of water, after which he asked the students to explain the purpose behind this visual demonstration. After several incorrect responses, (including something along the lines of. There is always room for more stuff in your life), the professor gave his answer, which amounts to this: Unless you put the rocks in first, they will never fit into the jar.


This story demonstrates the principle of prioritizing, of knowing what matters most and what matters least, and that what matters most must be placed in the first position. No doubt, this is a very relevant way to analyze your own ecosystem1 .


As you move forward in developing a lifestyle that incorporates language learning, you must constantly reflect on whether or not you have prioritized your tasks well. If you imagine your ecosystem as the canning jar, and your language tasks as items that fill up the jar, you can see how making the right decisions will increase your chances of not only enjoying the learning process but making it more successful. Always remember that it is not just “doing a lot of language stuff” that will bring you success but rather that by putting priorities in their place, language learning can happen on its own. Let’s talk about how to prioritize language learning tasks by using the metaphor of the canning jar itself and discuss two concepts: fixed and fluid.


(Dixon, Shane. The language learner guidebook: powerful tools to help you conquer any language. [S.l.]: Wayzgoose, 2018. Adaptado)


1 A language ecosystem describes a holistic environment that encourages and extends the learning and application of language beyond the classroom through a diverse system of tasks and incentives.
In the fragment from the text “As you move forward in developing a lifestyle that incorporates language learning”, the word in bold may be replaced with no change in meaning or structure by:
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

96Q1046426 | Pedagogia, Temas Educacionais Pedagógicos, QM 2023, SEDUC SP, VUNESP, 2025

Na pesquisa sobre o coensino, Mendes, Vilaronga e Zerbato (2014) concluíram que esse modelo de trabalho parece ser mais desafiador no Ensino Fundamental.

Entre os fatores identificados, destacam-se
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

97Q1046427 | Pedagogia, Temas Educacionais Pedagógicos, QM 2023, SEDUC SP, VUNESP, 2025

Segundo Lima (2018), assinale a alternativa que apresenta um recurso não óptico.
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

98Q1070279 | Filosofia, A Política, QM 2023, SEDUC SP, VUNESP, 2025

No capítulo intitulado John Locke e o individualismo liberal, Leonel Itaussu Almeida Mello afirma:

“Para John Locke o estado de natureza era um estado de relativa paz, concórdia e harmonia. Nesse estado pacífico, os seres humanos já eram dotados de razão e desfrutavam da propriedade na acepção tradicional, em sentido estrito, significava especificamente a posse de bens móveis ou imóveis.”

(In: Weffort, 2006. Adaptado)

John Locke também propôs uma acepção geral da noção de “propriedade” referindo-se
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

99Q1070283 | Filosofia, O que É a Filosofia, QM 2023, SEDUC SP, VUNESP, 2025

Marilena Chauí, no livro Boas-vindas à Filosofia, ressalta que: “As indagações fundamentais da atitude filosófica e da reflexão filosófica não se realizam ao acaso, segundo preferências e opiniões de cada um de nós. A Filosofia não é um “eu acho que” ou um “eu gosto de”. Não é pesquisa de opinião à maneira dos meios de comunicação de massa. Não é pesquisa de mercado para conhecer preferências dos consumidores, a fim de montar uma propaganda”.

(Chauí, 2010)

Para Marilena Chauí, por conseguinte, as indagações filosóficas são realizadas
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

100Q1070284 | Filosofia, O que É a Filosofia, QM 2023, SEDUC SP, VUNESP, 2025

A atitude filosófica é uma atitude crítica. De modo geral, costuma-se julgar que a palavra “crítica” significa “ser do contra”, dizer que tudo vai mal, tudo está errado ou é feio ou é desagradável. “Crítica” parece significar mau humor e coisa de gente chata ou pretensiosa, que imagina saber mais e melhor que os outros.

(Chauí, 2010. Adaptado)

Marilena Chauí ressalta que a crítica filosófica se refere
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️
Utilizamos cookies e tecnologias semelhantes para aprimorar sua experiência de navegação. Política de Privacidade.