Questões de Concursos ESCOLA NAVAL

Resolva questões de ESCOLA NAVAL comentadas com gabarito, online ou em PDF, revisando rapidamente e fixando o conteúdo de forma prática.

Filtrar questões
💡 Caso não encontre resultados, diminua os filtros.

221Q156769 | Português, Oficial da Marinha, ESCOLA NAVAL, EN

Texto associado.

Leia com atenção o texto abaixo e responda às questões de 1 a 20.

Cultura clonada e mestiçagem
Eduardo Portela

Levantar hoje a questão da cultura é colocar-se em uma encruzilhada para a qual convergem, embora também se oponham, o avanço da globalização e a persistência das identidades nacionais. Mas a cultura não pode mais, presentemente, construir-se sem uma tensão constitutiva, existencial e vital entre o universal, o regional, o nacional e o comunitário.

Apesar de as culturas se manterem arraigadas em seus contextos nacionais, torna-se cada vez mais difícil acreditar que os conceitos tradicionais de identidade, povo ou nação sejam "intocáveis". De fato, jamais nossas sociedades conheceram ruptura tão generalizada com tradições centenárias. Devemos, porém, indagar se as evoluções contemporâneas, em geral apresentadas como possíveis ameaças a essas tradições, inclusive a do Estadonação, não constituiriam terrenos férteis para a cultura, ou seja, favoráveis à coexistência das diversidades. Um duplo obstáculo seria então evitado: a coesão domesticada e a uniformização artificial.

O primeiro obstáculo advém da fundamentação do modelo hegemônico de identificação em uma cultura única, total, dominante, integrativa. Esta era percebida como algo estático e definitivo. Era brandida como uma arma, cujos efeitos só hoje avaliamos: neste século, vimos as culturas mais sofisticadas curvarem-se à barbárie; levamos. muito tempo até perceber que o racismo prospera quando faz da cultura algo absoluto. Conceber a cultura como um modo de exclusão conduz inevitavelmente à exclusão da cultura. Por isso, o tema da identidade cultural, que nos acompanha desde as primeiras globalizações, é coisa do passado.

Mas a cultura não deve emancipar-se da identidade nacional deixando-se dominar pela globalização e pela privatização. As identidades pós-nacionais que estão surgindo ainda não demonstraram sua capacidade de resistir à desigualdade, à injustiça, à exclusão e à violência. Subordinar a cultura a critérios elaborados nos laboratórios da ideologia dominante, que fazem a apologia das especulações na bolsa, dos avatares da oferta e da demanda, das armadilhas da funcionalidade e da urgencia,equivale a privá-la de seu indispensável oxigênio social, a substituir a tensão criativa pelo estresse do mercado. Neste sentido, dois grandes perigos nos ameaçam. O primeiro é a tendência atual a considerar a cultura um produto supérfluo, quando, na realidade, ela poderia representar para as sociedades da informação o que o conhecimento científico representou para as sociedades industriais. Freqüentemente se esquece que reparar a fratura social exige que se pague a fatura cultural: o investimento cultural é também um investimento social.

O segundo perigo é o "integrismo eletrônico". Das fábricas e dos supermercados culturais emana uma cultura na qual o tecnológico tem tanta primazia que se pode considerá-la desumanizada.

Mas como "tecnologizar" a cultura reduzindo-a a um conjunto de clones culturais e pretender que ela continue a ser cultura? A cultura clonada é um produto abortado, porque, ao deixar de estabelecer vínculos, deixa de ser cultura. O vínculo é seu signo característico, sua senha de identidade. E esse vínculo é mestiçagem - portanto o oposto da clonagem. A clonagem é cópia; e a mestiçagem, ao contrário, cria um ser diferente, embora também conserve a identidade de suas origens. Em todas as partes onde se produziu, a mestiçagem manteve as filiações e forjou uma nova solidariedade que pode servir de antídoto à exclusão. Parafraseando Malraux, eu diria que o terceiro milênio será mestiço, ou não será.
(Texto apresentado na série Conferências do Século XXI, realizada em 1999, e publicado em O Correio da Unesco, jun., 2000)

Em "As identidades pós-nacionais que estão surgindo ainda não demonstraram sua capacidade de resistir À DESIGUALDADE, À INJUSTIÇA, À EXCLUSÃO e À VIOLENCIA." (4° § ), as expressões destacadas apresentam um acento grave indicativo de crase pela mesma razão ocorrida na opção

  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

222Q156741 | Inglês, Oficial da Marinha, ESCOLA NAVAL, EN

Read the extract below and choose the only sequence that can complete it.

2016 Summer Olympics

The 2016 Summer Olympics, officially known as the Game of the XXXI Olympiad, are a major international multi–sport event to be celebrated in the tradition of the Olympic Games, as governed (1) the International Olympic Committee (IOC) . The host city of the games will be Rio de Janeiro, Brazil as announced (2) the 21st IOC Session held (3) Copenhagen, Denmark, (4) October 2nd, 2009 -. They are scheduled to be held (5) August 5th (6) 21st, 2016.

(http: / / en.wikipedia.org/wiki/ 2016 Summer Olympics)

  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

223Q1046826 | Física, Eletricidade, Segundo Dia, ESCOLA NAVAL, Marinha, 2020

Dois fios idênticos A e B de comprimento L estão em paralelo e são percorridos por uma corrente elétrica IA = I e lB = 2l , respectivamente, ambas no mesmo sentido. Se esses fios distam de uma distância d e sendo d muito menor do que L. É correto afirmar que:
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

224Q1047508 | Matemática, Geometria Analítica, Aluno Escola Naval, ESCOLA NAVAL, Marinha

A equação da circunferência tangente às retas y =x e y = -x nos pontos (3,3) e (-3,3) é

  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

225Q1047552 | Inglês, Vocabulário Vocabulary, Cadete do Exército, ESCOLA NAVAL, Marinha

Texto associado.

Hard Lesson in Sleep for Teenagers

By Jane E. Brody October 20, 2014

Few Americans these days get the hours of sleep optimal for their age, but experts agree that teenagers are more likely to fall short than anyone else.

Researchers report that the average adolescent needs eight and a half to nine and a half hours of sleep each night. However, in a poll taken in 2006 by the National Sleep Foundation, less than 20 percent reported getting that much rest on school nights. With the profusion of personal electronics, the current percentage is believed to be even worse. A study in Fairfax, Va., found that only 6 percent of children in the 10th grade and only 3 percent in the 12th grade get the recommended amount of sleep. Two in three teens were found to be severely sleep-deprived, losing two or more hours of sleep every night. The causes can be biological, behavioral or environmental. The effect on the well-being of adolescents — on their health and academic potential — can be profound.

Insufficient sleep in adolescence increases the risks of high blood pressure and heart disease, Type 2 diabetes and obesity, said Dr. Owens, pediatric sleep specialist at Children's National Health System in Washington. Sleeplessness is also linked to risk-taking behavior, depression, suicidal ideation and car accidents. Insufficient sleep also impairs judgment, decision-making skills and the ability to curb impulses, which are "in a critical stage of development in adolescence," Dr. Owens said. With the current intense concern about raising academic achievement, it is worth noting that a study by Kyla Wahlstrom of 9,000 students in eight Minnesota public high schools showed that starting school a half-hour later resulted in an hour's more sleep a night and an increase in the students' grade point averages and standardized test scores.

When children reach puberty, a shift in circadian rhythm makes it harder for them to fall asleep early enough to get the requisite number of hours and still make it to school on time. A teenager’s sleep-wake cycle can shift as much as two hours, making it difficult to fall asleep before 11 p.m. If school starts at 8 or 8:30, it is not possible to get enough sleep. Based on biological sleep needs, a teenager who goes to sleep at 11 p.m, should be getting up around 8 a.m.

Adding to the adolescent shift in circadian rhythm are myriad electronic distractions that cut further into sleep time, like smartphones, iPods, computers and televisions. A stream of text messages, tweets, and postings on Facebook and Instagram keep many awake long into the night.

Parents should consider instituting an electronic curfew and perhaps even forbid sleep-distracting devices in the bedroom, Dr . Owens said. Beyond the bedroom, many teenagers lead overscheduled lives that can lead to short nights.

Also at risk are many teenagers from low-income and minority families, where overcrowding, excessive noise and safety concerns can make it difficult to get enough restful sleep, the academy statement said. Trying to compensate for sleep deprivation on weekends can further compromise an adolescent's sleep-wake cycle by inducing permanent jet lag. Sleeping late on weekends shifts their internal clock, making it even harder to get to sleep Sunday night and wake up on time for school Monday morning.

(Adapted and abridged from http://www.nytimes.com)

Which words are similar in meaning to ''curb" and "curfew" in the following extracts: "Insufficient sleep also impairs judgment, decision-making skills and the ability to curb impulses [...] . " and "Parents should consider instituting an electronic curfew and perhaps even forbid sleep-distracting devices in the bedroom [...] ."?
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

226Q1047553 | Inglês, Verbos Verbs, Cadete do Exército, ESCOLA NAVAL, Marinha

Which option best completes the paragraph below?

Eat healthy

In today's fast-paced world, it is so easy ________ through a drive-through window to grab something to eat. It is also easy ______ into a gas station ______ a bag of chips, a soda, and some candy. However, ______ this is not the best choice for our bodies. Simply put - the more junk you put into your body, the worse you are going to feel. Try ______ your body with healthy food, drink plenty of water, and skip fast food lines as much as you can to feel healthy and happy.

(Abridged from http://www.teenadvice.about.com)

  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

227Q1047296 | Inglês, Verbos Verbs, Cadete do Exército, ESCOLA NAVAL, Marinha

Texto associado.
Major Current Environmental Problems

Ocean Acidification: It is a direct impact of excessiveproduction of C02. 25% of C02 is produced by humans. Theocean acidity has increased by the last 250 years, but by2100, it _______ shoot up by 150%.
Acid Rain: Acid rain occurs due to the presence ofcertain pollutants in the atmosphere. Acid rain is a knownenvironmental problem that _______ have serious effect onhuman health, wildlife and aquatic species.

(Adapted from http://www.conserve-energy-future.com).
Which is the correct option to complete the text below?
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

228Q1047555 | Inglês, Verbos Verbs, Cadete do Exército, ESCOLA NAVAL, Marinha

Which is the correct option to complete the sentence below?

25 simple well-being tricks to health-proof your body

Let's be honest, we could all do with looking _________ ourselves better. And if you follow these simple well-being tricks to health-proof your body, you'll soon feel the benefits .

Here are 25 instant body boosters from top to toe.

(http://www.mirror.co.uk/lifestyle/health/25-simple-health-tips-boost- 2305412)

  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

229Q1047557 | Inglês, Orações Condicionais Conditional Clauses, Cadete do Exército, ESCOLA NAVAL, Marinha

Which of the sentences below is INCORRECT?
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

230Q1046792 | Inglês, Vocabulário Vocabulary, Primeiro Dia, ESCOLA NAVAL, Marinha, 2019

Texto associado.
Based on the text below, answer the six questions that follow it. The paragraphs of the text are numbered.

If children lose contact with nature they won't fight for it

[1] According to recent research, even if the present rate of global decarbonisation were to double, we would still be on course for 6°C of warming by the end of the century. Limiting the rise to 2°C, which is the target of current policies, requires a six-time reduction in carbon intensity.
[2] A new report shows that the UK has lost 20% of its breeding birds since 1966: once common species such as willow tits, lesser spotted woodpeckers and turtle doves have all but collapsed; even house sparrows have fallen by two thirds. Ash dieback is just one of many terrifying plant diseases, mostly spread by trade. They now threaten our oaks, pines and chestnuts.
[3] While the surveys show that the great majority of people would like to see the living planet protected, few are prepared to take action. This, I think, reflects a second environmental crisis: the removal of children from the natural world. The young people we might have expected to lead the defence of nature have less and less to do with it.
[4] We don't have to undervalue the indoor world, which has its own rich ecosystem, to lament children's disconnection from the outdoor world. But the experiences the two spheres offer are entirely different. There is no substitute for what takes place outdoors, mostly because the greatest joys of nature are unplanned. The thought that most of our children will never swim among phosphorescent plankton at night, will never be startled by a salmon leaping, or a dolphin breaching is almost as sad as the thought that their children might not have the opportunity.
[5] The remarkable collapse of children's engagement with nature - which is even faster than the collapse of the natural world - is recorded in Richard Louv's book Last Child in the Woods, and in a report published recently by the National Trust. Since the 1970s the area in which children may roam without supervision has decreased by almost 90%. In one generation the proportion of children regularly playing in wild places in the UK has fallen from more than half to fewer than one in 10. In the US, in just six years (1997-2003) children with particular outdoor hobbies fell by half. Eleven- to 15-year-olds in Britain now spend, on average, half their waking day in front of a screen.
[6] There are several reasons for this collapse: parents' irrational fear of strangers and rational fear of traffic, the destruction of the fortifying lands where previous generations played, the quality of indoor entertainment, the structuring of children's time, the criminalisation of natural play. The great indoors, as a result, has become a far more dangerous place than the diminished world beyond.
[7] The rise of obesity and asthma and the decline in cardio-respiratory fitness are well documented. Louv also links the indoor life to an increase in attention deficit hyperactivity disorder and other mental ill health. Research conducted at the University of Illinois suggests that playing among trees and grass is associated with a markedreduction in indications of ADHD, while playing indoors appears to increase them. The disorder, Louv suggests, "may be a set of symptoms aggravated by lack of exposure to nature". Perhaps it's the environment, not the child, that has gone wrong.
[8] In her famous essay the Ecology of Imagination in Childhood, Edith Cobb proposed that contact with nature stimulates creativity. Reviewing the biographies of 300 "geniuses", she exposed a common theme: intense experiences of the natural world in the middle age of childhood (between five and 12). Animals and plants, she argued, are among "the figures of speech in the rhetoric of play... which the genius, in particular of later life, seems to remember".
[9] Studies in several nations show that children's games are more creative in green places than in concrete playgrounds. Natural spaces encourage fantasy and roleplay, reasoning and observation. The social standing of children there depends less on physical dominance, more on inventiveness and language skills.
[10] And here we meet the other great loss. Most of those I know who fight for nature are people who spent their childhoods immersed in it. Without a feel for the texture and function of the natural world, without an intensity of engagement almost impossible in the absence of early experience, people will not devote their lives to its protection.
[11] Forest Schools, Outward Bound, Woodcraft Folk, the John Muir Award, the Campaign for Adventure, Natural Connections, family nature clubs and many others are trying to bring children and the natural world back together. But all of them are fighting forces which, if they cannot be changed, will deprive the living planet of the wonder and delight that for millennia have attracted children to the wilds.

(Adapted from: https://www.theguardian.com/commentisfree/2012/nov/19/children-lose-contact-with-nature)
According to the text, which option completes the sentence below correctly?
The current policies aim at a ________ in the rise of temperatures by the end of the century.
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

231Q1046822 | Inglês, Tag Questions, Primeiro Dia, ESCOLA NAVAL, Marinha, 2020

Which option completes the sentence below correctly?
Spinach is very thin, so there's more loss of moisture and exposure to heat and oxygen compared to a carrot,_______ ?
(Adapted from https://www.bbc.com)
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

232Q1047481 | Português, Interpretação de Textos, Cadete do Exército, ESCOLA NAVAL, Marinha

Texto associado.

TEXTO 1


Leia o texto abaixo e responda a questão.


O Português é, sem sombra de dúvida, uma das quatro grandes línguas de cultura do mundo, não obstante outras poderem ter mais falantes. Nessa língua se exprimem civilizações muito diferentes, da África a Timor, da América à Europa - sem contar com milhões de pessoas em diversas comunidades espalhadas pelo mundo.

Essa riqueza que nos é comum, que nos traz uma literatura com matizes derivados de influências culturais muito diversas, bem como sonoridades e musicalidades bem distintas, traz-nos também a responsabilidade de termos de cuidar da sua preservação e da sua promoção.

A Língua Portuguesa não é propriedade de nenhum país, é de quem nela se exprime. Não assenta hoje - nem assentará nunca - em normas fonéticas ou sintáticas únicas, da mesma maneira que as palavras usadas pelos falantes em cada país constituem um imenso e inesgotável manancial de termos, com origens muito diversas, que só o tempo e as trocas culturais podem ajudar a serem conhecidos melhor por todos.

Mas porque é importante que, no plano externo, a forma escrita do Português se possa mostrar, tanto quanto possível, uniforme, de modo a poder prestigiar-se como uma língua internacional de referência, têm vindo a ser feitas tentativas para que caminhemos na direção de uma ortografia comum.

Será isso possível? Provavelmente nunca chegaremos a uma Língua Portuguesa que seja escrita de um modo exatamente igual por todos quantos a falam de formas bem diferentes. Mas o Acordo Ortográfico que está em curso de aplicação pode ajudar muito a evitar que a grafia da Língua Portuguesa se vá afastando cada vez mais.

O Acordo Ortográfico entre os então "sete" países membros da CPLP (Timor-Leste não era ainda independente, à época) foi assinado em 1990 e o próprio texto previa a sua entrada em vigor em 1 de janeiro de 1994, desde que todos esses "sete” o tivessem ratificado até então.

Quero aproveitar para sublinhar uma realidade muitas vezes escamoteada: Portugal foi o primeiro país a ratificar o Acordo Ortográfico, logo em 1991. Se todos os restantes Estados da CPLP tivessem procedido de forma idêntica, desde 1994 que a nossa escrita seria já bastante mais próxima.

Porque assim não aconteceu, foi necessário criar Protocolos Adicionais, o primeiro para eliminar a data de 1994, que a realidade ultrapassara, e o segundo para incluir Timor-Leste e para criar a possibilidade de implementar o Acordo apenas com três ratificações.

Na votação que o parlamento português fez, há escassos meses, desse segundo Protocolo, apenas três votos se expressaram contra. Isto prova bem que, no plano oficial, há em Portugal uma firme determinação de colocar o Acordo em vigor, não obstante existirem, na sociedade civil portuguesa - como, aliás, acontece em outros países, mesmo no Brasil -, vozes que o acham inadequado ou irrelevante.

O Governo português aprovou, recentemente, a criação de um fundo para a promoção da Língua Portuguesa, dotado com uma verba inicial de 30 milhões de euros e aberto à contribuição de outros países. Esperamos que esta medida, ligada às decisões comuns que agora saíram da Cúpula de Lisboa da CPLP, possa ajudar a dar início a um tempo novo para que o Português se firme cada vez mais no mundo, como instrumento de poder e de influência de quantos o utilizam.

A Língua Portuguesa é um bem precioso que une povos que o mar separa mas que a afetividade aproxima. Como escrevia o escritor lusitano Vergílio Ferreira:

Da minha língua vê-se o mar.

Da minha língua ouve-se o seu rumor,

como da de outros se ouvirá o da floresta

ou o silêncio do deserto.

Por isso a voz do mar

foi a da nossa inquietação.

(COSTA, Francisco Seixas da. A língua do mar. JornalO Globo, 28 jul. 2008. Texto adaptado.)

GLOSSÁRIO

CPLP - Comunidade dos Países de Língua Portuguesa

Em que opção o referente do termo sublinhado está corretamente indicado?
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

233Q1047548 | Inglês, Interpretação de Texto Reading Comprehension, Cadete do Exército, ESCOLA NAVAL, Marinha

Texto associado.

Additional Factors That Affect Sleep Comfort

By Richard A. Staehler, MD

The type of mattress one uses is not the only factor for patients with pain and sleep difficulty. Many other factors need to be considered that may affect sleep, including;

- medication side effects;

- irregular sleep patterns;

- caffeine/alcohol/tobacco use;

- sleep apnea;

- anxiety/stress.

If comfort is not the only thing making sleep difficult, it is advisable for the patient to consult his or her family physician to discuss other possible causes and treatments for sleeplessness.

If anyone experiences significant or persistent back pain, there may be an underlying back condition that has nothing to do with the mattress. It is always advisable for people with back pain to consult with a health care provider for a thorough exam, diagnosis, and treatment program.

As a reminder, sleep comfort is first and foremost a matter of personal preference. No one should expect that switching mattresses or beds will cure their lower back pain, and changes in the type of bed or mattress used should be made solely for the sake of comfort,

(Adapted from http;//www.spine-health,com/wellness/sleep/additional-factors -affect -sleep-comfort )

Which option expresses a recommendation?
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

234Q1047554 | Inglês, Aspectos Linguísticos Linguistic Aspects, Cadete do Exército, ESCOLA NAVAL, Marinha

Analyze these sentences.

I - The boss discussed about the new sales report.

II - Does the coefficient of kinetic friction depend on speed?

ll- My son finally succeeded in finding a new job.

IV - Some people still blame the driver on the accident.

V - He apologized for his girlfriend to being late.

Choose the correct option.

  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

235Q1047592 | Português, Interpretação de Textos, Cadete do Exército, ESCOLA NAVAL, Marinha, 2017

Texto associado.

O dono do livro


Li outro dia um fato real narrado pelo escritor moçambicano Mia Couto. Ele disse que certa vez chegou em casa no fim do dia, já havia anoitecido, quando um garoto humilde de 16 anos o esperava sentado no muro. O garoto estava com um dos braços para trás, o que perturbou o escritor, que imaginou que pudesse ser assaltado.

Mas logo o menino mostrou o que tinha em mãos: um livro do próprio Mia Couto. Esse livro é seu? perguntou o menino. Sim, respondeu o escritor. Vim devolver. O garoto explicou que horas antes estava na rua quando viu uma moça com aquele livro nas mãos, cuja capa trazia a foto do autor.

O garoto reconheceu Mia Couto pelas fotos que já havia visto em jornais. Então perguntou para a moça: Esse livro é do Mia Couto? Ela respondeu: É. E o garoto mais que ligeiro tirou o livro das mãos dela e correu para a casa do escritor para fazer a boa ação de devolver a obra ao verdadeiro dono.

Uma história assim pode acontecer em qualquer país habitado por pessoas que ainda não estejam familiarizadas com os livros - aqui no Brasil, inclusive. De quem é o livro? A resposta não é a mesma de quando se pergunta: "Quem escreveu o livro?".

O autor é quem escreve, mas o livro é de quem lê, e isso de uma forma muito mais abrangente do que o conceito de propriedade privada - comprei, é meu. O livro é de quem lê mesmo quando foi retirado de uma biblioteca, mesmo que seja emprestado, mesmo que tenha sido encontrado num banco de praça.

O livro é de quem tem acesso às suas páginas e através delas consegue imaginar os personagens, os cenários, a voz e o jeito com que se movimentam. São do leitor as sensações provocadas, a tristeza, a euforia, o medo, o espanto, tudo o que é transmitido pelo autor, mas que reflete em quem lê de uma forma muito pessoal. É do leitor o prazer. É do leitor a identificação. É do leitor o aprendizado. É do leitor o livro.

Dias atrás gravei um comercial de rádio em prol do Instituto Estadual do Livro em que falo aos leitores exatamente isso: os meus livros são os seus livros. E são, de fato. Não existe livro sem leitor. Não existe. É um objeto fantasma que não serve pra nada.

Aquele garoto de Moçambique não vê assim. Para ele, o livro é de quem traz o nome estampado na capa, como se isso sinalizasse o direito de posse. Não tem ideia de como se dá o processo todo, possivelmente nunca entrou numa livraria, nem sabe o que é tiragem.

Mas, em seu desengano, teve a gentileza de tentar colocar as coisas em seu devido lugar, mesmo que para isso tenha roubado o livro de uma garota sem perceber.

Ela era a dona do livro. E deve ter ficado estupefata. Um fã do Mia Couto afanou seu exemplar. Não levou o celular, a carteira, só quis o livro. Um danado de um amante da literatura, deve ter pensado ela. Assim são as histórias escritas também pela vida, interpretadas a seu modo por cada dono.

(Martha Medeiros. JORNAL ZERO HORA - 06/11/11./ Revista O Globo, 25 de novembro de 2012.)

Leia os fragmentos abaixo:

"O autor é quem escreve, mas o livro é de quem lê, e isso de uma forma muito mais abrangente [...]" (5°§)

"Dias atrás gravei um comercial de rádio em prol do Instituto Estadual do Livro em que falo aos leitores exatamente isso [...]” (7°§)

“[...] as coisas em seu devido lugar, mesmo que para isso tenha roubado o livro de uma garota sem perceber.” (9°§)

Quanto aos processos coesivos, as palavras destacadas possuem, de acordo com o contexto em que são empregados, respectivamente, valor:

  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

236Q1046793 | Inglês, Sinônimos Synonyms, Primeiro Dia, ESCOLA NAVAL, Marinha, 2019

Texto associado.
Based on the text below, answer the six questions that follow it. The paragraphs of the text are numbered.

If children lose contact with nature they won't fight for it

[1] According to recent research, even if the present rate of global decarbonisation were to double, we would still be on course for 6°C of warming by the end of the century. Limiting the rise to 2°C, which is the target of current policies, requires a six-time reduction in carbon intensity.
[2] A new report shows that the UK has lost 20% of its breeding birds since 1966: once common species such as willow tits, lesser spotted woodpeckers and turtle doves have all but collapsed; even house sparrows have fallen by two thirds. Ash dieback is just one of many terrifying plant diseases, mostly spread by trade. They now threaten our oaks, pines and chestnuts.
[3] While the surveys show that the great majority of people would like to see the living planet protected, few are prepared to take action. This, I think, reflects a second environmental crisis: the removal of children from the natural world. The young people we might have expected to lead the defence of nature have less and less to do with it.
[4] We don't have to undervalue the indoor world, which has its own rich ecosystem, to lament children's disconnection from the outdoor world. But the experiences the two spheres offer are entirely different. There is no substitute for what takes place outdoors, mostly because the greatest joys of nature are unplanned. The thought that most of our children will never swim among phosphorescent plankton at night, will never be startled by a salmon leaping, or a dolphin breaching is almost as sad as the thought that their children might not have the opportunity.
[5] The remarkable collapse of children's engagement with nature - which is even faster than the collapse of the natural world - is recorded in Richard Louv's book Last Child in the Woods, and in a report published recently by the National Trust. Since the 1970s the area in which children may roam without supervision has decreased by almost 90%. In one generation the proportion of children regularly playing in wild places in the UK has fallen from more than half to fewer than one in 10. In the US, in just six years (1997-2003) children with particular outdoor hobbies fell by half. Eleven- to 15-year-olds in Britain now spend, on average, half their waking day in front of a screen.
[6] There are several reasons for this collapse: parents' irrational fear of strangers and rational fear of traffic, the destruction of the fortifying lands where previous generations played, the quality of indoor entertainment, the structuring of children's time, the criminalisation of natural play. The great indoors, as a result, has become a far more dangerous place than the diminished world beyond.
[7] The rise of obesity and asthma and the decline in cardio-respiratory fitness are well documented. Louv also links the indoor life to an increase in attention deficit hyperactivity disorder and other mental ill health. Research conducted at the University of Illinois suggests that playing among trees and grass is associated with a markedreduction in indications of ADHD, while playing indoors appears to increase them. The disorder, Louv suggests, "may be a set of symptoms aggravated by lack of exposure to nature". Perhaps it's the environment, not the child, that has gone wrong.
[8] In her famous essay the Ecology of Imagination in Childhood, Edith Cobb proposed that contact with nature stimulates creativity. Reviewing the biographies of 300 "geniuses", she exposed a common theme: intense experiences of the natural world in the middle age of childhood (between five and 12). Animals and plants, she argued, are among "the figures of speech in the rhetoric of play... which the genius, in particular of later life, seems to remember".
[9] Studies in several nations show that children's games are more creative in green places than in concrete playgrounds. Natural spaces encourage fantasy and roleplay, reasoning and observation. The social standing of children there depends less on physical dominance, more on inventiveness and language skills.
[10] And here we meet the other great loss. Most of those I know who fight for nature are people who spent their childhoods immersed in it. Without a feel for the texture and function of the natural world, without an intensity of engagement almost impossible in the absence of early experience, people will not devote their lives to its protection.
[11] Forest Schools, Outward Bound, Woodcraft Folk, the John Muir Award, the Campaign for Adventure, Natural Connections, family nature clubs and many others are trying to bring children and the natural world back together. But all of them are fighting forces which, if they cannot be changed, will deprive the living planet of the wonder and delight that for millennia have attracted children to the wilds.

(Adapted from: https://www.theguardian.com/commentisfree/2012/nov/19/children-lose-contact-with-nature)
What’s the meaning of the word “engagement” in paragraph 5?
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

237Q1046882 | Inglês, Tag Questions, Primeiro Dia, ESCOLA NAVAL, Marinha, 2021

Which option completes the paragraph below correctly?

“Would you like to go to Vyas Chhatri, madam?” Lal asks, as I get back into the car. “It was built in honour of Maharishi Ved Vyas. I'm sure your head tells you to go back, but your heart doesn't want to let go of the opportunity, _______?

(Adapted from www .travelandleisureindia.in)
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

238Q1046968 | Matemática, Matrizes, Primeiro Dia, ESCOLA NAVAL, Marinha

Coloque F (falso) ou V (verdadeiro) nas afirmativas abaixo, assinalando a seguir a alternativa correta.

( ) Se A e B são matrizes reais simétricas então AB também é simétrica

( ) Se A é uma matriz real n × n cujo termo geral é dado por αij = (-1) i + j então A é inversível

( ) Se A e B são matrizes reais n × n então A2 - B2 = (A-B).(A+B)

( ) Se A é uma matriz real n × n e sua transposta é uma matriz inversível então a matriz A é inversível

( ) Se A é uma matriz real quadrada e A2 = 0 então A = 0

Lendo a coluna da esquerda, de cima para baixo, encontra-se
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

239Q1047300 | Física, Trabalho e Energia, Cadete do Exército, ESCOLA NAVAL, Marinha

Considere dois corpos, A e B, de massas mA= m e mB=(500Kg - m), respectivamente. Os corpos estão separados por uma distância fixa d. Para que o módulo da energia potencial gravitacional do sistema seja a maior possível, o valor de m, em kg, é
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

240Q1047563 | Física, Ótica, Cadete do Exército, ESCOLA NAVAL, Marinha

O comprimento de onda da luz amarela de sódio é 0,589μm. Considere um feixe de luz amarela de sódio se propagando no ar e incidindo sobre uma pedra de diamante, cujo índice de refração é igual a 2,4. Quais são o comprimento de onda, em angstroms, e a frequência, em quilohertz, da luz amarela de sódio no interior do diamante?

Dados: c = 3.108 m/s

1 angstrom = 10-10 m

  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️
Utilizamos cookies e tecnologias semelhantes para aprimorar sua experiência de navegação. Política de Privacidade.