Início

Questões de Concursos Prefeitura de Sapezal MT

Resolva questões de Prefeitura de Sapezal MT comentadas com gabarito, online ou em PDF, revisando rapidamente e fixando o conteúdo de forma prática.


61Q889720 | Odontologia, Odontologia PréClínica, Técnico de Consultório Odontológico, Prefeitura de Sapezal MT, SELECON, 2024

Um paciente apresenta dentição mista. Ao avaliar a cavidade oral, o profissional nota a presença de inúmeros dentes, dentre eles os de representação numérica 16 e 84. Esses dentes são respectivamente:
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️

62Q889751 | Sistemas Operacionais, Sistemas Operacionais, Técnico de Informática, Prefeitura de Sapezal MT, SELECON, 2024

No uso dos recursos de uma distribuição Linux em um microcomputador Intel, existem diversos comandos que podem ser executados em linha de prompt. Dentre eles, enquanto um possibilita encontrar o caminho completo do diretório atual, outro copia arquivos do diretório atual para uma pasta diferente.
Esses comandos são, respectivamente:
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️

63Q891595 | Turismo, Técnico em Turismo, Prefeitura de Sapezal MT, SELECON, 2024

O uso dos símbolos nacionais nos eventos precisa estar em consonância com as normas de precedência. Dessa forma, em um evento empresarial que terá as bandeiras do país, do estado, da cidade e da empresa promotora, elas deverão estar dispostas na panóplia na seguinte ordem:
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️

64Q891600 | Turismo, Técnico em Turismo, Prefeitura de Sapezal MT, SELECON, 2024

O marketing é uma importante ferramenta na promoção de destinos turísticos, com vistas a concatenar necessidades e desejos do consumidor e o produto turístico. Um plano de marketing deve contemplar:
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️

65Q892978 | Pedagogia, Legislação da Educação, Técnico de Desenvolvimento Infantil, Prefeitura de Sapezal MT, SELECON, 2024

Considerando o que prevê a Base Nacional Comum Curricular – BNCC (BRASIL, 2017), o trabalho do professor de educação infantil envolve “refletir, selecionar, organizar, planejar, mediar e monitorar o conjunto das práticas e interações, garantindo a pluralidade de situações que promovam o desenvolvimento pleno das crianças.” Além disso, cabe ainda ao educador acompanhar tanto essas práticas quanto as aprendizagens das crianças, por meio de:
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️

66Q892981 | Pedagogia, Legislação da Educação, Técnico de Desenvolvimento Infantil, Prefeitura de Sapezal MT, SELECON, 2024

A Educação Especial, como modalidade transversal a todos os níveis e todas as etapas e modalidades de ensino, é parte integrante da educação regular. Sendo assim, uma criança de quatro anos, com deficiência física, deve estar matriculada:
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️

67Q1022056 | Inglês, Pronomes Pronouns, Edital n 2, Prefeitura de Sapezal MT, SELECON, 2024

Texto associado.

TEXT:


Making homework count

By Stephanie Hirschman

October 8, 2024



Homework and independent study can make a massive contribution to students’ progress, particularly when classes don’t meet daily, or students aren’t living, working or studying in anglophone environments. There are several issues to consider when setting homework.

Why students are doing homework is a fundamental question which can cover a wide spectrum of reasons. The most obvious is that it offers both teachers and students a chance to check on learning and identify areas for further review and consolidation. Exam preparation courses make use of homework to consolidate and accelerate learning and deliver results. Finally, some institutions require teachers to set homework and some clients, for example parents, believe that a course with homework offers better value for money.

Whatever the reason behind setting homework, be clear with students about how they’ll benefit from the assignment, how to do it effectively, how long they should spend on it and how it will be marked.

The homework that many people expect from a language course is “more of the same” exercises, that is, those that offer extra opportunities to practice grammar or vocabulary from the lesson.

It is also possible to bring in practice from other online or print sources, but this can sometimes be problematic, especially for lower levels. Make sure that the resource you choose maps onto the lesson content without placing extra demands on students, for example, by introducing a completely different context or topic with unfamiliar vocabulary to practice a grammar point. You also need to make sure that terminology is consistent – students who are expecting to practice present continuous may not recognize that it is also called present progressive. With lower levels, go over the instructions and/or demonstrate one of the exercises so they know how to get started.

It's worth mentioning here that flipped learning may also be a useful approach to homework. This is where students preview part of the lesson plan (like a reading or listening task) or research a general topic independently before class in order to maximize opportunities for communicative activities during the lesson.

Other types of homework include semi-controlled practice of target language. Students could write personal sentences including vocabulary items or grammatical structures from the class – note that they may need training to do this. A sentence like, “The milk went off,” is not as effective for learning as, “We had no milk for the coffee this morning – it went off because we didn’t put it in the fridge last night.” You may wish to provide some question or example prompts as support.

An unusual and motivating type of speaking homework is a personalized bingo game. Students create their own bingo card, which might be a 4x4 grid. In each cell, they write a key word or structure from the lesson that they wish to practice during the next few days. They carry the card around in their pocket, and every time they use an item of target language, they can tick it off, aiming to complete a line. This is especially suitable for students who are living, working or studying in anglophone environments. Teachers can monitor progress regularly and even offer small prizes.

The question of what teachers actually do with homework also has multiple possible responses, which will depend on the teaching context. At one end of the spectrum, if there is good buy-in from the students, teachers may only need to point them towards a selected set of “more of the same” exercises and make sure the answers are accessible for self-checking. Make it clear that you welcome questions if anything isn’t clear and test regularly to check understanding.

Whatever choices you make about homework, here’s one final tip. It’s best to complete assignments the day after receiving them and not on the same day. Research on spaced repetition shows that reviewing information after around 24 hours, “just before you forget it,” is the most effective way to boost retention.


Adapted from: https://www.linguahouse.com/blog/post/makinghomework-count

Acesso em 25/10/2024

Leia o trecho a seguir: “The homework that many people expect from a language course is “more of the same” exercises, that is, those that offer extra opportunities to practice grammar or vocabulary from the lesson”. O pronome em destaque classifica-se como:
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️

68Q889713 | Odontologia, Técnico de Consultório Odontológico, Prefeitura de Sapezal MT, SELECON, 2024

O índice CPOD, recomendado pela Organização Mundial de Saúde (OMS), é amplamente utilizado em estudos de saúde bucal para medir a incidência de cárie dentária em populações.Seu valor expressa:
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️

69Q889773 | Pedagogia, Técnico em Desenvolvimento Infantil, Prefeitura de Sapezal MT, SELECON, 2024

Na educação infantil, a roda de conversa e a brincadeira do faz de conta constituem-se em situações privilegiadas para a explicitação das características pessoais e para a expressão dos sentimentos, das emoções, dos conhecimentos, das dúvidas e das hipóteses quando as crianças conversam entre si e assumem diferentes personagens. Sendo assim, essas propostas devem fazer parte da rotina pedagógica como:
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️

70Q891593 | Turismo, Técnico em Turismo, Prefeitura de Sapezal MT, SELECON, 2024

O Rock in Rio, considerado o maior evento de música do país, idealizado pelo publicitário Roberto Medina, teve início em 1985 e chegará a sua 10ª edição em 2024, realizada no Rio de Janeiro, RJ. Com números expressivos em geração de empregos e divisas, apresentações artísticas, entre outros benefícios culturais e socioeconômicos, esse evento pode ser classificado como:
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️

71Q889716 | Odontologia, Técnico de Consultório Odontológico, Prefeitura de Sapezal MT, SELECON, 2024

Dentre os agentes biológicos patogênicos mais comuns na prática odontológica, capazes de causar doenças, está o patógeno que sobrevive por mais de uma semana, em pequena quantidade de sangue seco e em temperatura ambiente, que se denomina:
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️

72Q889725 | Odontologia, Técnico de Consultório Odontológico, Prefeitura de Sapezal MT, SELECON, 2024

O controle mecânico da placa tem como intuito:
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️

73Q889761 | Pedagogia, Técnico em Desenvolvimento Infantil, Prefeitura de Sapezal MT, SELECON, 2024

Marcelo atua como técnico de desenvolvimento infantil e acredita que o papel da escola é a preparação intelectual e moral dos estudantes para assumir sua posição na sociedade.Para isso, o ensino deve consistir em repassar os conhecimentos para as crianças, e a aprendizagem vai depender do treino.Assim, pode-se afirmar que sua forma de pensar a educação tem as características da abordagem pedagógica não crítica, denominada:
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️

74Q891553 | Enfermagem, Doenças Crônicas Não Transmissíveis, Técnico em Enfermagem, Prefeitura de Sapezal MT, SELECON, 2024

A Hipertensão Arterial Sistêmica é a mais frequente das doenças cardiovasculares. É também o principal fator de risco para as complicações mais comuns, como acidente vascular cerebral e infarto agudo do miocárdio, além da doença renal crônica terminal. O método que permite o registro indireto e intermitente da pressão arterial durante 24 horas denomina-se:
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️

75Q898498 | Pedagogia, Edital nº 2, Prefeitura de Sapezal MT, SELECON, 2024

No âmbito da política de educação do campo proposta pelo Decreto nº 7.352/2010, a pedagogia da alternância é aceita como:
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️

76Q898533 | Pedagogia, Educação Especial, Edital nº 2, Prefeitura de Sapezal MT, SELECON, 2024

A educação especial é uma modalidade de ensino transversal a todas as etapas e outras modalidades. Dela faz parte o atendimento educacional especializado, que tem como público-alvo os estudantes com deficiência, transtornos globais do desenvolvimento e altas habilidades/superdotação. Seu objetivo é:
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️

77Q898536 | Arquitetura de Computadores, Edital nº 2, Prefeitura de Sapezal MT, SELECON, 2024

Um programador de sistemas básicos precisa resolver uma conta binária, associada a uma arquitetura computacional. Essa arquitetura utiliza a forma de representação de números binários positivos e negativos denominada Complemento a Dois, cujo bit mais significativo é usado como sinal de magnitude. A conta (considerando que cada número binário está representado em 8 bits) é:

010101102 + 111001112

O resultado é, em decimal, igual a:
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️

78Q913207 | Matemática, Motorista de Transporte Escolar, Prefeitura de Sapezal MT, SELECON, 2023

Em uma garagem, estão estacionados somente carros e motos. Se as quantidades de carros e motos são, respectivamente, 39 e 13, a fração que representa a quantidade de motos em relação ao total de veículos é:
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️

79Q1022052 | Inglês, Interpretação de Texto Reading Comprehension, Edital n 2, Prefeitura de Sapezal MT, SELECON, 2024

Texto associado.

TEXT:


Making homework count

By Stephanie Hirschman

October 8, 2024



Homework and independent study can make a massive contribution to students’ progress, particularly when classes don’t meet daily, or students aren’t living, working or studying in anglophone environments. There are several issues to consider when setting homework.

Why students are doing homework is a fundamental question which can cover a wide spectrum of reasons. The most obvious is that it offers both teachers and students a chance to check on learning and identify areas for further review and consolidation. Exam preparation courses make use of homework to consolidate and accelerate learning and deliver results. Finally, some institutions require teachers to set homework and some clients, for example parents, believe that a course with homework offers better value for money.

Whatever the reason behind setting homework, be clear with students about how they’ll benefit from the assignment, how to do it effectively, how long they should spend on it and how it will be marked.

The homework that many people expect from a language course is “more of the same” exercises, that is, those that offer extra opportunities to practice grammar or vocabulary from the lesson.

It is also possible to bring in practice from other online or print sources, but this can sometimes be problematic, especially for lower levels. Make sure that the resource you choose maps onto the lesson content without placing extra demands on students, for example, by introducing a completely different context or topic with unfamiliar vocabulary to practice a grammar point. You also need to make sure that terminology is consistent – students who are expecting to practice present continuous may not recognize that it is also called present progressive. With lower levels, go over the instructions and/or demonstrate one of the exercises so they know how to get started.

It's worth mentioning here that flipped learning may also be a useful approach to homework. This is where students preview part of the lesson plan (like a reading or listening task) or research a general topic independently before class in order to maximize opportunities for communicative activities during the lesson.

Other types of homework include semi-controlled practice of target language. Students could write personal sentences including vocabulary items or grammatical structures from the class – note that they may need training to do this. A sentence like, “The milk went off,” is not as effective for learning as, “We had no milk for the coffee this morning – it went off because we didn’t put it in the fridge last night.” You may wish to provide some question or example prompts as support.

An unusual and motivating type of speaking homework is a personalized bingo game. Students create their own bingo card, which might be a 4x4 grid. In each cell, they write a key word or structure from the lesson that they wish to practice during the next few days. They carry the card around in their pocket, and every time they use an item of target language, they can tick it off, aiming to complete a line. This is especially suitable for students who are living, working or studying in anglophone environments. Teachers can monitor progress regularly and even offer small prizes.

The question of what teachers actually do with homework also has multiple possible responses, which will depend on the teaching context. At one end of the spectrum, if there is good buy-in from the students, teachers may only need to point them towards a selected set of “more of the same” exercises and make sure the answers are accessible for self-checking. Make it clear that you welcome questions if anything isn’t clear and test regularly to check understanding.

Whatever choices you make about homework, here’s one final tip. It’s best to complete assignments the day after receiving them and not on the same day. Research on spaced repetition shows that reviewing information after around 24 hours, “just before you forget it,” is the most effective way to boost retention.


Adapted from: https://www.linguahouse.com/blog/post/makinghomework-count

Acesso em 25/10/2024

Após a leitura do texto, é possível concluir que seu objetivo principal é orientar aos professores como:
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️

80Q889718 | Odontologia, Técnico de Consultório Odontológico, Prefeitura de Sapezal MT, SELECON, 2024

A exposição precoce a práticas alimentares inadequadas é considerada um fator relevante na experiência de cárie em crianças jovens devido à:
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
Utilizamos cookies e tecnologias semelhantes para aprimorar sua experiência de navegação. Política de Privacidade.