Início

Questões de Concursos Prefeitura de Sapezal MT

Resolva questões de Prefeitura de Sapezal MT comentadas com gabarito, online ou em PDF, revisando rapidamente e fixando o conteúdo de forma prática.


81Q889764 | Pedagogia, Base Nacional Comum Curricular BNCC, Técnico em Desenvolvimento Infantil, Prefeitura de Sapezal MT, SELECON, 2024

Considerando o que estabelece a Base Nacional Comum Curricular (BNCC) para a organização curricular da Educação Infantil, são cinco os campos de experiências no âmbito dos quais são definidos os objetivos de aprendizagem e desenvolvimento.Um deles indica vivências com diversas formas de expressão e linguagens, como as artes visuais (pintura, modelagem, colagem, fotografia etc.), a música, o teatro, a dança e o audiovisual, entre outras; por isso, recebe o nome de:
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️

82Q889770 | Pedagogia, Técnico em Desenvolvimento Infantil, Prefeitura de Sapezal MT, SELECON, 2024

Como preveem as Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil, o currículo das instituições que atendem crianças até cinco anos deve ser composto por um conjunto de práticas que articulam:
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️

83Q891590 | Turismo, Técnico em Turismo, Prefeitura de Sapezal MT, SELECON, 2024

A atividade turística é caracterizada por fenômenos e relações produzidas a partir do deslocamento de pessoas, com origem no período em que o homem deixa de ser sedentário e passa a viajar com vistas a desenvolver o comércio com outros povos. Da Antiguidade até a Idade Contemporânea, é correto afirmar que podemos observar essa atividade na:
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️

84Q891596 | Turismo, Técnico em Turismo, Prefeitura de Sapezal MT, SELECON, 2024

A legislação vigente que dispõe sobre a Política Nacional do Turismo, cujos capítulos englobam do fomento à atividade turística aos prestadores de serviços turísticos, como meios de hospedagem, agências de turismo, organizadores de eventos, dentre outros, é:
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️

85Q891597 | Turismo, Técnico em Turismo, Prefeitura de Sapezal MT, SELECON, 2024

O turismo cultural compreende as atividades turísticas relacionadas à vivência do conjunto de elementos significativos do patrimônio histórico-cultural e dos eventos culturais (Brasil, 2010). Como exemplar do turismo cultural do MT, podemos destacar:
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️

86Q892977 | Pedagogia, Base Nacional Comum Curricular BNCC, Técnico de Desenvolvimento Infantil, Prefeitura de Sapezal MT, SELECON, 2024

As Diretrizes Curriculares Nacionais para Educação Infantil (2009) determinam que o Estado deve garantir a oferta de Educação Infantil pública, gratuita e de qualidade, sem requisito de seleção. Ademais, estabelecem que é obrigatória a matrícula na Educação Infantil de crianças que:
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️

87Q892980 | Educação Infantil, Conhecimentos da Educação Infantil, Técnico de Desenvolvimento Infantil, Prefeitura de Sapezal MT, SELECON, 2024

Com o discurso da necessidade urgente de proporcionar formação continuada para os profissionais que atuam com crianças pequenas, muitos sistemas de ensino oferecem cursos esporádicos, de forma aligeirada, sem uma continuidade e sem uma base teórico-metodológica definida, gerando, como demonstram pesquisas na área da educação (KRAMER, 2005), a desqualificação intelectual do profissional. Noutra direção, ao pensar em práticas de formação dirigidas aos profissionais da educação infantil, é necessário:
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️

89Q1022058 | Inglês, Verbos Verbs, Edital n 2, Prefeitura de Sapezal MT, SELECON, 2024

Texto associado.

TEXT:


Making homework count

By Stephanie Hirschman

October 8, 2024



Homework and independent study can make a massive contribution to students’ progress, particularly when classes don’t meet daily, or students aren’t living, working or studying in anglophone environments. There are several issues to consider when setting homework.

Why students are doing homework is a fundamental question which can cover a wide spectrum of reasons. The most obvious is that it offers both teachers and students a chance to check on learning and identify areas for further review and consolidation. Exam preparation courses make use of homework to consolidate and accelerate learning and deliver results. Finally, some institutions require teachers to set homework and some clients, for example parents, believe that a course with homework offers better value for money.

Whatever the reason behind setting homework, be clear with students about how they’ll benefit from the assignment, how to do it effectively, how long they should spend on it and how it will be marked.

The homework that many people expect from a language course is “more of the same” exercises, that is, those that offer extra opportunities to practice grammar or vocabulary from the lesson.

It is also possible to bring in practice from other online or print sources, but this can sometimes be problematic, especially for lower levels. Make sure that the resource you choose maps onto the lesson content without placing extra demands on students, for example, by introducing a completely different context or topic with unfamiliar vocabulary to practice a grammar point. You also need to make sure that terminology is consistent – students who are expecting to practice present continuous may not recognize that it is also called present progressive. With lower levels, go over the instructions and/or demonstrate one of the exercises so they know how to get started.

It's worth mentioning here that flipped learning may also be a useful approach to homework. This is where students preview part of the lesson plan (like a reading or listening task) or research a general topic independently before class in order to maximize opportunities for communicative activities during the lesson.

Other types of homework include semi-controlled practice of target language. Students could write personal sentences including vocabulary items or grammatical structures from the class – note that they may need training to do this. A sentence like, “The milk went off,” is not as effective for learning as, “We had no milk for the coffee this morning – it went off because we didn’t put it in the fridge last night.” You may wish to provide some question or example prompts as support.

An unusual and motivating type of speaking homework is a personalized bingo game. Students create their own bingo card, which might be a 4x4 grid. In each cell, they write a key word or structure from the lesson that they wish to practice during the next few days. They carry the card around in their pocket, and every time they use an item of target language, they can tick it off, aiming to complete a line. This is especially suitable for students who are living, working or studying in anglophone environments. Teachers can monitor progress regularly and even offer small prizes.

The question of what teachers actually do with homework also has multiple possible responses, which will depend on the teaching context. At one end of the spectrum, if there is good buy-in from the students, teachers may only need to point them towards a selected set of “more of the same” exercises and make sure the answers are accessible for self-checking. Make it clear that you welcome questions if anything isn’t clear and test regularly to check understanding.

Whatever choices you make about homework, here’s one final tip. It’s best to complete assignments the day after receiving them and not on the same day. Research on spaced repetition shows that reviewing information after around 24 hours, “just before you forget it,” is the most effective way to boost retention.


Adapted from: https://www.linguahouse.com/blog/post/makinghomework-count

Acesso em 25/10/2024

Dentre as frases abaixo, todas retiradas do texto, a que contém um verbo no modo imperativo é:
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️

90Q889722 | Odontologia, Técnico de Consultório Odontológico, Prefeitura de Sapezal MT, SELECON, 2024

Um paciente apresenta uma inflamação limitada aos tecidos moles, afetando apenas a porção tecidual que circunda os dentes (difusa). Sabe-se que a patologia citada ocorre devido à falta de higienização bucal adequada, que leva ao acúmulo de placa dental, fato que afeta a microbiota oral. O prognóstico é favorável, caso medidas simples sejam adotadas, como visita periódica ao dentista e higiene bucal correta. O quadro descrito descreve um caso de:
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️

91Q889754 | Redes de Computadores, Técnico de Informática, Prefeitura de Sapezal MT, SELECON, 2024

Se uma sub-rede de computadores está configurada por meio do IPv4 175.213.187.64/27, de acordo com a notação CIDR, a máscara de rede e dois endereços válidos para duas máquinas que estão fisicamente operando no ambiente dessa sub-rede são, respectivamente:
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️

92Q889765 | Pedagogia, Técnico em Desenvolvimento Infantil, Prefeitura de Sapezal MT, SELECON, 2024

As creches e pré-escolas precisam estar preparadas para atender as necessidades de sono e repouso, nas diferentes etapas da vida da criança, pois isso tem um importante papel na saúde em geral e no sistema nervoso em particular. Sendo assim, alguns cuidados precisam ser providenciados antes de os bebês e as crianças pequenas dormirem, como:
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️

93Q889772 | Pedagogia, Técnico em Desenvolvimento Infantil, Prefeitura de Sapezal MT, SELECON, 2024

Nas instituições de educação infantil, o espaço deve propiciar condições para que as crianças possam usufruí-lo em benefício do seu desenvolvimento e da sua aprendizagem. Sendo assim, ele precisa ser versátil, sujeito às modificações propostas pelas próprias crianças e pelos professores, em função das ações desenvolvidas. Pensando em organizar espaços para crianças pequenas nas salas, o mais indicado é:
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️

94Q898502 | Pedagogia, Paulo Freire, Edital nº 2, Prefeitura de Sapezal MT, SELECON, 2024

Recentemente, alguns coletivos de professores/as e pesquisadores/as têm experimentado as aproximações entre a Educação Física escolar e o pensamento de Paulo Freire. Em um estudo nomeado “A construção coletiva de princípios epistemológicos, políticos e pedagógicos da Educação Física Escolar libertadora”, Valdilene Nogueira, Daniel Maldonado, Elisabete Freire (2023) apresentam princípios político-pedagógicos e epistemológicos da Educação Física em interface com a Pedagogia Libertadora de Paulo Freire. As autoras e autor defendem:
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️

95Q898503 | Biologia, Uma visão geral da célula, Edital nº 2, Prefeitura de Sapezal MT, SELECON, 2024

Uma variedade de endocitose, em que os materiais solúveis são continuamente captados do meio em pequenas vesículas e movidos para dentro de endossomos junto com as moléculas ligadas à membrana, é denominada:
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️

96Q1022057 | Inglês, Preposições Prepositions, Edital n 2, Prefeitura de Sapezal MT, SELECON, 2024

Texto associado.

TEXT:


Making homework count

By Stephanie Hirschman

October 8, 2024



Homework and independent study can make a massive contribution to students’ progress, particularly when classes don’t meet daily, or students aren’t living, working or studying in anglophone environments. There are several issues to consider when setting homework.

Why students are doing homework is a fundamental question which can cover a wide spectrum of reasons. The most obvious is that it offers both teachers and students a chance to check on learning and identify areas for further review and consolidation. Exam preparation courses make use of homework to consolidate and accelerate learning and deliver results. Finally, some institutions require teachers to set homework and some clients, for example parents, believe that a course with homework offers better value for money.

Whatever the reason behind setting homework, be clear with students about how they’ll benefit from the assignment, how to do it effectively, how long they should spend on it and how it will be marked.

The homework that many people expect from a language course is “more of the same” exercises, that is, those that offer extra opportunities to practice grammar or vocabulary from the lesson.

It is also possible to bring in practice from other online or print sources, but this can sometimes be problematic, especially for lower levels. Make sure that the resource you choose maps onto the lesson content without placing extra demands on students, for example, by introducing a completely different context or topic with unfamiliar vocabulary to practice a grammar point. You also need to make sure that terminology is consistent – students who are expecting to practice present continuous may not recognize that it is also called present progressive. With lower levels, go over the instructions and/or demonstrate one of the exercises so they know how to get started.

It's worth mentioning here that flipped learning may also be a useful approach to homework. This is where students preview part of the lesson plan (like a reading or listening task) or research a general topic independently before class in order to maximize opportunities for communicative activities during the lesson.

Other types of homework include semi-controlled practice of target language. Students could write personal sentences including vocabulary items or grammatical structures from the class – note that they may need training to do this. A sentence like, “The milk went off,” is not as effective for learning as, “We had no milk for the coffee this morning – it went off because we didn’t put it in the fridge last night.” You may wish to provide some question or example prompts as support.

An unusual and motivating type of speaking homework is a personalized bingo game. Students create their own bingo card, which might be a 4x4 grid. In each cell, they write a key word or structure from the lesson that they wish to practice during the next few days. They carry the card around in their pocket, and every time they use an item of target language, they can tick it off, aiming to complete a line. This is especially suitable for students who are living, working or studying in anglophone environments. Teachers can monitor progress regularly and even offer small prizes.

The question of what teachers actually do with homework also has multiple possible responses, which will depend on the teaching context. At one end of the spectrum, if there is good buy-in from the students, teachers may only need to point them towards a selected set of “more of the same” exercises and make sure the answers are accessible for self-checking. Make it clear that you welcome questions if anything isn’t clear and test regularly to check understanding.

Whatever choices you make about homework, here’s one final tip. It’s best to complete assignments the day after receiving them and not on the same day. Research on spaced repetition shows that reviewing information after around 24 hours, “just before you forget it,” is the most effective way to boost retention.


Adapted from: https://www.linguahouse.com/blog/post/makinghomework-count

Acesso em 25/10/2024

No trecho: “Make sure that the resource you choose maps onto the lesson content without placing extra demands on students…”, a preposição onto foi usada para expressar:
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️

97Q889710 | Direito Administrativo, Fiscal de Tributos, Prefeitura de Sapezal MT, SELECON, 2024

Em relação ao prazo de validade dos concursos públicos, a Constituição Federal institui que terão um prazo máximo, considerando sua prorrogação, de até:
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️

98Q889715 | Odontologia, Técnico de Consultório Odontológico, Prefeitura de Sapezal MT, SELECON, 2024

A esterilização é o processo de destruição de todas as formas de vida microbianas, incluindo bactérias vegetativas e esporuladas, fungos e vírus, usando agentes físicos e químicos.O processamento correto do material a ser esterilizado em autoclave é:
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️

99Q889717 | Odontologia, Técnico de Consultório Odontológico, Prefeitura de Sapezal MT, SELECON, 2024

Segundo a Organização Mundial de Saúde, a odontologia é uma das profissões mais insalubres (OMS- 2003). Os fatores de risco para a saúde e a segurança dos trabalhadores na área odontológica podem ser classificados em grupos de acordo com sua natureza. É considerado problema ocupacional pertencente ao grupo de risco físico:
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️

100Q891552 | Enfermagem, Técnico em Enfermagem, Prefeitura de Sapezal MT, SELECON, 2024

Os artigos de múltiplos uso em estabelecimentos de saúde podem se tornar veículos de agentes infecciosos, se não sofrerem processos de descontaminação após cada uso. Os locais onde esses artigos são processados e as pessoas que os manuseiam também podem tornar-se fontes de infecção para hospedeiros suscetíveis. Os artigos destinados ao contato com a pele não íntegra ou com mucosas íntegras são chamados de:
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
Utilizamos cookies e tecnologias semelhantes para aprimorar sua experiência de navegação. Política de Privacidade.