Questões de Concursos SEDUC SP

Resolva questões de SEDUC SP comentadas com gabarito, online ou em PDF, revisando rapidamente e fixando o conteúdo de forma prática.

Filtrar questões
💡 Caso não encontre resultados, diminua os filtros.

561Q1046707 | Pedagogia, Principais Autores, Educação Especial, SEDUC SP, VUNESP, 2023

Para Tardif (2012), que conceito se define como “o estudo do conjunto dos saberes utilizados realmente pelos profissionais em seu espaço de trabalho cotidiano para desempenhar todas as suas tarefas”?
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

562Q1046198 | Pedagogia, Legislação da Educação, Promoção do QM 2022, SEDUC SP, VUNESP, 2025

Considerando o momento em que foi elaborada, a Política de Educação Especial do Estado de São Paulo (2021) apresenta a situação então vigente da educação especial no estado. Especificamente em relação aos estudantes com deficiência intelectual e Transtorno do Espectro Autista (TEA), o documento afirma que
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

563Q1070264 | Filosofia, Conceitos Filosóficos, QM 2020, SEDUC SP, VUNESP, 2025

Dentre as questões discutidas em seu livro Ética prática, Peter Singer aborda a pobreza. Segundo o autor: “Não ajudar seria um mal, seja ou não intrinsecamente equivalente a matar. Ajudar não é, como se pensa habitualmente, um ato de caridade digno de elogio”.

O argumento do autor diante do problema mencionado estabelece que
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

564Q1046714 | Pedagogia, Legislação da Educação, Educação Especial, SEDUC SP, VUNESP, 2023

A Assembleia Geral da Nações Unidas proclama, em 10 de dezembro de 1948, a Declaração Universal dos Direitos Humanos como o ideal comum a ser atingido por todos os povos e todas as nações.

Segundo a Política de Educação Especial do Estado de São Paulo (2021), essa declaração
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

565Q1024955 | Inglês, Interpretação de Texto Reading Comprehension, QM 2019, SEDUC SP, VUNESP, 2025

Texto associado.

Read the text and answer question.

Education in a language which is not the first language of the learner is as old as education itself. As individuals from different language groups have lived together, some have been educated in an additional language. This is as true of Ancient Rome as it is of the increasingly multilingual societies being created through mobility and globalization in the 21th century.


Two thousand years ago, provision of an educational curriculum in an additional language happened as the Roman Empire expanded and absorbed Greek territory, language and culture. Families in Rome educated their children in Greek to ensure that they would have access to not only the language, but also the social and professional opportunities it would provide for them in their future lives, including living in Greek-speaking educational communities. This historical experience has been replicated across the world through the centuries, and is now particularly true of the global uptake of English language learning.


Researchers and educators have sought new practices in education that will suit the demands of the present day. Globalization and the forces of economic and social convergence have had a significant impact on who learns which language, at what stage in their development, and in which way. The driving forces for language learning differ according to country and region, but they share the objective of wanting to achieve the best possible results in the shortest time. This need has often dovetailed with the need to adapt content-teaching methodologies so as to raise overall levels of proficiency.


(COYLE, Do; HOOD, Philip; MARSH, David. 2010. Adaptado)

The first and second paragraphs of the text mention that
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

566Q1046203 | Pedagogia, Temas Educacionais Pedagógicos, Promoção do QM 2022, SEDUC SP, VUNESP, 2025

A partir de uma contextualização sobre a justiça restaurativa, Ceccon et al. (2009) expõem uma definição de escola restaurativa.
Assinale a alternativa que apresenta uma característica dessa escola, conforme propõem os autores.
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

567Q1024957 | Inglês, Análise Sintática Syntax Parsing, QM 2019, SEDUC SP, VUNESP, 2025

Texto associado.

Read the text and answer question.

Education in a language which is not the first language of the learner is as old as education itself. As individuals from different language groups have lived together, some have been educated in an additional language. This is as true of Ancient Rome as it is of the increasingly multilingual societies being created through mobility and globalization in the 21th century.


Two thousand years ago, provision of an educational curriculum in an additional language happened as the Roman Empire expanded and absorbed Greek territory, language and culture. Families in Rome educated their children in Greek to ensure that they would have access to not only the language, but also the social and professional opportunities it would provide for them in their future lives, including living in Greek-speaking educational communities. This historical experience has been replicated across the world through the centuries, and is now particularly true of the global uptake of English language learning.


Researchers and educators have sought new practices in education that will suit the demands of the present day. Globalization and the forces of economic and social convergence have had a significant impact on who learns which language, at what stage in their development, and in which way. The driving forces for language learning differ according to country and region, but they share the objective of wanting to achieve the best possible results in the shortest time. This need has often dovetailed with the need to adapt content-teaching methodologies so as to raise overall levels of proficiency.


(COYLE, Do; HOOD, Philip; MARSH, David. 2010. Adaptado)

From the items in bold in the third paragraph, identify the one which functions as a noun in the context.
Globalization and the forces of economic and social convergence have had a significant impact on who learns which language, at what stage in their development, and in which way. The driving forces for language learning differ according to country and region, but they share the objective of wanting to achieve the best possible results in the shortest time. This need has often dovetailed with the need to adapt content-teaching methodologies so as to raise overall levels of proficiency.
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

568Q1024958 | Inglês, Ensino da Língua Estrangeira Inglesa, QM 2019, SEDUC SP, VUNESP, 2025

Texto associado.

Read the text and answer question.

Education in a language which is not the first language of the learner is as old as education itself. As individuals from different language groups have lived together, some have been educated in an additional language. This is as true of Ancient Rome as it is of the increasingly multilingual societies being created through mobility and globalization in the 21th century.


Two thousand years ago, provision of an educational curriculum in an additional language happened as the Roman Empire expanded and absorbed Greek territory, language and culture. Families in Rome educated their children in Greek to ensure that they would have access to not only the language, but also the social and professional opportunities it would provide for them in their future lives, including living in Greek-speaking educational communities. This historical experience has been replicated across the world through the centuries, and is now particularly true of the global uptake of English language learning.


Researchers and educators have sought new practices in education that will suit the demands of the present day. Globalization and the forces of economic and social convergence have had a significant impact on who learns which language, at what stage in their development, and in which way. The driving forces for language learning differ according to country and region, but they share the objective of wanting to achieve the best possible results in the shortest time. This need has often dovetailed with the need to adapt content-teaching methodologies so as to raise overall levels of proficiency.


(COYLE, Do; HOOD, Philip; MARSH, David. 2010. Adaptado)

In the history of language teaching and learning, approaches have been devised to answer new needs in language education. An instruction which is consistent with one such approach – task-based learning – is
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

569Q1046463 | Pedagogia, Currículo Teoria e Prática, QM 2018, SEDUC SP, VUNESP, 2025

O Currículo Paulista: etapa ensino médio (2020) ratifica que a Educação Especial, de acordo com o disposto em legislações específicas, deve ser ofertada de modo transversal a todos os níveis, etapas e modalidades de ensino. Portanto, é fundamental que a proposta pedagógica da unidade escolar, em harmonia com os Planos de Educação,
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

570Q1070274 | Filosofia, O que É a Filosofia, QM 2020, SEDUC SP, VUNESP, 2025

No texto A tecnologia como problema filosófico: três enfoques, Alberto Cupani analisa o objeto de estudo da filosofia da tecnologia de Mario Bunge: “A tecnologia pode, assim, ser definida como: o campo de conhecimento relativo ao desenho de artefatos e à planificação da sua realização, operação, ajuste, manutenção e monitoramento à luz do conhecimento científico”.

Segundo o texto, a tecnologia pode ser caracterizada como
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

571Q1046211 | Pedagogia, Aspectos Psicológicos da Educação, Promoção do QM 2022, SEDUC SP, VUNESP, 2025

De acordo com Vygotsky (in Almeida et al., 2015), a linguagem
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

572Q1070276 | Filosofia, A Política, QM 2023, SEDUC SP, VUNESP, 2025

Maria Tereza Sadek, na obra organizada por Francisco Weffort Os clássicos da política, explica que: “o maquiavelismo serve a todos os ódios, metamorfoseia-se de acordo com os acontecimentos, já que pode ser apropriado por todos os envolvidos em disputa. É uma forma de desqualificar o inimigo, apresentando-o sempre como a encarnação do mal. Personificando a imoralidade, o jogo sujo e sem escrúpulos, o “maquiavelismo”, ou melhor, o “antimaquiavelismo” tornou-se mais forte do que Maquiavel.”

(Sadek, M.T.In: Welfort, 2006. Adaptado)

Ressalta Maria Tereza Sadek que, efetivamente, o chamado “antimaquiavelismo” é concebido como
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

573Q1070277 | Filosofia, A Política, QM 2023, SEDUC SP, VUNESP, 2025

Em carta dirigida a F. Vettori, Maquiavel escreve: “Minha missão é falar sobre o Estado”. Este trecho da carta revela sua “predestinação” inarredável: falar sobre o Estado. De fato, sua preocupação em todas as suas obras é o Estado. Não o melhor Estado, aquele tantas vezes imaginado, mas que nunca existiu. Mas o Estado real, capaz de impor a ordem. Maquiavel rejeita a tradição idealista de Platão, Aristóteles e Tomás de Aquino e segue a trilha inaugurada pelos historiadores antigos, como Tácito, Políbio e Tito Lívio. Seu ponto de partida e de chegada é a realidade concreta.

(Sadek, M. T. In: Weffort, 2006. Adaptado)

Maria Tereza Sadek indica que, em suas obras, Maquiavel enfatiza
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

574Q1046471 | Pedagogia, Temas Educacionais Pedagógicos, QM 2018, SEDUC SP, VUNESP, 2025

Schirmer et al. (2007) consideram um aluno com deficiência física que pode ter dificuldade em realizar muitas das tarefas rotineiras na escola, como exemplo, o recorte.
Nesse caso, a proposta correta é
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

575Q1024970 | Inglês, Substantivos e Compostos Nouns And Compounds, QM 2019, SEDUC SP, VUNESP, 2025

Texto associado.

Read the text by Brown to answer question.

The question of whether or not to distinguish between native and nonnative speakers in the teaching profession has grown into a common and productive topic of research in the last decade. For many decades the English language teaching profession assumed that native English-speaking teachers, by virtue of their superior model of oral production, comprised the ideal English language teacher. Then, Medgyes (1994), among others, showed in his research that nonnative English speaking teachers offered as many if not more inherent advantages. Other authors concur by noting not only that multiple varieties of English are now considered legitimate and acceptable, but also that teachers who have actually gone through the process of learning English possess distinct advantages over native speakers.


As we move into a new paradigm in which the concepts of native and nonnative “speaker” become less relevant, it is perhaps more appropriate to think in terms of the proficiency level of a user of a language. Speaking is one of four skills and may not deserve in all contexts to be elevated to the sole criterion for proficiency. So, the profession is better served by considering a person’s communicative proficiency across the four skills. Teachers of any language, regardless of their own variety of English, can then be judged accordingly, and in turn, their pedagogical training and experience can occupy focal attention.


(Brown, 2006. Adaptado)

The term “research”, in the first paragraph, is an example of uncountable noun in English. The countable noun among the following nouns is
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

576Q1045971 | Direitos Humanos, Sistema Global de Direitos Humanos, Inglês, SEDUC SP, VUNESP, 2025

No art. 2 da Convenção sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência (promulgada pelo Decreto no 6.949/2009), entende-se que a recusa de “adaptação razoável” corresponde
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

577Q1046484 | Direitos Humanos, Sistema Global de Direitos Humanos, QM 2018, SEDUC SP, VUNESP, 2025

De acordo com Garghetti, Medeiros e Nuernberg (2013), o documento da Convenção sobre os Direitos das Pessoas com Deficiência traz a definição de pessoa com deficiência como sendo aquela que tem impedimentos de natureza física, mental, intelectual ou sensorial, os quais
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

578Q1070294 | Filosofia, O que É a Filosofia, QM 2023, SEDUC SP, VUNESP, 2025

Madalena da Silva, Joel Cezar Bonin e Ramón Garrote (2023), no artigo intitulado Elementos da cultura digital para o ensino de filosofia no Ensino Médio: o que dizem as pesquisas?, ressaltam que: “Como área do conhecimento humano, a Filosofia tem sido considerada ultimamente como conhecimento obsoleto e desnecessário e isso se explica, muitas vezes, porque no mundo contemporâneo, vemos que há uma supervalorização do tecnicismo e do pragmatismo, que consideram apenas válido o conhecimento que tem caráter útil”.

Para os autores, tal concepção tecnicista e utilitarista é equivocada porque a Filosofia
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

579Q1046486 | Pedagogia, Temas Educacionais Pedagógicos, QM 2018, SEDUC SP, VUNESP, 2025

De acordo com Garghetti, Medeiros e Nuernberg (2013), com base na classificação da Associação Americana de Deficiência Intelectual e Desenvolvimento de 2006, a Deficiência Intelectual é compreendida como uma condição caracterizada por
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

580Q1045976 | Direitos Humanos, Direitos Humanos no Ordenamento Nacional, Inglês, SEDUC SP, VUNESP, 2025

Considerando o escopo de premissas e determinações do Decreto no 55.588/2010 (que dispõe sobre o tratamento nominal das pessoas transexuais e travestis nos órgãos públicos do Estado de São Paulo e dá providências correlatas), assinale a alternativa correta.
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️
Utilizamos cookies e tecnologias semelhantes para aprimorar sua experiência de navegação. Política de Privacidade.