Questões de Concursos SEDUC SP

Resolva questões de SEDUC SP comentadas com gabarito, online ou em PDF, revisando rapidamente e fixando o conteúdo de forma prática.

Filtrar questões
💡 Caso não encontre resultados, diminua os filtros.

741Q1070236 | Filosofia, O que É a Filosofia, QM 2020, SEDUC SP, VUNESP, 2025

Madalena Silva, Joel Bonin e Ramón Garrote, em seu texto Elementos da cultura digital para o ensino de filosofia no ensino médio: o que dizem as pesquisas?, apresentam a seguinte consideração sobre os desafios do ensino de filosofia: “As pesquisas apontam que o ensino da Filosofia, especialmente no Ensino Médio, tem sido desafiador para a maioria dos professores que lecionam a disciplina […]. Os professores percebem as dificuldades atuais em garantir audiência, atenção e participação de adolescentes nas atividades”.

No texto, a causa da dificuldade mencionada para o ensino de filosofia consiste na
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

742Q1070237 | Filosofia, Conceitos Filosóficos, QM 2020, SEDUC SP, VUNESP, 2025

Em seu livro Ética prática, Peter Singer faz a seguinte consideração sobre o relativismo ético: “A perspectiva […] de que a ética é sempre relativa a uma determinada sociedade […] tem consequências muito improváveis. Se a nossa sociedade condena a escravatura enquanto uma outra a aceita, não temos bases para escolher entre ambas as perspectivas antagônicas. Na realidade, numa análise relativista não existe conflito entre elas”.

No texto, o autor se opõe ao relativismo ético ao argumentar que
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

743Q1023133 | Inglês, Análise Sintática Syntax Parsing, Promoção do QM 2022, SEDUC SP, VUNESP, 2025

Texto associado.
Read the text to answer question:


It is suggested that the field of language teaching has moved away from a reliance on prescriptive methods towards a more nuanced understanding of the complexities of language learning. For example, Richards and Rodgers (1986) note that there have been calls to abandon the search for a single “supermethod” and to instead focus on equipping teachers with “a repertoire of methods and skills that can be used selectively in different contexts”. This reflects a move away from the idea that there is one “right” way to teach language, and towards an approach that values flexibility, adaptability, and a recognition of the diverse contexts in which language learning takes place (Richards, 2001).


Realistically speaking, each method has its own advantages and disadvantages; up till now, no method has been empirically proven the best for all language educators to blindly adopt without discussion. For example, the current great enthusiasm for (and wide adoption of) the Communicative Language Teaching (CLT) method in Egypt can be attributed to the failure of the previously adopted method (i.e. the Grammar-Translation Method) to meet the national language learning goals. It failed to develop a language learner who can communicate properly in English. This does not mean that the CLT will stay forever, especially in this Information and Communication Technology-dominated age (ICT) that has been changing the nature of language and how it should be taught (Abdallah, 2011).


(M. Abdallah, 2024. Disponível em: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED660475.pdf. Adaptado)
Sintagmas nominais são estruturas sintáticas compostas por um substantivo e seus modificadores. No sintagma nominal retirado do segundo parágrafo do texto “this Information and Communication Technology-dominated age”, o núcleo é
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

744Q1023134 | Inglês, Vocabulário Vocabulary, Promoção do QM 2022, SEDUC SP, VUNESP, 2025

Texto associado.
Read the text to answer question:


It is suggested that the field of language teaching has moved away from a reliance on prescriptive methods towards a more nuanced understanding of the complexities of language learning. For example, Richards and Rodgers (1986) note that there have been calls to abandon the search for a single “supermethod” and to instead focus on equipping teachers with “a repertoire of methods and skills that can be used selectively in different contexts”. This reflects a move away from the idea that there is one “right” way to teach language, and towards an approach that values flexibility, adaptability, and a recognition of the diverse contexts in which language learning takes place (Richards, 2001).


Realistically speaking, each method has its own advantages and disadvantages; up till now, no method has been empirically proven the best for all language educators to blindly adopt without discussion. For example, the current great enthusiasm for (and wide adoption of) the Communicative Language Teaching (CLT) method in Egypt can be attributed to the failure of the previously adopted method (i.e. the Grammar-Translation Method) to meet the national language learning goals. It failed to develop a language learner who can communicate properly in English. This does not mean that the CLT will stay forever, especially in this Information and Communication Technology-dominated age (ICT) that has been changing the nature of language and how it should be taught (Abdallah, 2011).


(M. Abdallah, 2024. Disponível em: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED660475.pdf. Adaptado)
A BNCC recomenda chamar a atenção para as semelhanças e diferenças entre a língua inglesa e a língua portuguesa. Um modo de fazê-lo poderia ser destacar cognatos e falsos cognatos. Das palavras a seguir, no contexto do texto, o falso cognato encontra-se em
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

745Q1023135 | Inglês, Análise Sintática Syntax Parsing, Promoção do QM 2022, SEDUC SP, VUNESP, 2025

Texto associado.
Read the text to answer question:


It is suggested that the field of language teaching has moved away from a reliance on prescriptive methods towards a more nuanced understanding of the complexities of language learning. For example, Richards and Rodgers (1986) note that there have been calls to abandon the search for a single “supermethod” and to instead focus on equipping teachers with “a repertoire of methods and skills that can be used selectively in different contexts”. This reflects a move away from the idea that there is one “right” way to teach language, and towards an approach that values flexibility, adaptability, and a recognition of the diverse contexts in which language learning takes place (Richards, 2001).


Realistically speaking, each method has its own advantages and disadvantages; up till now, no method has been empirically proven the best for all language educators to blindly adopt without discussion. For example, the current great enthusiasm for (and wide adoption of) the Communicative Language Teaching (CLT) method in Egypt can be attributed to the failure of the previously adopted method (i.e. the Grammar-Translation Method) to meet the national language learning goals. It failed to develop a language learner who can communicate properly in English. This does not mean that the CLT will stay forever, especially in this Information and Communication Technology-dominated age (ICT) that has been changing the nature of language and how it should be taught (Abdallah, 2011).


(M. Abdallah, 2024. Disponível em: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED660475.pdf. Adaptado)
In the sentence taken from the second paragraph of the text “It failed to develop a language learner who can communicate properly in English”, the pronoun in bold refers to “the previously adopted method”. Sometimes, though, the pronoun it does not have a referent, and is used to perform a grammatical function, as in “It is getting late”. In this case, it is sometimes called dummy it or empty it. The sentence in which the pronoun is used this way is:
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

746Q1046436 | Português, Interpretação de Textos, QM 2020, SEDUC SP, VUNESP, 2025

Ao discutir o impacto das avaliações educacionais sobre o rendimento escolar, Carvalho (em Carvalho e outros, 2007) afirma que tais dados avaliativos não são apropriados pelos professores, pela escola, pelos alunos e pela comunidade. A esse respeito, a autora menciona um aspecto que, segundo ela, estaria ausente nas pesquisas avaliativas, contribuindo para essa falta de apropriação.

Ela se refere, especificamente, à ausência de
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

747Q1070245 | Filosofia, A Política, QM 2020, SEDUC SP, VUNESP, 2025

Milton Meira do Nascimento, em seu texto Rousseau: da servidão à liberdade, traz a célebre citação do texto de Rousseau intitulado Discurso sobre a origem e os fundamentos da desigualdade entre os homens: “O primeiro que, tendo cercado um terreno, lembrou-se de dizer: ‘Isto é meu’, e encontrou pessoas bastante simples para crê-lo, foi o verdadeiro fundador da sociedade civil”.

Segundo Rousseau, a consequência fundamental do marco descrito no excerto é que a
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

748Q1070246 | Filosofia, Conceitos Filosóficos, QM 2020, SEDUC SP, VUNESP, 2025

Madalena Silva, Joel Bonin e Ramón Garrote, em seu texto Elementos da cultura digital para o ensino de filosofia no ensino médio: o que dizem as pesquisas?, refletem sobre a cultura digital e afirmam que: “Os autores aqui selecionados nos mostraram que o papel da Filosofia e também da Sociologia são fundamentais para se pensar os impactos tanto benéficos quanto deletérios do uso das tecnologias na vida contemporânea”.

No texto, a afirmação dos autores sobre as reflexões apresentadas pelos filósofos ressalta a
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

749Q1083303 | Direito Administrativo, Agentes Públicos e Lei 8 112 de 1990, Agente de Organização Escolar, SEDUC SP, VUNESP, 2025

Afrânio, funcionário público, havia sido demitido do serviço público estadual por decisão administrativa. Contudo, em virtude de decisão da justiça, ele veio a ser absolvido, tendo obtido o direito à reintegração ao cargo público que ocupava. Assim, com base na Lei nº 10.261/1968, é correto afirmar que Afrânio, para ser reintegrado, deverá
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

750Q1046451 | Pedagogia, Aspectos Psicológicos da Educação, QM 2020, SEDUC SP, VUNESP, 2025

Ormelezi (2006) discute e aborda o desenvolvimento da criança cega congênita no contexto das interações sociais e culturais.

No contexto dessa discussão, assinale a alternativa que apresenta a relação entre as experiências corporais e a constituição do sujeito cego.
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

751Q1070260 | Filosofia, Conceitos Filosóficos, QM 2020, SEDUC SP, VUNESP, 2025

Em sua obra Introdução à Bioética, Volnei Garrafa explica que a Bioética é sistematizada em dois grandes campos, emergentes e persistentes: “No que se refere à bioética das situações persistentes, que são aquelas que persistem teimosamente desde a Antiguidade, estão listadas todas as que dizem respeito […] às discriminações de gênero, raça, sexualidade e outras; os temas da equidade, da universalidade e da alocação, distribuição e controle de recursos econômicos em saúde; os direitos humanos e a democracia, de modo geral”.

Segundo o excerto, corresponde a uma situação persistente na Bioética a
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

752Q1070261 | Filosofia, O que É a Filosofia, QM 2020, SEDUC SP, VUNESP, 2025

Em seu livro Argumentação: a ferramenta do filosofar, Juvenal Savian Filho ressalta que: “É no nível dos pressupostos e premissas que podemos ter os melhores debates filosóficos, pois, nesse nível, podemos concordar ou discordar sobre a maneira como se exprime a experiência do mundo, as vivências etc.”

Segundo o autor, a investigação descrita é considerada central para o debate filosófico porque
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

753Q1070262 | Filosofia, A Política, QM 2020, SEDUC SP, VUNESP, 2025

Em seu livro Iniciação à história da filosofia: dos pré-socráticos a Wittgenstein, Danilo Marcondes analisa a relação entre os sofistas e Sócrates na seguinte passagem: “O pensamento de Sócrates e dos sofistas deve ser entendido, portanto, tendo como pano de fundo o contexto histórico e sociopolítico de sua época, pois tem um compromisso bastante direto e explícito com essa realidade. Isso mostra uma proximidade maior entre Sócrates e os sofistas do que entre Sócrates e os pré-socráticos”.

Segundo Danilo Marcondes, o elemento central que aproxima os filósofos mencionados é
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

754Q1046205 | Pedagogia, Temas Educacionais Pedagógicos, Promoção do QM 2022, SEDUC SP, VUNESP, 2025

A respeito da técnica denominada “O que fazer”, Lemov (2023) afirma que dar instruções eficazes é uma das competências centrais do ensino. Em sua concepção, para que instruções sejam de fato eficazes, elas devem ser, entre outras características,
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

755Q1046206 | Pedagogia, Temas Educacionais Pedagógicos, Promoção do QM 2022, SEDUC SP, VUNESP, 2025

Leia o excerto a seguir, extraído de Lemov (2023):
“Uma discussão eficaz precisa de um propósito compartilhado – em dois níveis. Ela precisa de um tópico específico que os participantes concordem tacitamente em discutir e precisa de um modelo mental compartilhado do que significa discutir alguma coisa. [...] A discussão deve envolver alguma reflexão ao longo das linhas de: o que eu, ou nós, aprendemos aqui?”
Tendo em vista essa premissa, o autor apresenta técnicas com a intenção de promover discussões eficazes em sala de aula. Uma dessas técnicas é denominada
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

756Q1024961 | Inglês, Vocabulário Vocabulary, QM 2019, SEDUC SP, VUNESP, 2025

Texto associado.

Read the text and answer question.

Education in a language which is not the first language of the learner is as old as education itself. As individuals from different language groups have lived together, some have been educated in an additional language. This is as true of Ancient Rome as it is of the increasingly multilingual societies being created through mobility and globalization in the 21th century.


Two thousand years ago, provision of an educational curriculum in an additional language happened as the Roman Empire expanded and absorbed Greek territory, language and culture. Families in Rome educated their children in Greek to ensure that they would have access to not only the language, but also the social and professional opportunities it would provide for them in their future lives, including living in Greek-speaking educational communities. This historical experience has been replicated across the world through the centuries, and is now particularly true of the global uptake of English language learning.


Researchers and educators have sought new practices in education that will suit the demands of the present day. Globalization and the forces of economic and social convergence have had a significant impact on who learns which language, at what stage in their development, and in which way. The driving forces for language learning differ according to country and region, but they share the objective of wanting to achieve the best possible results in the shortest time. This need has often dovetailed with the need to adapt content-teaching methodologies so as to raise overall levels of proficiency.


(COYLE, Do; HOOD, Philip; MARSH, David. 2010. Adaptado)

Suppose the reader of the text is not familiar with the expression “dovetail with”. The vocabulary learning strategy which the learner could use to arrive at the meaning of the word from the context is
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

757Q1070278 | Filosofia, A Política, QM 2023, SEDUC SP, VUNESP, 2025

Na coletânea intitulada Os clássicos da política, Renato Janine Ribeiro aponta que a concepção de estado de natureza do ser humano é fundamental para compreender o pensamento de Thomas Hobbes: “Todo ser humano é opaco aos olhos de seu semelhante – eu não sei o que o outro deseja, e por isso tenho que fazer uma suposição de qual será a sua atitude mais prudente. Como ele também não sabe o que quero, também é forçado a supor o que farei”.

(In: Weffort, 2006. Adaptado)

Devido à opacidade intrínseca do ser humano, Hobbes defende que
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

758Q1024966 | Inglês, Interpretação de Texto Reading Comprehension, QM 2019, SEDUC SP, VUNESP, 2025

Texto associado.

Read the text by Brown to answer question.

The question of whether or not to distinguish between native and nonnative speakers in the teaching profession has grown into a common and productive topic of research in the last decade. For many decades the English language teaching profession assumed that native English-speaking teachers, by virtue of their superior model of oral production, comprised the ideal English language teacher. Then, Medgyes (1994), among others, showed in his research that nonnative English speaking teachers offered as many if not more inherent advantages. Other authors concur by noting not only that multiple varieties of English are now considered legitimate and acceptable, but also that teachers who have actually gone through the process of learning English possess distinct advantages over native speakers.


As we move into a new paradigm in which the concepts of native and nonnative “speaker” become less relevant, it is perhaps more appropriate to think in terms of the proficiency level of a user of a language. Speaking is one of four skills and may not deserve in all contexts to be elevated to the sole criterion for proficiency. So, the profession is better served by considering a person’s communicative proficiency across the four skills. Teachers of any language, regardless of their own variety of English, can then be judged accordingly, and in turn, their pedagogical training and experience can occupy focal attention.


(Brown, 2006. Adaptado)

O texto discute principalmente
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

759Q1024967 | Inglês, Interpretação de Texto Reading Comprehension, QM 2019, SEDUC SP, VUNESP, 2025

Texto associado.

Read the text by Brown to answer question.

The question of whether or not to distinguish between native and nonnative speakers in the teaching profession has grown into a common and productive topic of research in the last decade. For many decades the English language teaching profession assumed that native English-speaking teachers, by virtue of their superior model of oral production, comprised the ideal English language teacher. Then, Medgyes (1994), among others, showed in his research that nonnative English speaking teachers offered as many if not more inherent advantages. Other authors concur by noting not only that multiple varieties of English are now considered legitimate and acceptable, but also that teachers who have actually gone through the process of learning English possess distinct advantages over native speakers.


As we move into a new paradigm in which the concepts of native and nonnative “speaker” become less relevant, it is perhaps more appropriate to think in terms of the proficiency level of a user of a language. Speaking is one of four skills and may not deserve in all contexts to be elevated to the sole criterion for proficiency. So, the profession is better served by considering a person’s communicative proficiency across the four skills. Teachers of any language, regardless of their own variety of English, can then be judged accordingly, and in turn, their pedagogical training and experience can occupy focal attention.


(Brown, 2006. Adaptado)

In the second paragraph, we read that
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️

760Q1083336 | Matemática, Aritmética e Problemas, Agente de Serviços Escolares, SEDUC SP, VUNESP, 2025

Em um dia de muita chuva, 30% dos 240 alunos de umaescola chegaram atrasados, e os demais chegaram a tempo.

Os alunos que não chegaram atrasados são um total de
  1. ✂️
  2. ✂️
  3. ✂️
  4. ✂️
  5. ✂️
Utilizamos cookies e tecnologias semelhantes para aprimorar sua experiência de navegação. Política de Privacidade.