Questões de Concursos: Vestibular Primeiro Semestre UECE

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41 Q932206 | Sociologia, Vestibular Primeiro Semestre UECE, UECE, UECE CEV

Texto associado.
Os meios de comunicação estão revolucionando as relações sociais, os hábitos cotidianos e os costumes das pessoas. Com a massificação das novas tecnologias da informação, a exemplo do celular, da internet, também está revolucionando as ideias sobre vigilância e controle das pessoas, em que a sociedade passa a ser um “Big Brother”.
OLIVEIRA, L. F. de.; COSTA, R. C. R. da. Sociologia para jovens no século XXI. 3.ed. – Rio de Janeiro: Imperial Novo Milênio, 2013, p. 255.
Considerando os tempos atuais, marcados pelo avanço de novas tecnologias de comunicação, é correto afirmar que a expressão Big Brother, utilizada no trecho acima,

42 Q932294 | Filosofia, Vestibular Primeiro Semestre UECE, UECE, UECE CEV

Texto associado.
No Brasil, na Argentina e em outros países da América Latina, os governos estão promovendo mudanças econômicas e de políticas públicas, mudanças essas conhecidas como liberais ou neoliberais. Nessas mais recentes políticas governamentais, o poder público transfere à economia de mercado a satisfação de determinadas carências dos cidadãos, que devem provê-las a partir do próprio esforço individual em uma economia mais fortemente caracterizada pela concorrência entre os indivíduos e por menos direitos sociais. Em seu tempo, o filósofo contratualista Jean-Jacques Rousseau, em seu Do Contrato Social, afirma que quanto menos felicidade a República é capaz de proporcionar aos cidadãos, mais eles terão que buscar, individualmente, a felicidade. A consequência é uma sociedade cada vez mais egoísta, desinteressada pela política e, por fim, agrilhoada por um déspota qualquer ou pela cobiça.
O texto acima apresenta duas opiniões conflitantes sobre a condução das políticas públicas. Considerando essas opiniões, assinale a afirmação verdadeira.

43 Q931654 | Biologia, Vestibular Primeiro Semestre UECE, UECE, UECE CEV

Relacione corretamente os hormônios apresentados a seguir com algumas de suas funções, numerando a Coluna II de acordo com a Coluna I.
Coluna I
1. Insulina
2. Prolactina
3. Cortisol
4. Adrenalina
Coluna II
( ) Produz glicose a partir de gordura e proteína.
( ) Estimula a produção de leite nas glândulas mamárias.
( ) Capta a glicose do sangue e leva para dentro das células.
( ) Promove resposta rápida ao estresse, acelera o batimento cardíaco e lança glicose no sangue.
A sequência correta, de cima para baixo, é:

44 Q931781 | Biologia, Vestibular Primeiro Semestre UECE, UECE, UECE CEV

Em relação ao sistema reprodutor humano, escreva V ou F conforme seja verdadeiro ou falso o que se afirma a seguir:
( ) A próstata é a glândula responsável pela produção dos espermatozoides e da testosterona.
( ) A uretra masculina é comum ao sistema reprodutor e excretor, ou seja, por ela saem o sêmen e a urina.
( ) A vagina é formada por: lábios menores e maiores; clítoris e orifício da uretra.
( ) Nos ovários são produzidos os hormônios estrogênio e progesterona, e as células reprodutivas femininas.
Está correta, de cima para baixo, a seguinte sequência:

46 Q931993 | Matemática, Geometria Plana, Vestibular Primeiro Semestre UECE, UECE, UECE CEV

Se a1, a2, a3, .... , a7 são os ângulos internos de um heptágono convexo e se as medidas destes ângulos formam, nesta ordem, uma progressão aritmética, então, a medida, em graus, do ângulo a4 é um número

47 Q932764 | Química, Vestibular Primeiro Semestre UECE, UECE, UECE CEV

O hidróxido de potássio é utilizado para a produção de biodiesel, de sabões moles, como eletrólito e na identificação de fungos. Para produzir um determinado sabão, um estudante necessitava de uma solução do referido hidróxido com pH igual a 12. Para prepará-la, dissolveu uma certa massa em água até o volume de 100 mL. A massa de hidróxido utilizada foi

48 Q932416 | Português, Interpretação de Textos, Vestibular Primeiro Semestre UECE, UECE, UECE CEV

Texto associado.
TEXTO 1
A Banda
01 Estava à toa na vida
02 O meu amor me chamou
03 Pra ver a banda passar
04 Cantando coisas de amor
05 A minha gente sofrida
06 Despediu-se da dor
07 Pra ver a banda passar
08 Cantando coisas de amor
[...]
09 O homem sério que contava dinheiro parou
10 O faroleiro que contava vantagem parou
11 A namorada que contava as estrelas parou
12 Para ver, ouvir e dar passagem
13 A moça triste que vivia calada sorriu
14 A rosa triste que vivia fechada se abriu
15 E a meninada toda se assanhou
16 Pra ver a banda passar
17 Cantando coisas de amor
[...]
18 O velho fraco se esqueceu do cansaço e
19 pensou
20 Que ainda era moço pra sair no terraço e
21 dançou
22 A moça feia debruçou na janela
23 Pensando que a banda tocava pra ela
24 A marcha alegre se espalhou na avenida e
25 insistiu
26 A lua cheia que vivia escondida surgiu
27 Minha cidade toda se enfeitou
28 Pra ver a banda passar
29 Cantando coisas de amor
30 Mas para meu desencanto
31 O que era doce acabou
32 Tudo tomou seu lugar
33 Depois que a banda passou
34 E cada qual no seu canto
35 E em cada canto uma dor
36 Depois da banda passar
37 Cantando coisas de amor
[...]
HOLLANDA, Francisco Buarque de; RUSSEL, Bob. A banda. Rio de Janeiro: RGE. 1966. Disponível em: https://www.vagalume.com.br/chico-buarque/a-banda.html. Acessado em 27 de abril de 2019.
Sobre as funções da linguagem do texto 1, é correto afirmar que predomina

49 Q932173 | Química, Vestibular Primeiro Semestre UECE, UECE, UECE CEV

O nitrato de prata tem ampla aplicação em eletrodeposição, na fabricação de vidros e espelhos, podendo ainda ser empregado como germicida e antisséptico. Usando uma solução de nitrato de prata e uma corrente de 2 amperes em uma eletrodeposição, o tempo que um ourives gasta para produzir 48 g de prata é, em horas, aproximadamente

50 Q932417 | Inglês, Vestibular Primeiro Semestre UECE, UECE, UECE CEV

Texto associado.
How a Canadian Chain Is Reinventing Book Selling
By Alexandra Alter
About a decade ago, Heather Reisman, the chief executive of Canada’s largest bookstore chain, was having tea with the novelist
Margaret Atwood when Ms. Atwood inadvertently gave her an idea for a new product. Ms. Atwood announced that she planned to go home,
put on a pair of cozy socks and curl up with a book. Ms. Reisman thought about how appealing that sounded. Not long after, her company,
Indigo, developed its own brand of plush “reading socks.” They quickly became one of Indigo’s signature gift items.
“Last year, all my friends got reading socks,” said Arianna Huffington, the HuffPost cofounder and a friend of Ms. Reisman’s, who
also gave the socks as gifts to employees at her organization Thrive. “Most people don’t have reading socks — not like Heather’s reading
socks.”
Over the last few years, Indigo has designed dozens of other products, including beach mats, scented candles, inspirational wall art,
Mason jars, crystal pillars, bento lunchboxes, herb growing kits, copper cheese knife sets, stemless champagne flutes, throw pillows and
scarves.
It may seem strange for a bookstore chain to be developing and selling artisanal soup bowls and organic cotton baby onesies. But
Indigo’s approach seems not only novel but crucial to its success and longevity. The superstore concept, with hulking retail spaces stocking
100,000 titles, has become increasingly hard to sustain in the era of online retail, when it’s impossible to match Amazon’s vast selection.
Indigo is experimenting with a new model, positioning itself as a “cultural department store” where customers who wander in to
browse through books often end up lingering as they impulsively shop for cashmere slippers and crystal facial rollers, or a knife set to go
with a new Paleo cookbook. Over the past few years, Ms. Reisman has reinvented Indigo as a Goop-like, curated lifestyle brand, with
sections devoted to food, health and wellness, and home décor.
Ms. Reisman is now importing Indigo’s approach to the United States. Last year, Indigo opened its first American outpost, at a luxury
mall in Millburn, N.J., and she eventually plans to open a cluster of Indigos in the Northeast. Indigo’s ascendance is all the more notable
given the challenges that big bookstore chains have faced in the United States. Borders, which once had more than 650 locations, filed for
bankruptcy in 2011. Barnes & Noble now operates 627 stores, down from 720 in 2010, and the company put itself up for sale last year.
Lately, it has been opening smaller stores, including an 8,300-square-foot outlet in Fairfax County, Va.
“Cross-merchandising is Retail 101, and it’s hard to do in a typical bookstore,” said Peter Hildick-Smith, president of the Codex
Group, which analyzes the book industry. “Indigo found a way to create an extra aura around the bookbuying experience, by creating a
physical extension of what you’re reading about.”
The atmosphere is unabashedly intimate, cozy and feminine — an aesthetic choice that also makes commercial sense, given that
women account for some 60 percent of book buyers. A section called “The Joy of the Table” stocks Indigobrand ceramics, glassware and
acacia wood serving platters with the cookbooks. The home décor section has pillows and throws, woven baskets, vases and scented
candles. There’s a subsection called “In Her Words,” which features idea-driven books and memoirs by women. An area labeled “A Room of
Her Own” looks like a lush dressing room, with vegan leather purses, soft gray shawls, a velvet chair, scarves and journals alongside art,
design and fashion books.
Books still account for just over 50 percent of Indigo’s sales and remain the central draw; the New Jersey store stocks around
55,000 titles. But they also serve another purpose: providing a window into consumers’ interests, hobbies, desires and anxieties, which
makes it easier to develop and sell related products.
Publishing executives, who have watched with growing alarm as Barnes & Noble has struggled, have responded enthusiastically to
Ms. Reisman’s strategy. “Heather pioneered and perfected the art of integrating books and nonbook products,” Markus Dohle, the chief
executive of Penguin Random House, said in an email.
Ms. Reisman has made herself and her own tastes and interests central to the brand. The front of the New Jersey store features a
section labeled “Heather’s Picks,” with a display table covered with dozens of titles. A sign identifies her as the chain’s “founder, C.E.O., Chief
Booklover and the Heather in Heather’s Picks.” She appears regularly at author signings and store events, and has interviewed prominent
authors like Malcolm Gladwell, James Comey, Sally Field, Bill Clinton and Nora Ephron.
When Ms. Reisman opened the first Indigo store in Burlington, Ontario, in 1997, she had already run her own consulting firm and
later served as president of a soft drink and beverage company, Cott. Still, bookselling is an idiosyncratic industry, and many questioned
whether Indigo could compete with Canada’s biggest bookseller, Chapters. Skepticism dissolved a few years later when Indigo merged with
Chapters, inheriting its fleet of national stores. The company now has more than 200 outlets across Canada, including 89 “superstores.”
Indigo opened its first revamped concept store in 2016.
The new approach has proved lucrative: In its 2017 fiscal year, the company’s revenue exceeded $1 billion Canadian for the first
time. In its 2018 fiscal year, Indigo reported a revenue increase of nearly $60 million Canadian over the previous year, making it the most
profitable year in the chain’s history.
The company’s dominance in Canada doesn’t guarantee it will thrive in the United States, where it has to compete not only with
Amazon and Barnes & Noble, but with a resurgent wave of independent booksellers. After years of decline, independent stores have
rebounded, with some 2,470 locations, up from 1,651 a decade ago, according to the American Booksellers Association. And Amazon has
expanded into the physical retail market, with around 20 bookstores across the United States.
Ms. Reisman acknowledges that the company faces challenges as it expands southward. Still, she’s optimistic, and is already
scouting locations for a second store near New York.
https://www.nytimes.com/2019/05/01
According to the text, the response of publishing executives to Ms. Reisman’s strategy of “integrating book and non-book products” has been
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