Texto associado. The paper reflects on the role of technology in English language teaching (ELT) methodologies and on the impact of globalization and internationalization in education in general and in the ELT in particular. The study is based on the assumption that access to information and technology is necessary to build social capital (WARSCHAUER, 2003) and that this access requires some English knowledge and digital literacy (FINARDI; PREBIANCA; MOMM, 2013). Departing from a bibliographic review on the use of ELT methodologies and the role of technologies in these methodologies, the study proposes that both the resistance to and the uncritical use of technologies and methodologies may bring negative consequences to the development of English language proficiency and social development in Brazil. The study concludes that in the post-method (BROWN, 2002; KUMARAVADIVELO, 2003) and information era (LEVY, 1999) technologies have a relevant and crucial role that should be critically considered in ELT methodologies. The study also suggests that the informed use of technologies and methodologies, allied with the teaching of English as an international language are essential to leverage the development and the internationalization of education in Brazil in a critical way in relation to the effects of globalization.
(FINARDI, Kyria Rebecca; PORCINO, Maria Carolina. 2014. Adaptado)
O texto menciona o ensino de inglês como língua internacional. O Currículo Paulista, tendo como referência a
Base Nacional Comum Curricular (BNCC), propõe o ensino de inglês como língua franca, que se caracteriza como
✂️ a) a língua mais utilizada atualmente por falantes não
nativos do inglês no mundo globalizado. ✂️ b) o uso da língua inglesa por falantes de diferentes
línguas maternas para os quais o inglês é o instrumento comum de comunicação. ✂️ c) uma combinação equilibrada entre traços fonológicos e gramaticais da língua inglesa com aqueles da
língua materna do falante. ✂️ d) o conjunto de estratégias operadas por falantes não
nativos em seu processo de aprendizagem da língua
inglesa. ✂️ e) uma variante do inglês internacional de prestígio
crescente entre povos falantes de inglês como
segunda língua.