Texto associado. Leia o texto, para responder à questão.
This study reviews the findings of earlier translanguaging research in Saudi Arabia. Notably, Saudi Arabia is striving to adjust to the multilingual immigrant workforce on its soil, while encouraging a larger role for its people on other soils. In this changed paradigm, strengthening the Saudis’ English communicative proficiency is an emergent need. To make pertinent pedagogical recommendations on the use of translanguaging in language learning, the study gathered data using a questionnaire administered to 72 participants from King Faisal University. All participants were given fictitious names in order to protect their anonymity. Findings revealed that the Saudi EFL students strongly support the use of translanguaging in the EFL classrooms, but they are worried that it may not bring their proficiency to the desirable standard. They, thus, showed greater faith in the conventional language learning approach, viz., using only English in the EFL classes. The study concluded that learners‟ exposure to translanguaging is apparently not adequate for them to fully appreciate its benefits, and teachers who, so far, strictly keep to the English-only approach, too need to be oriented and trained in its use.
(Journal of Language and Linguistic Studies, 18(Special Issue 1),
556-568; 2022. Adaptado)
Os “gêneros textuais”, dentre eles os gêneros acadêmicos, têm sido foco frequente em materiais didáticos para
o ensino-aprendizagem de Língua Inglesa no Brasil. Tal
abordagem para o ensino da língua estrangeira justifica-se
uma vez que:
✂️ a) a língua, principalmente a oral, é constantemente alimentada pela criação de novos gêneros, e a inclusão
de gêneros inéditos têm resultado em comprovada
motivação para alunos. ✂️ b) o trabalho com gêneros textuais contribui para o contato do aluno com textos autênticos, permitindo-lhe
experienciar e perceber a linguagem assim como ela
se manifesta na vida social. ✂️ c) os gêneros são definidos segundo padrões linguísticos bem específicos, o que permite uma pré-seleção
criteriosa de temas gramaticais e lexicais a comporem a unidade de ensino. ✂️ d) uma compreensão mais precisa sobre gêneros textuais decorre da compreensão anterior sobre tipos
textuais, e a comparação entre ambos favorece a
aprendizagem. ✂️ e) gêneros compõem qualquer enunciado, oral ou escrito e, portanto, tornam-se objeto de aprendizagem
de fácil absorção por já fazerem do conhecimento e
experiência prévios do aprendiz.